• Anonym (fel av mig?)

Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?

Jag har skickat efter julkort på banren som jag har skickat till våra vänner och släktingar. 
    När svärmor fick deras kort reagerade hon väldigt mycket på att inte alla min sambons barn var med på kortet. Till saken hör att jag gjorde korten väldigt spontant och då va inte bonusbarnen hos oss och hade ingen tanke helt ärligt att jag skulle vänta in dom.
    Nu har svärmor gått runt och gett mig små kommentarer om det. och öven undvikit mig sen dess.
    Har svärmor rätt och har rätt till att vara sur på mig? Gjorde jag verkligen så fel?

• Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?
  • LizKa
    ungbrunett skrev 2016-12-09 18:04:16 följande:
    Varför gifte ni er? Varför skaffade ni barn? Varför kände du att du blev bonusmamma pga det?
    Ja, säg det. Vi gifte oss för att han tjatade igenom sin vilja. Jag hade klarat mig bra utan äktenskap.

V skaffade barn för att vi ville, är det inte det vanligaste? Det var ett planerat barn.

Jag kände inte att jag blev bonusmamma och det blev jag inte heller. Jag blev ungarnas pappas nya fru.
    Skulle inte rekommendera någon att gifta sig om man inte startar båda från ruta ett med familjebildning.

Idag är exet och jag totalt alienerade, vår son är myndig så det spelar inte längre någon roll om exet och jag är vänner eller ej.
  • Anonym (Men seriöst?)
    Anonym (fel av mig?) skrev 2016-12-08 22:19:30 följande:

Så de hade varit ok om jag inte skickat nå julkort till sambons sida av släkten/familjen men helt ok om jag hade skickat till min familj/släkt?

Du missar poängen, är man bonusförälder inkluderar man sin partners barn! Man råkar inte glömma bort dem.
  • Brumma
    Anonym (Men seriöst?) skrev 2016-12-09 20:00:24 följande:

Du missar poängen, är man bonusförälder inkluderar man sin partners barn! Man råkar inte glömma bort dem.

Beroende på familjens/släktens/vännernas relation med TS bonusbarn kan jag tycka det är helt ok att skicka enbart på de gemensamma. Alla har kanske inte ens träffat bonusbarnen.
  • Anonym (B)
    Anonym (Julkort) skrev 2016-12-08 23:45:36 följande:

Skicka vanliga julkort, jag har själv barn men tycker alltid att julkort med folks barn på känns märkliga.

Ego handling på något vis, kolla här, på oss!

Hur många är intresserade?

Kanske far o morföräldrar på sin höjd.

Ego? De flesta tycker att det är mkt roligare att få ett riktigt kort än ett kort med lite tomtar och snö på...

Typiskt vissa svenska gamlingar att tycka att alla nymodigheter är så himla ego dock :p häng med lite ist
  • anonym4

Tänker börja med att säga att jag inte läst diskussionen då den var då lång utan endast grundinlägget och mitt svar är därefter.

Personligen tycker jag du gjorde fel, jag antar att du anser att din sambos barn ingår i er familj och då känns det konstigt att de har blivit utesluta.

Dock tycker jag din svärmor kan lugna sig då det var ett ärligt misstag som du lärt dig av.

Det gynnar ingen med överdrivet gnabb så säg till din svärmor att tanken inte var att utesluta barnen och att ytterligare kommentarer inte är nödvändiga.

• Anonym (Elsa)

Ojsan ja då är jag en riktig dåligt förälder då. Ett år vart det bara minstingen på julkortet för dom andra väga va med. Och jo jag skicka dom till släkten.

• Anonym (Elsa)
    Anonym (Elsa) skrev 2016-12-10 01:15:01 följande:

Ojsan ja då är jag en riktig dåligt förälder då. Ett år vart det bara minstingen på julkortet för dom andra väga va med. Och jo jag skicka dom till släkten.

Vägrade vara med ska det ju stå.
  • Marten
    Brumma skrev 2016-12-09 19:26:46 följande:
    Varifrån får du att TS hatar bonusbarnen?

Du tror inte du lägger in lite av dina egna tolkningar här?
    Nämnde inte ens TS i den frågan. 100 tals trådar här hanterar detta ämne antingen uttalat hur mycket de avskyr sina bonusbarn eller genom uttryckssättet klargör tydligt att så är fallet och nästan uteslutande kvinnor.

Lägger inte in någon värdering i frågan då jag inte befinner mig i den situationen men är väldigt fundersam hur kvinnor kan bete sig så och hur männen jamsar med och låter dem hållas. Helt övertygad även att det skadar barnen för livet. Tre mycket relevanta frågor.

Jublar inombords när jag läser att många kvinnor faktiskt delar min syn på detta men lider med barnen.
  • Brumma
    Anonym (Elsa) skrev 2016-12-10 01:18:17 följande:

Vägrade vara med ska det ju stå.

Fast då blev de ju tillfrågade.. Du utelämnade dem inte för att du glömde dem.

Du ser inte skillnaden?
  • Brumma
    Marten skrev 2016-12-10 01:53:07 följande:

Nämnde inte ens TS i den frågan. 100 tals trådar här hanterar detta ämne antingen uttalat hur mycket de avskyr sina bonusbarn eller genom uttryckssättet klargör tydligt att så är fallet och nästan uteslutande kvinnor.

Lägger inte in någon värdering i frågan då jag inte befinner mig i den situationen men är väldigt fundersam hur kvinnor kan bete sig så och hur männen jamsar med och låter dem hållas. Helt övertygad även att det skadar barnen för livet. Tre mycket relevanta frågor.

Jublar inombords när jag läser att många kvinnor faktiskt delar min syn på detta men lider med barnen.

Då undrar jag vilka inlägg härinne som uttrycker att de avskyr sina bonusbarn?

Tror bara jag läst ett enda som uttrycker att TS gjorde rätt. Vilka är det du syftar på? Du får gärna citera dem.
Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?