• Anonym (fel av mig?)

Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?

Jag har skickat efter julkort på banren som jag har skickat till våra vänner och släktingar. 
    När svärmor fick deras kort reagerade hon väldigt mycket på att inte alla min sambons barn var med på kortet. Till saken hör att jag gjorde korten väldigt spontant och då va inte bonusbarnen hos oss och hade ingen tanke helt ärligt att jag skulle vänta in dom.
    Nu har svärmor gått runt och gett mig små kommentarer om det. och öven undvikit mig sen dess.
    Har svärmor rätt och har rätt till att vara sur på mig? Gjorde jag verkligen så fel?

• Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?
  • LizKa
    ungbrunett skrev 2016-12-09 09:34:54 följande:
    Kanske både och?
    Upprepar det du citerade...
    "De kanske var där när ts fixade julkorten, minns inte om det framgått i tråden."
  • ungbrunett
    LizKa skrev 2016-12-09 09:52:39 följande:

Upprepar det du citerade...

"De kanske var där när ts fixade julkorten, minns inte om det framgått i tråden."

Ts sa att de inte var där då och att det tydligen var bråttom att få iväg korten så de kunde inte vara med.
  • BioBonus

Har man inga gemensamma barn så bonusbarn och egna barn inte har någon släktrelation så kan det väl vara ok att skicka till sin egen familj/släkt kort på bara sina egna barn.
    Men att skicka till en farmor och utesluta en del av hennes barnbarn bara för att de inte är ens egna känns lite förmätet, eller var hemma just då. Då hade det väl varit bättre att skicka ett julkort utan bild på några barn öht och önska god jul från hela familjen. Och vill man väldigt gärna ge bort kort på sina egna barn, så kan man ju göra det resten av året, och då inkludera alla barnbarnen.

• Whitehorse1979
    Anonym (fel av mig?) skrev 2016-12-09 07:41:27 följande:
    Vi har tre efternamn i våran familj (ja man kan definiera om man är en familj då) men så ser det ut. 
    Jag vill inte ha mammans efternamn (barnens efternamn) på mina kort till mina vänner och släkt så jag skrev allas förnamn istället, såg lite lustigt ut med sex namn men det fick bli så
    Hur pinsam får man lov att bli?

Efternamn skriver man ju ändå inte på kortet.
    På vårt julkort står våra förnamn och det är 4a stycken.

Vi är gifta men jag och barnen har ett efternamn och mannen har sitt efternamn.
    Vi är en familj ändå.

Du söker bara ursäkter för att utesluta din mans barn men du framstår som en pinsam och vidrig människa på kuppen.

Testa att växa upp.
  • BioBonus
    Anonym (fel av mig?) skrev 2016-12-09 07:41:27 följande:
    Vi har tre efternamn i våran familj (ja man kan definiera om man är en familj då) men så ser det ut. 
    Jag vill inte ha mammans efternamn (barnens efternamn) på mina kort till mina vänner och släkt så jag skrev allas förnamn istället, såg lite lustigt ut med sex namn men det fick bli så
    Jag har inte samma efternamn som mina barn - är de inte min familj då? Vilket konstigt resonemang.

När det gäller barnens efternamn där - det är barnens efternamn, inte mammans. Du får försöka separera det från varandra, även om du uppenbarligen har ngn form av aversion mot mamman. Det är BARNENS efternamn i första hand. 

OK, så du satte ut alla namn, men bara foto på dina egna barn?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (fel av mig?) skrev 2016-12-08 20:18:04 följande:

Jag har skickat efter julkort på banren som jag har skickat till våra vänner och släktingar. 
    När svärmor fick deras kort reagerade hon väldigt mycket på att inte alla min sambons barn var med på kortet. Till saken hör att jag gjorde korten väldigt spontant och då va inte bonusbarnen hos oss och hade ingen tanke helt ärligt att jag skulle vänta in dom.
    Nu har svärmor gått runt och gett mig små kommentarer om det. och öven undvikit mig sen dess.
    Har svärmor rätt och har rätt till att vara sur på mig? Gjorde jag verkligen så fel?

Ja lite fel tycker jag att det är om du skickar julkort till svärmor där inte alla hennes barnbarn är med. För antar att du inte skulle ta bort något utav dina barns namn om du skickar till din mamma trots att barnen inte var hemma vid tillfället.. 
  • Tom Araya
    Anonym (fel av mig?) skrev 2016-12-08 20:18:04 följande:

Om det var kort med syfte att ha familjen på bild tycker jag det är lite märkligt att göra som du gjort.
  • Anonym (Slug)
    Brumma skrev 2016-12-09 08:27:49 följande:

Nej det är inte faktum..

Min familj har tagit till sig min bonus som en i familjen. Likadant med min brors bonusbarn - han är kusin till våra barn. Trots att de inte har några blodsband. Inte för att det vore socialt oacceptabelt utan för att vi anser dem vara del av familjen.

Du kanske skulle se utanför dig själv och inse att alla inte tänker som du?

Bonusbarnen ÄR en del av familjen ända till en skilsmässa/separation visar vilka barn du står närmst.
  • Anonym (Slug)
    Anonym (Duh!) skrev 2016-12-09 09:30:37 följande:

Du känner svärmor förstår jag? Eftersom du vet så tvärsäkert hur hon resonerar?

Jag behöver inte känna henne. Människan månar om sina egna gener i första hand och det ligger djupt rotat i vår natur. Andras barn kommer i andra hand. Märk väl: Detta innebär INTE att man inte kan älska andras barn och se till att de har det bra. Men svärmor hade inte blivit lika upprörd om det inte var hennes egna (biologiska) barnbarn som saknades på familjefoton. Det är inget fel på svärmor då hennes reaktion är helt naturlig.
  • Malmina

Jag tycker att största problemet är att alla blir överkänsliga i alla situationer som har att göra med blandade familjer.

Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?