• Ess

Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?

Anonym (Maja) skrev 2016-12-09 08:11:28 följande:
    Frågade farmor varför de inte var med på bild eller blev hon sur på en gång?

Dvs gav hon dig en öppning att förklara att de inte ville (om det nu varit fallet) och frågade hon om det var du som fixat kortet innan hon blev sur på dig, kunde ju lika gärna varit pappan?
    Knepig farmor, har hon invändningar så får hon ju ta det med sin son och inte hans sambo. 
  • Ess

Som svar till ts så tycker jag att de ska inkluderas nästa gång, till SINA släktingar. Ts behöver inte ha med dem till sin sida.

Sen tycker jag inte att det var något att göra en stor grej av, de stod ju med med sitt namn på kortet.
    Maken har själv satt ihop ett eget julkort en gång med bara våra gemensamma barn, som han skickade till sina och mina föräldrar. Där var ingen som reagerade och tyckte det var konstigt.

• Ess
    BioBonus skrev 2016-12-09 15:33:35 följande:
    Jag tror att de flesta är ganska överens om att man (oftast) inte älskar sina bonusbarn lika mycket som sina egna barn. Och kan erkänna det. Så där tror jag att du har fel. Det som oftare skapar problem än bristen på kärlek i familjer med mina barn och andras ungar är att barnen inte behandlas lika.
    De flesta jag pratar med när det gäller den biten säger som jag - jag skulle snarare tycka att min man var lite skum och konstig om han älskade mina barn lika mycket som sina egna. Däremot så respekterar han dem och behandlar dem lika, och tycker mycket om dem.
    Att de inte älskar dem lika mycket har jag aldrig upplevt som nåt folk inte pratar om, det är ju rätt naturligt.
    Det jag upplever att folk inte pratar om hur som helst är den totala bristen på känslor för partnerns barn. de tolererar barnen men hade helst sett att de inte fanns.
    Man ser ju vilket ramaskrik det blir bara man nämner att man inte ser dem som en del av sin familj.
  • Ess
    Brumma skrev 2016-12-09 15:48:44 följande:
    För att förtydliga - här pratar jag om BARN. Inte vuxna "barn" eller unga vuxna (äldre tonåringar) som beter sig illa..
    Det är väl främst påverkan utifrån (den andra föräldern) som gör att man önskar att de inte funnits. Så mycket bråk och tjafs man sluppit då, för även om man inte hade med det att göra så hamnade man ändå i skottlinjen. Sen allt som gjordes till problem, som egentligen aldrig skulle varit nåt problem och som jag aldrig i min vildaste fantasi kunde föreställa mig bli ett problem med så stora barn.......Nä, jag personligen och de jag känner irl skulle aldrig någonsin göra om det igen.

Nu vet jag inte hur ts och hennes familj lever och hur farmor uppfattar det hela. Men jag tycker att ts fått stå i linjen för något som farmor iofs har rätt att fråga om, men hon har inte rätt att bli sur på ts, för det ska hon i så fall ta upp med sin son. OM det nu skulle va så att ts har något emot hans tidigare barn, så lär farmor ha slått in en bredare kil nu genom sitt agerande.
  • Ess
    Anonym (Neeej) skrev 2016-12-09 15:58:17 följande:
    Jag förstår vad du menar, men personligen skulle jag aldrig vara med någon som redan har barn om jag inte var beredd att ta mig an barnen också. Om man känner så starkt att man helst såg att de inte fanns, då kanske man borde fundera på att gå ur förhållandet och hitta någon som inte redan har barn? Eller där barnen redan är helt vuxna så man inte behöver ha någon annan relation än vänskaplig med de. Känns som att det vore det bästa både för sin egen skull, sin partners skull och framförallt för barnens skull?
    Jag ser det som självklart att föräldrarna själva tar sina barn, de har skaffat dem och de får ta hand om dem.
  • Ess
    Anonym (Neeej) skrev 2016-12-09 18:44:59 följande:
    Det är en annan sak, såklart har föräldern ansvaret. Jag syftar endast på att man måste inkludera barnen fortfarande och inte frysa ut dem. Men som sagt, känner man så starkt att man önskar att de inte finns, varför då krångla med en sådan relation? Finns gott om personer utan barn eller vuxna barn så behöver man inte orsaka varken sig själv eller barnet dåliga känslor. 
    Men vad är att inkludera och även att exkludera?
    Alla lever inte som EN familj utan uppdelade, där faller det sig naturligt att dela upp sig.

Sen tycker jag inte att det är konstigt att skicka ett julkort på bara det/de små barnen oavsett barnens ursprung. Bara kortet är från alla.
  • Ess
    Brumma skrev 2016-12-09 19:08:55 följande:
    Jag kan önska att mamman inte fanns i bilden längre. Så vi hade bonus på heltid - vår uppfostran, vår planering och inga kompromisser o bråk. Om känslan beror på den andra förälderns bör man kanske vara tillräckligt vuxen att inse att det är där problemet ligger. Att önska att barnen inte fanns och kanske arbeta för det är fortfarande inte ok..

Och nej. Jag skulle aldrig heller aldrig välja en man med barn. Om de var vuxna redan möjligtvis men ALDRIG med hemmaboende barn igen.. just pga sliten som uppstått runt om..

Jag kan tycka farmor har all rätt att bli arg om det är så att TS inte har förmågan att ta till sig att det var fel gjort. Som jag skrivit kan misstag begås men fortsätter man hävda att man gjort rätt övergår det från misstag till medvetet uteslutande. Och då borde nog alla nära barnen bli arga så att det kanske går fram...
    Det är just den kommentaren "tillräckligt vuxen" som får de flesta att inte våga va öppna med sina åsikter. För visst kan det påverka relationen till barnet i längden om föräldern är en riktig pain. 
    Det är precis som bortskämda, jobbiga ungar som inte kan uppföra sig. Det är ju också föräldrarnas fel, vilket alla vet. MEN det blir ungarna som får bära hundhuvudet.

Nu tycker jag inte att det är konstigt att välja att skicka julkort med bara de små barnen, oavsett bio eller ej, bara alla står med på hälsningen.
    Så jag tycker farmor har rätt att be om en bild där alla är med, om hon gärna vill ha det. Men att bli arg och förutsätta att ts fryser ut de stora med vilje, den åsikten kan hon ta med sin son OM det finns fog för det.
  • Ess
    Brumma skrev 2016-12-10 11:17:02 följande:
    Tycker inte det är konstigt OM man pratat med de äldre först.

Annars blir det konstigt iomed att det skickades till alla barnens farmor.
    Hade vi fått en bebis nu så skulle jag mycket väl kunna skicka ett julkort på bara bebisen 
Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?