• Anonym (fel av mig?)

Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?

Jag har skickat efter julkort på banren som jag har skickat till våra vänner och släktingar. 
    När svärmor fick deras kort reagerade hon väldigt mycket på att inte alla min sambons barn var med på kortet. Till saken hör att jag gjorde korten väldigt spontant och då va inte bonusbarnen hos oss och hade ingen tanke helt ärligt att jag skulle vänta in dom.
    Nu har svärmor gått runt och gett mig små kommentarer om det. och öven undvikit mig sen dess.
    Har svärmor rätt och har rätt till att vara sur på mig? Gjorde jag verkligen så fel?

• Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?
  • ungbrunett
    Anonym (Nej) skrev 2016-12-09 03:22:22 följande:

Nej du gjorde inte fel. Utan helt rätt

På vilket sätt gjorde ts rätt?
  • ungbrunett
    Anonym ("Bonusmamma") skrev 2016-12-09 06:52:23 följande:

Ja måste bara börja med att säga att de är så lätt att dömma bonusföräldrar å komma med pekpinnar om hur man ska bete sig å vad som är rätt och fel. Många som inte ens är eller har varit bonusföräldrar. De är inte alltid lätt.. de är många gånger man måste tänka till 2 eller 3 gånger extra, ibland går de av bara farten å då kan de ibland bli mkt fel.. de är inte alltid naturligt och sitter inte alltid o ryggmärgen vad som är rätt när de inte är ens egna barn.

Gör en bonusmamma ett misstag mot sina bonusbarn ska man brinna i helvetet medan om man som mamma gör misstag mot sitt barn så är de mänskligt, så går tonen i de här forumet.

Till ts frågeställning skulle ja säga att ja, alla barnen borde vell vara med på julkorten om dom vill. Iallafall till sambons släkt å vänner.

Just kort är min svaga sida i våran familj, jag träffar så sällan mina bonusbarn av olika anledningar å när dom är här så har vi så fullt upp med allt vi ska göra och av allt umgås så ja glömmer bort att ta kort. Vilket ibland känns jobbigt när jag har 98% av bilderna på instagram tex med bara mina barn. Mitt äldsta bonusbarn är vän med mig på instagram å jag mår ibland dåligt av hur de måste kännas för henne.. familjekort osv lyckas jag aldrig få till, dagiskort finns de endast uppsatt på mina barn då vi inte får köpa bonusbarnens skolkort.

Men jag tror att de allra flera bonusföräldrarna försöker göra rätt så gott de går. Men de är inte lätt, för guds skull.. visst finns de rötägg å visst finns de perfekta bonusföräldrar..

Fast hennes äldsta barn är sex år och således lär ju ts och mannen varit ett par i minst 7 år. Tror knappast hon råkar glömma att han har två barn sedan innan, oavsett hur ofta eller sällan de bor tillsammans. Detta var givetvis en medveten handling.
  • ungbrunett
    Anonym (Slug) skrev 2016-12-09 07:21:30 följande:

Ja det har de. Men OM TS hade haft barn sedan tidigare och uteslutit dem så hade svärmor inte brytt sig. De som skriker att alla i familjen ska vara med på fotot menar egentligen endast de barn de själva är släkt med.

Såklart?
  • Anonym (Slug)
    ungbrunett skrev 2016-12-09 07:36:57 följande:

Såklart?

Ja, glasklart!
  • Anonym (fel av mig?)
    Anonym (lagom) skrev 2016-12-08 23:28:04 följande:

Var inte deras namn med heller? När dom är äldre kanske inte alla barnen vill vara med, men såklart skriver man alla namnen. 

Vi har tre efternamn i våran familj (ja man kan definiera om man är en familj då) men så ser det ut. 
    Jag vill inte ha mammans efternamn (barnens efternamn) på mina kort till mina vänner och släkt så jag skrev allas förnamn istället, såg lite lustigt ut med sex namn men det fick bli så
  • ungbrunett
    Anonym (Slug) skrev 2016-12-09 07:31:02 följande:

Just det. Svärmor reagerar endast om hennes eget blodsband utesluts.

Fast jag är inte så säker på det. Tror nog även svärmödrar kan ha hjärtat på rätt ställe och känna för barn som de inte är länkade till enligt biologin, och särskilt vid ett eventuellt exkluderande.
  • Brumma
    Anonym (Slug) skrev 2016-12-09 07:21:30 följande:

Ja det har de. Men OM TS hade haft barn sedan tidigare och uteslutit dem så hade svärmor inte brytt sig. De som skriker att alla i familjen ska vara med på fotot menar egentligen endast de barn de själva är släkt med.

Nej.

Sluta dra alla över en kant.

Jag anser att alla i familjen bör vara med. Och jag har tagit, gjort och skickat julkort på alla barn i familjen. Även de som inte är mina barn biologiskt är med..

Min mormor skällde ut mig en gång då hon trodde jag uteslutit min bonusdotter. Vilket jag inte hade men mormor såg lite dåligt :D

Vad svärmor tyckt om eventuella barn TS haft sedan tidigare är knappast relevant då TS inte HAR barn sedan tidigare. Nu gäller frågan svärmors biologiska barnbarn..
  • Anonym (fel av mig?)
    John22 skrev 2016-12-09 06:30:23 följande:

Skulle du tycka det var okej om din sambo skickade ut julkort till hela släkten där alla utom du var med?

nä det hade inte varit ok men det är för att mina barn är även sambons barn
  • Anonym (Maja)
    Anonym (fel av mig?) skrev 2016-12-09 07:41:27 följande:

Vi har tre efternamn i våran familj (ja man kan definiera om man är en familj då) men så ser det ut. 

Jag vill inte ha mammans efternamn (barnens efternamn) på mina kort till mina vänner och släkt så jag skrev allas förnamn istället, såg lite lustigt ut med sex namn men det fick bli så

Då var ju i alla fall alla med på kortet. Blev farmor sur på en gång utan att ha frågat om de äldre ville bli fotograferade?
  • ungbrunett
    Nordström skrev 2016-12-09 07:28:43 följande:

Jag ogillar verkligen icke äkta familjer med dtyvmöfrar och styvpappor till höger och vänster. Fast när ni nu väljer att inte skaffa en riktig familj.

SKÖT DET DÅ! Barnen ska i alla fall inte behöva drabbas av era misstag. De förtjänar en likvärdig behandling.

Det här var nog det knäppaste jag hört här på FL. vad menar du? Vad är en riktig familj?
Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?