• Anonym (fel av mig?)

Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?

Jag har skickat efter julkort på banren som jag har skickat till våra vänner och släktingar. 
    När svärmor fick deras kort reagerade hon väldigt mycket på att inte alla min sambons barn var med på kortet. Till saken hör att jag gjorde korten väldigt spontant och då va inte bonusbarnen hos oss och hade ingen tanke helt ärligt att jag skulle vänta in dom.
    Nu har svärmor gått runt och gett mig små kommentarer om det. och öven undvikit mig sen dess.
    Har svärmor rätt och har rätt till att vara sur på mig? Gjorde jag verkligen så fel?

• Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?
  • Ess
    Anonym (Maja) skrev 2016-12-09 08:11:28 följande:
    Frågade farmor varför de inte var med på bild eller blev hon sur på en gång?

Dvs gav hon dig en öppning att förklara att de inte ville (om det nu varit fallet) och frågade hon om det var du som fixat kortet innan hon blev sur på dig, kunde ju lika gärna varit pappan?
    Knepig farmor, har hon invändningar så får hon ju ta det med sin son och inte hans sambo. 
  • BioBonus
    Anonym (Slug) skrev 2016-12-09 14:14:48 följande:
    Ja, det är ett väldigt känsligt ämne. Vi har regler, moral och normer i vårt samhälle och kultur som reglerar hur vi SKA tänka i många situationer. Du ska älska dina bonusbarn lika mycket som du älskar dina egna barn. Det är fult att erkänna att du faktiskt inte gör det fast det är ett faktum.
    Jag tror att de flesta är ganska överens om att man (oftast) inte älskar sina bonusbarn lika mycket som sina egna barn. Och kan erkänna det. Så där tror jag att du har fel. Det som oftare skapar problem än bristen på kärlek i familjer med mina barn och andras ungar är att barnen inte behandlas lika.
    De flesta jag pratar med när det gäller den biten säger som jag - jag skulle snarare tycka att min man var lite skum och konstig om han älskade mina barn lika mycket som sina egna. Däremot så respekterar han dem och behandlar dem lika, och tycker mycket om dem.
  • Anonym (Slug)
    Brumma skrev 2016-12-09 15:29:56 följande:

Fast du får det att framstå som om man gör det för att man förväntas göra det och mot sin vilja...

Men du förstår då att alla har olika känslor och att en del ser sin bonu som familj? Inte för att de förväntas göra det utan för att det växer fram känslor när man lever tillsammans...

Nej, inte mot sin vilja snarare mot sin natur då förkärleken till det egna barnet gör det svårare. Det handlar inte om att bonus inte ingår i familjen eller är älskat utan att det inte prioriteras på ett naturligt sätt av bonusföräldern.
  • Ess

Som svar till ts så tycker jag att de ska inkluderas nästa gång, till SINA släktingar. Ts behöver inte ha med dem till sin sida.

Sen tycker jag inte att det var något att göra en stor grej av, de stod ju med med sitt namn på kortet.
    Maken har själv satt ihop ett eget julkort en gång med bara våra gemensamma barn, som han skickade till sina och mina föräldrar. Där var ingen som reagerade och tyckte det var konstigt.

• Namnlös2015

Jag har inte läst merän trådstarten.

Detta var väldigt äckligt gjort av dig.

Det är bara kvinnan din sambo har bytt ut, hans tidigare barn är fortfarande hans barn och NI är en familj! Inte direkt så att du glömt att dom finns.

Hade du kunnat utesluta dina barn sen innan?

• Anonym (Slug)
    Anonym (Neeej) skrev 2016-12-09 15:30:13 följande:

Gör det om du vill. Vad är problemet då? Då är det ju inte tabubelagt för dig?

Jag skrev bara att jag tror många inte diskuterar det för det känns onödigt att diskutera vem man älskar mest? 

Jag har inget problem. Jag diskuterar för fullt.
  • Brumma
    Anonym (Slug) skrev 2016-12-09 15:36:46 följande:

Nej, inte mot sin vilja snarare mot sin natur då förkärleken till det egna barnet gör det svårare. Det handlar inte om att bonus inte ingår i familjen eller är älskat utan att det inte prioriteras på ett naturligt sätt av bonusföräldern.

Jag förstår inte hur du kan sitta och "veta" saker om alla bonusföräldrar, hur de tänker och känner - och hur de prioriterar...

Det du skriver känns väldigt enkelspårigt..

Varför inte bara erkänna att vi alla känner olika?
  • Ess
    BioBonus skrev 2016-12-09 15:33:35 följande:
    Jag tror att de flesta är ganska överens om att man (oftast) inte älskar sina bonusbarn lika mycket som sina egna barn. Och kan erkänna det. Så där tror jag att du har fel. Det som oftare skapar problem än bristen på kärlek i familjer med mina barn och andras ungar är att barnen inte behandlas lika.
    De flesta jag pratar med när det gäller den biten säger som jag - jag skulle snarare tycka att min man var lite skum och konstig om han älskade mina barn lika mycket som sina egna. Däremot så respekterar han dem och behandlar dem lika, och tycker mycket om dem.
    Att de inte älskar dem lika mycket har jag aldrig upplevt som nåt folk inte pratar om, det är ju rätt naturligt.
    Det jag upplever att folk inte pratar om hur som helst är den totala bristen på känslor för partnerns barn. de tolererar barnen men hade helst sett att de inte fanns.
    Man ser ju vilket ramaskrik det blir bara man nämner att man inte ser dem som en del av sin familj.
  • Anonym (Slug)
    Brumma skrev 2016-12-09 15:40:56 följande:

Jag förstår inte hur du kan sitta och "veta" saker om alla bonusföräldrar, hur de tänker och känner - och hur de prioriterar...

Det du skriver känns väldigt enkelspårigt..

Varför inte bara erkänna att vi alla känner olika?

Som jag har skrivit tidigare: Det ligger i människans natur (och djurens) att prioritera sin egen avkomma. Åsikten är fri!
  • Brumma
    Ess skrev 2016-12-09 15:41:38 följande:

Att de inte älskar dem lika mycket har jag aldrig upplevt som nåt folk inte pratar om, det är ju rätt naturligt.

Det jag upplever att folk inte pratar om hur som helst är den totala bristen på känslor för partnerns barn. de tolererar barnen men hade helst sett att de inte fanns.

Man ser ju vilket ramaskrik det blir bara man nämner att man inte ser dem som en del av sin familj.

Nej, där kan jag hålla med.

Och jag tillhör de som anser man inte behöver älska sina bonusbarn. Men om man anser de inte borde finnas borde man inte söka sig en partner med barn sedan tidigare.

Man behöver inte se dem som sin familj, men det är en bra bit från att inte se dem som sin familj och att önska att de aldrig fötts...
Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?