• Anonym (fel av mig?)

Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?

Jag har skickat efter julkort på banren som jag har skickat till våra vänner och släktingar. 
    När svärmor fick deras kort reagerade hon väldigt mycket på att inte alla min sambons barn var med på kortet. Till saken hör att jag gjorde korten väldigt spontant och då va inte bonusbarnen hos oss och hade ingen tanke helt ärligt att jag skulle vänta in dom.
    Nu har svärmor gått runt och gett mig små kommentarer om det. och öven undvikit mig sen dess.
    Har svärmor rätt och har rätt till att vara sur på mig? Gjorde jag verkligen så fel?

• Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?
  • Anonym (Neeej)
    Ess skrev 2016-12-09 18:39:09 följande:
    Jag ser det som självklart att föräldrarna själva tar sina barn, de har skaffat dem och de får ta hand om dem.
    Det är en annan sak, såklart har föräldern ansvaret. Jag syftar endast på att man måste inkludera barnen fortfarande och inte frysa ut dem. Men som sagt, känner man så starkt att man önskar att de inte finns, varför då krångla med en sådan relation? Finns gott om personer utan barn eller vuxna barn så behöver man inte orsaka varken sig själv eller barnet dåliga känslor. 
  • Anonym (svartsjuka!!)

Så less på alla svartsjuka bonusmammor som hatar att deras man har fått barn med någon annan innan dem. Varför i hela ...ger man sig in i ett förhållande där mannen barn sedan tidigare om man är så svartsjuk? Det som tar priset är dock att ta ut svartsjukan på små oskyldiga barn. Inse..ni är svartsjuka på barnen för att mannen har de med en annan kvinna!!

Skämskudde till alla sådana bonusmammor och ( bonuspappor) !

Man kanske har svårt att älska sina bonusar lika mycket som man älskar de gemensamma barnen, men se på det som en adoption. Skulle ni sluta älska det adopterade barnet bara för att ni fick egna?

Personligen tycker jag att om man inte tycker om sina bonusar borde man bryta förhållandet. För barnen är alltid oskyldiga och har inget annat val än att bo ihop med er, ni kan flytta och skaffa en ny man utan barn. Barnen ska alltid prioriteras först. Även om ni tror att ni kan dölja det väl så känner barnen av ert ogillande!

Jag förstår mig inte på vuxna människor som ger sig in i förhållanden där de inte gillar barnen? Ta lite vuxet ansvar och bryt innan förhållandet blir allvarligt om ni inte klarar av att ta mannens barn till ert hjärta. Er svartsjuka på barn är mer vedervärdig än svartsjuka över mannen. Jag skulle aldrig tänka tanken på att bilda familj med en person vars barn jag inte tyckte om. 

• Brumma
    ungbrunett skrev 2016-12-09 17:21:51 följande:

Jag vill dra mig till minnes att jag har sett någon här på familjeliv som sagt att man ska älska sina bonusbarn lika mycket som sina egna och behandla dem likadant. Tror hon var ihop med en man som inte hade barn, men hon själv hade det. Och krävde det av honom. Och sa att han faktiskt kände så.

Nåja, de som inte är bonusföräldrar kan omöjligt veta och det får vi leva med. dock tror jag, som någon varit inne på här, att det i samhället inte finns någon förväntning på att man ska älska dem som sina egna. Dock behandla med respekt och värdighet och tänka utifrån barnperspektivet. Inte samma sak som att hänge sig fullt ut. Hatar man det har man vuxenansvar att lösa det, och funkar det inte så måste man förstå att man själv får dra.

Jag tror en del KAN känna så. Jag trodde jag gjorde det tills jag fick egna barn. Så har denna man inga egna barn är det fullt möjligt att det är så han känner. Hade jag inte fått några egna barn hade jag fortfarande trott att min kärlek till bonusbarnet var den man känner till sitt eget barn.

Jag tror dock det är ovanligare - men inte omöjligt - att man känner lika starkt för bonus som för de egna.
  • Brumma
    Ess skrev 2016-12-09 18:20:44 följande:

Det är väl främst påverkan utifrån (den andra föräldern) som gör att man önskar att de inte funnits. Så mycket bråk och tjafs man sluppit då, för även om man inte hade med det att göra så hamnade man ändå i skottlinjen. Sen allt som gjordes till problem, som egentligen aldrig skulle varit nåt problem och som jag aldrig i min vildaste fantasi kunde föreställa mig bli ett problem med så stora barn.......Nä, jag personligen och de jag känner irl skulle aldrig någonsin göra om det igen.

Nu vet jag inte hur ts och hennes familj lever och hur farmor uppfattar det hela. Men jag tycker att ts fått stå i linjen för något som farmor iofs har rätt att fråga om, men hon har inte rätt att bli sur på ts, för det ska hon i så fall ta upp med sin son. OM det nu skulle va så att ts har något emot hans tidigare barn, så lär farmor ha slått in en bredare kil nu genom sitt agerande.

Jag kan önska att mamman inte fanns i bilden längre. Så vi hade bonus på heltid - vår uppfostran, vår planering och inga kompromisser o bråk. Om känslan beror på den andra förälderns bör man kanske vara tillräckligt vuxen att inse att det är där problemet ligger. Att önska att barnen inte fanns och kanske arbeta för det är fortfarande inte ok..

Och nej. Jag skulle aldrig heller aldrig välja en man med barn. Om de var vuxna redan möjligtvis men ALDRIG med hemmaboende barn igen.. just pga sliten som uppstått runt om..

Jag kan tycka farmor har all rätt att bli arg om det är så att TS inte har förmågan att ta till sig att det var fel gjort. Som jag skrivit kan misstag begås men fortsätter man hävda att man gjort rätt övergår det från misstag till medvetet uteslutande. Och då borde nog alla nära barnen bli arga så att det kanske går fram...
  • Anonym (Bioban)

Fel vet jag inte det beror ju hrlt på barnen och er relation osv. Jag som själv är mamma till en 13 och 15åribg och nu väntar en liten med en ny man hade nog absolut kunnat göra samma sak nästa jul. Mina tonåringar är oerhört ointresserade av att vara med på kort överhuvudtaget och om kortet dessutom skulle ut till släkten.. de hade inte uppskattat det! Men en liten kan ju inte protestera ;)

Hade min mamma eller nån annan reagerat över detta hade jag blivit förvånad men nog inte känt att jag gjorde fel ändå. Hade mina barn däremot visat att de tagit illa vid sig hade jag bett om ursäkt, förklarat hur jag tänkt men lovat att fråga dem nästa gång

• Marten

Varför ser man inga män som resonerar såhär, kan någon förklara?

Hur kan män se något i en kvinna som så uppenbart hatar hans barn, kan någon förklara.

Ni som vuxit upp med en bonus förälder som betett sig som TS, hur upplevde ni er barndom och hur har det påverkat er som vuxna?

• Kim Possible

Inser som alltid när jag läser trådar som denna att jag är otroligt lyckligt lottad som har så fantastiska bonusförälder till äldsta sonen. <3 De säger själva att de har två resp tre barn om någon undrar, de ser honom som sin, månar om och älskar honom, och han är en självklar del även av deras utvidgade familjer (alltså inte bara den "lilla" familjen). Syskonen är just syskon, utan något "halv-" före. Nästan så jag blir lite snörvlig när jag tänker på det, fast det egentligen borde vara självklart. <3

• Kim Possible
    Marten skrev 2016-12-09 19:22:30 följande:

Hur kan män se något i en kvinna som så uppenbart hatar hans barn, kan någon förklara.

Ni som vuxit upp med en bonus förälder som betett sig som TS, hur upplevde ni er barndom och hur har det påverkat er som vuxna?

Diskuterade just det med min man (bonuspappa), och för honom är det obegripligt både att kvinnor och män gör så. Inga teorier ännu, kanske kommer under kvällen. Han blev iaf väldigt beklämd när jag återgav tråden.
  • Brumma
    Marten skrev 2016-12-09 19:22:30 följande:

Varifrån får du att TS hatar bonusbarnen?

Du tror inte du lägger in lite av dina egna tolkningar här?
  • Kirenaj68
    Anonym (fel av mig?) skrev 2016-12-08 20:18:04 följande:

Jag har skickat efter julkort på banren som jag har skickat till våra vänner och släktingar. 
    När svärmor fick deras kort reagerade hon väldigt mycket på att inte alla min sambons barn var med på kortet. Till saken hör att jag gjorde korten väldigt spontant och då va inte bonusbarnen hos oss och hade ingen tanke helt ärligt att jag skulle vänta in dom.
    Nu har svärmor gått runt och gett mig små kommentarer om det. och öven undvikit mig sen dess.
    Har svärmor rätt och har rätt till att vara sur på mig? Gjorde jag verkligen så fel?

Visst borde du med facit i hand väntat in bonusbarnen, men vi gör alla misstag ibland och det var ju inget medvetet fel du gjorde. Tycker nog att din svärmor överdriver.
Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?