• Anonym (fel av mig?)

Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?

Jag har skickat efter julkort på banren som jag har skickat till våra vänner och släktingar. 
    När svärmor fick deras kort reagerade hon väldigt mycket på att inte alla min sambons barn var med på kortet. Till saken hör att jag gjorde korten väldigt spontant och då va inte bonusbarnen hos oss och hade ingen tanke helt ärligt att jag skulle vänta in dom.
    Nu har svärmor gått runt och gett mig små kommentarer om det. och öven undvikit mig sen dess.
    Har svärmor rätt och har rätt till att vara sur på mig? Gjorde jag verkligen så fel?

• Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?
  • ungbrunett
    Nordström skrev 2016-12-09 08:55:38 följande:

Nej, man behöver inte skämmas för att man skiljer sig. Det kan finnas goda anledningar att skiljas. Andra drabbas av dödsfall tidigt och blir änkor/änkemän med barn att ta hand om.

Fast du bör givetvis eftersträva att barnen lever tillsammans med sina föräldrar. Det mår såväl barn som vuxna bäst av. En sådan inställning kan också hjälpa individerna i familjen att inte äventyra familjegemenskapeen för destruktiva infall. Värderar du inte familjen minskar givetvis chansen att den förblir intakt.

Så föräldrar som inte tål varandra, bråkar hela tiden och till och med brukar våld... det bästa för såväl dem som barnen är att de fortsätter leva tillsammans för att man "ska"?
  • Brumma
    Anonym (carpe diem) skrev 2016-12-09 08:55:13 följande:

Ja alltså kanske en ide att be om ursäkt för att det blev fel denna gång? Även om det inte skulle vara nåt fel alltså... men för att gå vidare så att säga?

De andra barnens mamma kan ju se till att hon skickar julkort till de hon vill med de barnen på som hon vill speciellt om det är hos henne de är den mesta tiden?

Tips: undvik foto julkort på familjen, kanske bebisar är kul att se, annars känns de flesta julkort ändå lite out efter julen och det finns så många otroligt vackra motiv ändå, egna eller köpta.

Med dagens teknik skickas det foton hit och dit hela tiden över mobiler ändå.

Det är inte helt fel att hälsa från "oss alla" så slippar man dilemmat. Inga namn nödvändiga då tycker jag.

Jag förväntar mig inte heller att alla namnen på alla ska stå med om jag får ett kort från en familj där de är fler än två.

Fast bonusbarnens mamma har kanske ingen relation till farmor?
  • Nordström
    ungbrunett skrev 2016-12-09 09:04:45 följande:

Så föräldrar som inte tål varandra, bråkar hela tiden och till och med brukar våld... det bästa för såväl dem som barnen är att de fortsätter leva tillsammans för att man "ska"?

Värderar du familjen högt så värderar du också relationen till din partnet och era barn högt. Därför blir ditt påstående så märkligt.

Om du däremot inte värderar familjen, din partner och era barn högt. Ja, då kan man ju lika gärna strunta i dessa relationer och fokusera på karriär och egna intressen. Familjen kanske åker illa ut men vem bryr sig? Jag kan byta ut till en snyggare yngre fru och barnen är bara till besvär.

Folk måste inse att du måste vårda familjen och dess relationer. Att bara komma och påstå att vi har inget gemensamt längre och känslorna bara dog håller inte.

Visst kan du ha otur och träffa en person som bara bryr sig om sig själv, som inte är beredd att arbeta på relationen och i de lägena är en skilsmässa befogad. Fast så är det ju ofta inte utan det har varit en situation där båda parter gett relationen låg prioritet. Sedan står de där förvånade över att de gled ifrån varandra.

Hur kan de vara förvånade?
  • Anonym (Duh!)
    Anonym (fel av mig?) skrev 2016-12-08 20:18:04 följande:

Jag har skickat efter julkort på banren som jag har skickat till våra vänner och släktingar. 
    När svärmor fick deras kort reagerade hon väldigt mycket på att inte alla min sambons barn var med på kortet. Till saken hör att jag gjorde korten väldigt spontant och då va inte bonusbarnen hos oss och hade ingen tanke helt ärligt att jag skulle vänta in dom.
    Nu har svärmor gått runt och gett mig små kommentarer om det. och öven undvikit mig sen dess.
    Har svärmor rätt och har rätt till att vara sur på mig? Gjorde jag verkligen så fel?

Har inte läst hela tråden

Seriöst, fattar du inte att det var totalfel?! Elaka styvmorsan... Jag är gift, maken hade två barn sedan innan, jag ett, och så har vi en gemensam "sladdis". Jag har alltid behandlat alla barnen lika, älskar dem alla precis lika mycket. Likadant för maken. Fattar du inte att du stöter bort din sambos barn när du gör så där? De verkar inte tillhöra familjen i dina ögon.

Att behandla ungarna olika. Illa.
  • Anonym (Duh!)
    Anonym (Slug) skrev 2016-12-08 20:57:48 följande:

Din svärmor är sur för att du har exkluderar hennes barnbarn. Det lustiga är att om du hade exkluderat dina egna barn från tidigare förhållande så hade hon inte reagerat alls. Begreppet "alla tillhör familjen" gäller endast blodsband även om svärmor aldrig skulle erkänna det.

Du känner svärmor förstår jag? Eftersom du vet så tvärsäkert hur hon resonerar?
  • LizKa
    ungbrunett skrev 2016-12-09 07:31:01 följande:
    Barnen bor hemma och är farmors barnbarn. Klart de ska inkluderas.
    Barnen bor hemma... hos sin mamma kanske?
    De kanske var där när ts fixade julkorten, minns inte om det framgått i tråden.
  • ungbrunett
    LizKa skrev 2016-12-09 09:33:16 följande:

Barnen bor hemma... hos sin mamma kanske?

De kanske var där när ts fixade julkorten, minns inte om det framgått i tråden.

Kanske både och?
  • Anonym (ja)
    Anonym (fel av mig?) skrev 2016-12-08 20:18:04 följande:

Ja enligt mig är det där jättefel och exkluderande. Man är väl en familj?? Vi har två barn, biologiskt mina. Men hade inte min sambo sett dem som fullgoda medlemmar i vår familj så hade jag inte kunnat leva med han. Vi försöker få ett gemensamt barn och det är för oss en självklarhet att alla har samma rättigheter/skyldigheter och är lika viktiga i vår familj. Hade han tagit kort på bara vårt gemensamma barn så hade jag seriöst funderat på hur det var ställt med han. Så gör man bara inte! Kan förstå att svärmor går i taket, hon vill ju se alla sina barnbarn! Otroligt ego av dig och jag förstår inte hur du inte kan ha tänkt på det faktiskt, och visade du inte korten för din man innan du började skicka ut dem?? 
  • LizKa
    Anonym (fel av mig?) skrev 2016-12-09 07:41:27 följande:
    Vi har tre efternamn i våran familj (ja man kan definiera om man är en familj då) men så ser det ut. 
    Jag vill inte ha mammans efternamn (barnens efternamn) på mina kort till mina vänner och släkt så jag skrev allas förnamn istället, såg lite lustigt ut med sex namn men det fick bli så
    Det är väl inget man skriver ut, efternamn när man skickar en julhälsning till någon närstående?
    Det har jag aldrig gjort.
  • ungbrunett
    Nordström skrev 2016-12-09 09:21:06 följande:

Värderar du familjen högt så värderar du också relationen till din partnet och era barn högt. Därför blir ditt påstående så märkligt.

Om du däremot inte värderar familjen, din partner och era barn högt. Ja, då kan man ju lika gärna strunta i dessa relationer och fokusera på karriär och egna intressen. Familjen kanske åker illa ut men vem bryr sig? Jag kan byta ut till en snyggare yngre fru och barnen är bara till besvär.

Folk måste inse att du måste vårda familjen och dess relationer. Att bara komma och påstå att vi har inget gemensamt längre och känslorna bara dog håller inte.

Visst kan du ha otur och träffa en person som bara bryr sig om sig själv, som inte är beredd att arbeta på relationen och i de lägena är en skilsmässa befogad. Fast så är det ju ofta inte utan det har varit en situation där båda parter gett relationen låg prioritet. Sedan står de där förvånade över att de gled ifrån varandra.

Hur kan de vara förvånade?

Det håller visst. Jag tycker absolut att det är viktigt att vårda sin relation och att det kan vara bra att tänka till några gånger innan man skaffar barn med någon. Men gjort är gjort och behöver inte betyda att man ska leva ett olyckligt liv som påverkar alla inblandade bara för någon förlegad, konservativ syn om att man "borde". Hellre lyckligt åtskilda än olyckliga tillsammans
Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?