• Anonym (fel av mig?)

Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?

Jag har skickat efter julkort på banren som jag har skickat till våra vänner och släktingar. 
    När svärmor fick deras kort reagerade hon väldigt mycket på att inte alla min sambons barn var med på kortet. Till saken hör att jag gjorde korten väldigt spontant och då va inte bonusbarnen hos oss och hade ingen tanke helt ärligt att jag skulle vänta in dom.
    Nu har svärmor gått runt och gett mig små kommentarer om det. och öven undvikit mig sen dess.
    Har svärmor rätt och har rätt till att vara sur på mig? Gjorde jag verkligen så fel?

• Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?
  • Anonym (Neeej)
    Malmina skrev 2016-12-09 14:05:01 följande:

Jag tycker att största problemet är att alla blir överkänsliga i alla situationer som har att göra med blandade familjer.

Ja shit, det handlar ju bara om barns känslor angående att känna sig inkluderade, älskade, lika betydelsefulla. Vilken överreaktion. 

Obestämd
  • Brumma
    Anonym (Slug) skrev 2016-12-09 13:41:52 följande:

Bonusbarnen ÄR en del av familjen ända till en skilsmässa/separation visar vilka barn du står närmst.

Ja så är det så?

Även här anser du att du vet bäst antar jag? Att du har befogenhet att tala för alla bonusföräldrar och deras familjer som finns?

Jag vet flera som har kontakt med sina bonusbarn flera år efter att de separerat från barnets förälder. Vet tom en son har vvboende ;)

Själv separerade jag från min man när vi varit tillsammans några år - och vet du vad? Jag fortsatte ha regelbunden kontakt med min bonusdotter under den perioden. Både genom pappan och mamman.

Skulle vi separera idag hade jag självklart arbetat för att hålla kontakten. Jag ser henne som en familjemedlem. Och hon ÄR mina barns syster.
  • Anonym (Slug)
    Malmina skrev 2016-12-09 14:05:01 följande:

Jag tycker att största problemet är att alla blir överkänsliga i alla situationer som har att göra med blandade familjer.

Ja, det är ett väldigt känsligt ämne. Vi har regler, moral och normer i vårt samhälle och kultur som reglerar hur vi SKA tänka i många situationer. Du ska älska dina bonusbarn lika mycket som du älskar dina egna barn. Det är fult att erkänna att du faktiskt inte gör det fast det är ett faktum.
  • Anonym (Neeej)
    Anonym (Slug) skrev 2016-12-09 14:14:48 följande:
    Ja, det är ett väldigt känsligt ämne. Vi har regler, moral och normer i vårt samhälle och kultur som reglerar hur vi SKA tänka i många situationer. Du ska älska dina bonusbarn lika mycket som du älskar dina egna barn. Det är fult att erkänna att du faktiskt inte gör det fast det är ett faktum.
    Personligen tycker jag att det känns självklart att har ens partner barn sedan tidigare så inkluderar man de - även om man inte känner lika starkt för de. Det handlar helt enkelt om att respektera deras plats som barn åt ens partner och syskon åt gemensamma barn. Det är okej att inte känna lika starkt och älska lika mycket, jag säger inget om det, men det är inte okej att så tydligt exkludera partners tidigare barn som TS gjort och fortsätter argumentera för att hon inte gjort något fel. Vilken normal människa utan riktigt usel självkänsla är okej med onödiga handlingar som kan direkt såra barn? 
  • Anonym (Slug)
    Anonym (Neeej) skrev 2016-12-09 14:22:16 följande:

Personligen tycker jag att det känns självklart att har ens partner barn sedan tidigare så inkluderar man de - även om man inte känner lika starkt för de. Det handlar helt enkelt om att respektera deras plats som barn åt ens partner och syskon åt gemensamma barn. Det är okej att inte känna lika starkt och älska lika mycket, jag säger inget om det, men det är inte okej att så tydligt exkludera partners tidigare barn som TS gjort och fortsätter argumentera för att hon inte gjort något fel. Vilken normal människa utan riktigt usel självkänsla är okej med onödiga handlingar som kan direkt såra barn? 

Jag har inte skrivit i något av mina inlägg att TS har gjort rätt. Mina inlägg handlar om svärmoderns naturliga reaktion och hur hon hade reagerat om det inte var hennes biologiska barnbarn.
  • Anonym (Slug)
    Brumma skrev 2016-12-09 14:13:59 följande:

Ja så är det så?

Även här anser du att du vet bäst antar jag? Att du har befogenhet att tala för alla bonusföräldrar och deras familjer som finns?

Jag vet flera som har kontakt med sina bonusbarn flera år efter att de separerat från barnets förälder. Vet tom en son har vvboende ;)

Själv separerade jag från min man när vi varit tillsammans några år - och vet du vad? Jag fortsatte ha regelbunden kontakt med min bonusdotter under den perioden. Både genom pappan och mamman.

Skulle vi separera idag hade jag självklart arbetat för att hålla kontakten. Jag ser henne som en familjemedlem. Och hon ÄR mina barns syster.

Ja, här får du full pott i att följa samhällets godkända normer. Ingen kan anklaga dig för att vara en dålig mor/bonusmor. Nu vet alla hur man ska känna och agera för att trycka ned sin förkärlek till det egna barnet. Grattis!
  • Anonym (Neeej)
    Anonym (Slug) skrev 2016-12-09 14:27:14 följande:
    Jag har inte skrivit i något av mina inlägg att TS har gjort rätt. Mina inlägg handlar om svärmoderns naturliga reaktion och hur hon hade reagerat om det inte var hennes biologiska barnbarn.
    Jag svarade inte på något av dina tidigare inlägg, svarade på:
    Anonym (Slug) skrev 2016-12-09 14:14:48 följande:
    Vilket i sin tur var ett svar angående att folk överreagerar.

Du skriver hur normen är att man ska älska sina bonusbarn lika mycket som sina egna barn och att det är fult att erkänna annat. Men är nog ingen som påstår att det måste vara så menar jag, däremot anser nog de allra flesta att man måste ta hänsyn till sin partners andra barns känslor. 
  • Brumma
    Anonym (Slug) skrev 2016-12-09 14:34:26 följande:

Ja, här får du full pott i att följa samhällets godkända normer. Ingen kan anklaga dig för att vara en dålig mor/bonusmor. Nu vet alla hur man ska känna och agera för att trycka ned sin förkärlek till det egna barnet. Grattis!

Jag har aldrig sagt att man skall trycka ner sin kärlek till det egna barnet. Min kärlek till mina biologiska barn är mycket större än kärleken till bonusen. Men det hindrar inte att hon tillhör min familj..

Du verkar inte riktigt ha förmågan att se nyanser...
  • Anonym (Usch)

TS, det är under all kritik att utesluta bonusbarnen.
    Du är vuxen och har själv valt att vara med din partner och därmed ingick barnen på köpet.
    Som bonusFÖRÄLDER finns inget annat korrekt att göra än att låta HELA familjen känna sig inkluderad och delaktig.
    Hemskt med folk som dig.
    Svärmor reagerar helt och hållet på ett vettigt sätt.
    Du däremot verkar inte ha nån skam i kroppen.

Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?