• NonnoE

Pco, progesterall och Provera..?!

Jag och min sambo har försökt att skaffa barn i snart två år, men inget händer :( Jag har lindrig PCO, vad det nu innebär, och det ända hjälpmedlet jag har fått är provera. Det gör så att jag får regelbunden mens, men har inte fattat om det gör så att jag har ägglossning, och får jag inte det så känns det rätt meningslöst att äta det. Har ringt till flera ställen för att får mer hjälp eller någon att prata med, men får tyvärr inte det. Får inte hjälp av min nuvarande läkare förens augusti, vilket känns som det lika väl kunnat ha varit tio år.. Är så trött på besvikelsen, ångesten, stressen, depressionen och alla tankar, vill bara att det ska funka!! Läste på någon tråd om progesterall och läst på lite om det, och har idag efter att mensen kom beställt en tub, och hoppas verkligen det funkar för oss. Eftersom jag som sagt har PCO och inte säker på om eller när jag har ägglossning, utan bara har regelbunden mens pga provera, Hur vet man då när man ska börja?! Ska jag börja smörja på dag tolv i min "proveracykel" och hoppas att det stämmer som en vanlig? Och kan man överhuvudtaget ta progesterall samtidigt som man äter provera?! Tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!
  • NonnoE

Men Gud, grattis!!! Vad roligt!!
    Inte alls avundsjuk.. :p
    När är det dags då ungefär? När ska du till barnmorskan? :)
    Hur länge hade ni försökt?

För mig går det inte så bra :/ var och kollade ned VUL förra veckan. Hade då en blåsa på 24 mm, men den var tydligen kvar sen förra kuren eller nåt. Den såg inte ut som hon ville och skulle alltså inte ge ngn ÄL. Så det var förmodligen pga den som min mens krabbade nu i somras. Så nu skulle jag äta provera i tio dagar för att få bort den blåsan, och sen börja om med pergon.
    Hoppas verkligen mensen kommer som den brukar, tre dagar efter sista tabletten. Då bi ska åka till Mallorca den 17 sep, och inte jätte sugen på att ha mens där nere :/

Ja, vi fortsätter med bröllopsplanerna.. Det löser sig säker på ngt sätt alltihopa :)

• Anninha

Grattis barnkäär!!! Wow fantastiskt!! Hur känns det? Symptom? Har du vetat om det ett tag då eller testade du inte förrän sent?

NonnoE vi två kämpar på :). Grattis till bröllopsplanerna! Håller med om att man nog inte ska planera för mycket efter en eventuell graviditet, om det blir så är det ju fantastiskt och det får vara värt att vara tvungen att ändra planerna i sista sekund. Ni kommer ju ändå veta innan ni skickar ut inbjudningar.

Trist med det beskedet på vul, var det som en cysta du hade då? 24 mm skulle ju kunna vara precis rätt storlek just innan ägglossning, var läkaren säker på sin sak? Hur ser man skillnad?

Jag har inte skrivit här på ett tag då det kändes så segt allt. För varje litet framsteg minst en stor besvikelse. Ett ofrivilligt avbrytande, sen slutade pergon fungera, sen slutade gonalen fungera. Då andra omgången gonal inte fungerade (ingen äggblåsa efter 17 sprutor) föreslog min läkare en operation. Det kallas 'ovarian drilling' på engelska och verkar knappt användas alls i Sverige, vad jag förstår går man direkt vidare till ivf. I andra länder är det dock ganska vanligt (jag bor ju i Frankrike), min läkare gör två i veckan med bra resultat. Trots det läskiga namnet är det inget extremt ingrepp, det utförs genom laproskopi dvs titthålskirurgi så det blir bara tre ca 1 cm små 'hål' i magen. Ingreppet består i att man mjukar upp den hårda ytan som pco-äggstockar har, och ta bort några av de omogna äggblåsorna.

Jag gjorde operationen i förra veckan och allt gick bra. Fick vara hemma och vila några dagar bara. Om man har tur kan man få egna spontana ägglossningar efter, i andra fall får man stimulera lite med pergo eller sprutor men behandlingen biter mycket bättre. Nu ska vi vänta någon månad och se vad som händer. Om jag får en ägglossning helt på egen hand vore det ju helt fantastiskt, men vis av erfarenheten tar jag inget för givet.

• NonnoE

Ja, vi kämpar på ;) Nej, det är ändå bröllopsplanerna som håller mig uppe nu :) även fast det är läääänge kvar :p

Hon sa inte att det var en cysta..? Hon sa bara att det förmodligen är kvar sen förra omgången typ, och det kan kanske stämma eftersom jag inte fick ngn ÄL då. Och att den inte såg ut som hon ville, vad det nu innebär. Så ska som sagt käka provera i tio dagar och hoppas på mens, gå dit igen och kolla om den är borta och sen får en ny pergo omgång. Och hoppas mensen och det kommer så jag hinner gå dit innan vi åker på semester, annars är jag tvungen att vänta en omgång till :/

Vad tråkigt att inte sprutorna funkade :/ Konstigt att det kan bli så när du lyckats få ÄL och blivit gravid :/ dumma kropp!
    Men det lät ju spännande med den här operationen! Håll oss underrättade hur och om den funkar, isåfall får man kanske åka till Frankrike låter det som :)

• Anninha

Ok, hon har säkert koll! Har aldrig varit med om detta så en av de få saker jag inte googlat om :). Men har nog hört att en blåsa kan växa men aldrig släppa... Hoppas mensen kommer som den ska, gör den säkert.

Jag är helt återställd nu såhär en vecka efter operationen, några små stygn på magen bara. Får se hur det utvecklar sig.

• NonnoE

Mensen kom igår och vi åker på tisdag.. Så den hinner nog precis ta slut. Var lite orolig där ett tag. Första gången på tusen år som man är glad att den kom :p
    Men vi kan fortfarande inte bestämma oss om vi ska ha ett litet uppehåll nu iaf.. Men tanke på bröllopet.. Vet inte :/

Hur går det för dig Aninha? Tar du några tabletter eller så nu efter operationen?

• MiaIa 90

Hej får man hopa in här?
    Jag och min sambo har försökt få barn i 2år nu lite mer till och med.
    Fick mesen nu i går med:/.
    Vill så gärna att de ska ta sig och bli e bebbe snart ju.  

• MiaIa 90
    NonnoE skrev 2013-09-15 09:54:32 följande:
    Absolut :)
    Usch.. Vet precis hur det är :'(
    Har du med PCO? :/
    Jo har också PCO fick reda på de för ett år sedan.
  • MiaIa 90
    NonnoE skrev 2013-09-16 08:51:15 följande:
    Okej :/ tar du med pergotime och provera? Hur gammal är du? :)
    Jag är 23år.
    Får inget av de vägde för mycket så fick ingen hjälp var därför jag gjorde en GBP operation och gått ner i vikt. 
  • barnkäär

Hej tjejer. Mitt liv har bara bestått av jobb nu det senaste vilket betyder dygnet runt, förutom när jag sover.. :)
    Jag fick veta mitt i veckan som jag skrev här. Min tanke va inte als att jag skulle vara med barn utan tvärtom. Jag hade mensvärk sa det hette duga i 1v nästan och fick riktigt magkatarr känsla.
    Så om man blev förvånad att det visade gravid på stickan.
    Dom enda som jag känner just nu är magkatarr ännu och att jag måste äta oftare och kissa då.
    Jag vet inte riktigt om man vågar tro på det ännu förrens man ser det som är där. Hon sa iaf att två test går att lita på. 

Hur går det NonnE med allt? Har du fått ägglossning ännu av pillerna? In på koll?
    Bröllops planerna har ni bokat datum? :)
    Kommit hem ifrån sem?

Anninha: Skönt att du återhämtat dig efter operationen. Hur kommer du att fortsätta nu? Med sprutor osv? Vad sa din läkare om komma skall?        

• NonnoE

Åh, då roligt! :) hur långt gången är du? :)

Japp, hemma från semestern sen en vecka.. Mensen kom precis så att den var över när vi åkte.. Första gången på läääänge jag vart glad när mensen kom.
    Japp, datumet är bokat.. 23 augusti nästa år! :) men vi är väldigt väldigt förvirrade hur vi ska göra med bebisgrejen..
    Om vi ska pausa några månader nu, om det skulle funka nu så skulle jag vatt typ höggravid när det är bröllopsdags..
    Men om vi pausar till typ februari så skulle jag typ vara i sjunde månaden.. Men det känns sååå länge tills dess. Och hut stor är oddsen att det skulle funka med en gång då, och om det skulle funka lika dåligt som det jag gjort nu så skulle det tar skit lång tid innan något förhoppningsvis händer.. Så på så sätt vill man inte pausa.. Så aaa, förvirrad!!

• NonnoE

Det var längesen det hände något här ;)
    Hur går det för er? :)

Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!