• NonnoE

Pco, progesterall och Provera..?!

Jag och min sambo har försökt att skaffa barn i snart två år, men inget händer :( Jag har lindrig PCO, vad det nu innebär, och det ända hjälpmedlet jag har fått är provera. Det gör så att jag får regelbunden mens, men har inte fattat om det gör så att jag har ägglossning, och får jag inte det så känns det rätt meningslöst att äta det. Har ringt till flera ställen för att får mer hjälp eller någon att prata med, men får tyvärr inte det. Får inte hjälp av min nuvarande läkare förens augusti, vilket känns som det lika väl kunnat ha varit tio år.. Är så trött på besvikelsen, ångesten, stressen, depressionen och alla tankar, vill bara att det ska funka!! Läste på någon tråd om progesterall och läst på lite om det, och har idag efter att mensen kom beställt en tub, och hoppas verkligen det funkar för oss. Eftersom jag som sagt har PCO och inte säker på om eller när jag har ägglossning, utan bara har regelbunden mens pga provera, Hur vet man då när man ska börja?! Ska jag börja smörja på dag tolv i min "proveracykel" och hoppas att det stämmer som en vanlig? Och kan man överhuvudtaget ta progesterall samtidigt som man äter provera?! Tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!
  • NonnoE

Flyttade som sagt med att börja med proveran typ en vecka efter att hon sa att jag skulle börja om jag inte fick ÄL.
    Trodde jag skulle få mens i torsdag, har idag söndag fortfarande inte kommit..
    Har inte vågat testa mig än :/ rädd att det är pga proveran det spökar bara.. Orkar inte med ett neg test till :(

• barnkäär

Ok. Men du äter proverna och på din 3-4-5 dag så börjar du m ed pergo?

Här du ätit som vanligt med pergo och nu väntar du på mensen som inte har kommit? Hur många dagar äter du dina? Ju längre man äter destå längre skjuter man upp mensen. Jag har bara hört ifrån min läkare att du får mens automatiskt av pergo (fake) men då som sagt om du äter o kanske 12-16 dagar så blir det en effekt av att man skjuter upp mensen.

Så därför jag undrade hur många dagar du åt pillerna? Har du fått mens idag? När hade du ägglossning sist? Jag hade tagit ett test ganska snart för att oxå slippa stressa och må dåligt. Även att ett nej tar jätte hårt. Ge det till typ onsdag. Så här du ett datum då du kan tänka att innan det får jag "tänka mindre på det"

Själv så har jag precis genomgått min andra dubbelkur och fick hålla koll själv om jag fick någon nu. För kliniken va stängd under sommaren. Jag fick utslag på ägglossning så vi hade sex under den perioden morgon okväll för att inte missa. Känns inget speciellt just nu iaf. Ska ha mens nästa tisdag/onsdag. Så jag börjar nog få mensvärk i så fall i slutet på denna v.

Men jäklar vad man håller tummarna!!

• barnkäär

Ok. Men du äter proverna och på din 3-4-5 dag så börjar du m ed pergo?

Här du ätit som vanligt med pergo och nu väntar du på mensen som inte har kommit? Hur många dagar äter du dina? Ju längre man äter destå längre skjuter man upp mensen. Jag har bara hört ifrån min läkare att du får mens automatiskt av pergo (fake) men då som sagt om du äter o kanske 12-16 dagar så blir det en effekt av att man skjuter upp mensen.

Så därför jag undrade hur många dagar du åt pillerna? Har du fått mens idag? När hade du ägglossning sist? Jag hade tagit ett test ganska snart för att oxå slippa stressa och må dåligt. Även att ett nej tar jätte hårt. Ge det till typ onsdag. Så här du ett datum då du kan tänka att innan det får jag "tänka mindre på det"

Själv så har jag precis genomgått min andra dubbelkur och fick hålla koll själv om jag fick någon nu. För kliniken va stängd under sommaren. Jag fick utslag på ägglossning så vi hade sex under den perioden morgon okväll för att inte missa. Känns inget speciellt just nu iaf. Ska ha mens nästa tisdag/onsdag. Så jag börjar nog få mensvärk i så fall i slutet på denna v.

Men jäklar vad man håller tummarna!!

• NonnoE

Idag kom mensen.. Vet inte varför det blev konstigt.. Men tog ett test i söndags som visade neg då, så man var väl inte så förvånad. Så nu gäller det dubbelpergo som börjas på lördag.
    Annars så har vi faktiskt dragit igång det är med bröllop :) Blir nästa sommar, har lite olika preliminär datum så vet inte exakt när. Men längtar redan!! Men sen kan man såklart inte låta bli att tänka vad som händer Om man blir gravid.. Vad som händer då, om man kanske är höggravid, med klänning, eller om det blir att man precis har klämt ur sig ungen och inte känner sig så bröllopsvacker, om bröllopet blir när det kanske är uträknat BF osv.. Men det löser sig isåfall, kan inte skjuta upp hela livet för tänk om..

Hur går det för dig? Känner du något? Inte för att man behöver göra det..
    Men man känner ju efter.. Bim nästa vecka? Hoppas hoppas! :)

• barnkäär

Va tråkigt att höra. Men du har härliga planer nu då framåt som kan liva upp lite.

Va oxå fundersam på samma frågor du skrev kring bröllopet. Om vi ska boka nästa år så vet man inte alls när saker sker. Men här absolut lärt mig att det går inte att tänka så med detta.

Hur många försök har ni gjort med absolut ägglossning om du förstår vad jag menar?

Jag tror tyvärr att jag kommer få min mens. känner små mensvärks liknande känslor. Så tyvärr inte zddenna gången heller vad jag kan känna.

Nu börjar jag komma till en bristningsgränd igen. Då man blir ledsen för allt.

Skulle va skönt o slippa det snart.

• NonnoE

Ja, det så bli så roligt :) men vi får se om det blir lite ändrade planer.. Men går inte att tänka på det nu.. :p

Jag har tagit två kurer pergo en enkel och sen en dubbel, men fick bara ÄL på den enkla. Nu har jag börjat på andra dubbel kuren, så vi för se.. Tänkte att jag bokat en tid dag 16 för VUL.

Hur går det för dig då? Har mensen kommit? :/ eller var det nu tisdag eller onsdag?

Ja, jag känner med det.. Försöker trycka bort alla känslor och tankar så gått det går. Men när mensen kommer eller efter ännu ett negativt test så går det inte längre, fä är det bara ner igen..
    Men men.. Bara till att kämpa på antar jag.

• barnkäär

Jag börja ta upp med honom a mens imorgon senast onsdag. Eftersom jag är väldigt inställd pga av tabletterna. Har mensvärk. Så den kommer nog när som tyvärr.

Jag ska börja på min 3kur av dubbel nu till denna mensen som kommer. Efter det ska vi in och göra tester iaf det inte funkar igen.

Inser att ju närmare jag räknar på det så är det 5ggr på ett helt år som ens har varit ägglossning pga av den dumma pcon man har.

Lite smått irriterande.

Ok. Då ska du iN snart o kolla ägglossning? Jag ska in om ca 16 dagar. Vi kollar alltid på min dag 14. För jag får alltid äggl dag 17.

Ska börja ta upp med honom vad komma skall sen så jag vet. Vad är det för steg sen? Vet du hur det ser ut framåt hos dig? Har ni lagt upp en plan?

• NonnoE

Hur går det? Har den kommit? :/
    Ja, när jag var yngre och inte gick på minipiller eller ngt sådant, hade jag nog mens två-tre gånger om året.. Rätt sjukt.
    Jag ska på VUL nu på onsdag, dag 15 tror jag det blir.. Tror hon ville senare egentligen, eftersom jag fick utslag dag 19 när jag fick ÄL, men får se vad hon säger.
    Nej, vet inte alla vad nästa steg blir. Kan tänja mig att om jag inte får ÄL av denna dubbelkuren heller att vi går tillbaka till enkel och testa om det funkar igen.

Och är helt förvirrad nu iallafall när det gäller bröllopet.. Det blir förmodligen den 23 aug nästa år.
    Om jag skulle bli gravid denna omgången så hinner jag nästan precis trycka ut den, och då kanske man inte är i bröllopsform och måste amma och så, och blir det senare så är jag kanske höggravid,och om jag köper en klänning som är dyr som jag inte kan ha sen, och jag kanske vill vara lite smal och fin.. Men vill inte pausa, och vänta ännu längre.. Och det kanske inte funkar ändå om vi fortsätter och skulle vi pausa så skulle det ta ännu längre tid att då reda på det och isf gå vidare.. Och vill verkligen inte se det som ett problem om det skulle bli så ( skulle bara bli så jäkla glad)
    Så tänker att om det blir så, så löser det sig.. Men vet inte hur..? Gah, förvirrad much? Men längtar redan sååå till bröllopet :)

• barnkäär

Hej. Jag tror att om din dubbelkur inte fungrar så ska du absolut inte tillbaka på en mindre kur (enkel) Utan man fortsätter med dubbel el sen tom trippel. Så förklarade min läkare. Och på det stadiet som det funkar 1,2 el 3 piller så stannar man på den som funkar. Men alla läkare är ju olika. :)

Just nu tror jag på min för jag fick positivt på gravtestet efter vårat försök i Juli. Om allt stämmer är jag i v 7 (6+0) idag. Jag vågar knappt tro att det är sant men är ju så sjukt jäkla glad. Bara att man vågar inte ta ut segern innan man har sätt den lille.

Era bröllopsplaner tycker ja absolut att du ska fortsätta med och inte planera in efter graviditeten. Eftersom man inte vet när det kommer att ske. I början planerade jag jätte mycket för att jag kanske skulle vara gravid. (med större planer) Vilket gjorde det ännu värre sen när man insåg att det inte lev något och man hade flyttat planer Blev lixsom  en större grej allt.
    Jag tycker ni ska planera och boka. Är det så att du föder runt det datumet så får du ju skjuta på det lite. Beroende på vart ni ska ha de. EL kanske börja planera ett tidigare bröllop? Allt löser sig om man är gravid el om man tex måste amma. Det finns ersättning. :)

Hur har det gåt för dig denna gången? Anninha också?   

Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!