Ess skrev 2016-12-09 15:41:38 följande:
Att de inte älskar dem lika mycket har jag aldrig upplevt som nåt folk inte pratar om, det är ju rätt naturligt.
Det jag upplever att folk inte pratar om hur som helst är den totala bristen på känslor för partnerns barn. de tolererar barnen men hade helst sett att de inte fanns.
Man ser ju vilket ramaskrik det blir bara man nämner att man inte ser dem som en del av sin familj.
Nej det har du rätt i, den biten är svår för många att förstå och ta till sig. Och framförallt möter det ett enormt motstånd här på FL. Större än vad jag har upplevt det som i verkliga livet.
Det tog många år innan jag började tycka om min bonusdotter mer än så där som jag "tycker om" barn rent generellt. Tack och lov så kunde jag prata med mina vänner om det då, om hur svårt det var att bo med ett barn man inte egentligen kände, eller hade valt. Eller hade några känslor för. Jag är inte heller typen som går omkring och älskar andras barn bara för att jag älskar deras föräldrar. Varken bonusbarn, syskonbarn eller bästa vännens barn.
Jag älskar inte min bonusdotter, men jag tycker hemskt mycket om henne och jag värnar om henne och hon är en lika viktig del av min familj som hennes pappa är. Men det har tagit många år innan vi hittade den relationen.