• NonnoE

Pco, progesterall och Provera..?!

Jag och min sambo har försökt att skaffa barn i snart två år, men inget händer :( Jag har lindrig PCO, vad det nu innebär, och det ända hjälpmedlet jag har fått är provera. Det gör så att jag får regelbunden mens, men har inte fattat om det gör så att jag har ägglossning, och får jag inte det så känns det rätt meningslöst att äta det. Har ringt till flera ställen för att får mer hjälp eller någon att prata med, men får tyvärr inte det. Får inte hjälp av min nuvarande läkare förens augusti, vilket känns som det lika väl kunnat ha varit tio år.. Är så trött på besvikelsen, ångesten, stressen, depressionen och alla tankar, vill bara att det ska funka!! Läste på någon tråd om progesterall och läst på lite om det, och har idag efter att mensen kom beställt en tub, och hoppas verkligen det funkar för oss. Eftersom jag som sagt har PCO och inte säker på om eller när jag har ägglossning, utan bara har regelbunden mens pga provera, Hur vet man då när man ska börja?! Ska jag börja smörja på dag tolv i min "proveracykel" och hoppas att det stämmer som en vanlig? Och kan man överhuvudtaget ta progesterall samtidigt som man äter provera?! Tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!
  • barnkäär

Lilla F.

Va härligt att det slutade så bra för dig!! Hur länge hade du försökt?

Hur många gånger försökte du med akupunktur? Spännande att få lite tips.

• NonnoE

Var på VUL idag, dag 14. Hon såg en äggblåsa som var 13 mm, fast hon verkade inte riktigt nöjd ändå.. Vet inte roligt vad det är hon förväntar sig. Men sa att jag inte fick ÄL förens dag 19 förra gången, så hon sa att jag skulle ha koll med ÄL test å att det blir nog om några dagar.. Som jag trodde/hoppas på. Hon sa även att hon skulle ha semester snart, och att om deg inte blir något denna gången så skulle hon inte skriva ut en ny pergokur förens hon är tillbaka i augusti någon gång :( Gjorde mig väldigt besviken, men hon sa att det var för att hon ville undersöka mig och ha koll.
    Och att det kan vara bra å passa lite och se om kroppen kommer igång av sig själv, vilket jag är väldigt skeptisk till. Men blir det väl så, så är det väl bara att försöka njuta av våra egna semestrar och vänta igen på att tiden ska gå. Men vi hoppas så att det gör ont att vi slipper det såklart!!!
    Min syster ringde ikväll och sa att dom väntar sitt andra barn i januari. Och jag skäms och mår dåligt över att det första jag tänker är: Det är inte rättvist.
    Men är såklart jätte glad med!
    Men det måste fan vara vår tur snart!!!!

• barnkäär

Ok. Jo men det är ju som du säger att det kan visa sig senare oxå? Håll koll med dina tester så ser du ju om det kanske visar sig något? Förhoppningsvis.

Tråkigt att du måste vänta in hennes sem men om det är så att du blir gravid denna gången får du ju absolut inte äta pergo. Så det är väl den kollen hon vill ha?

Jag måste vänta till den 11 agusti då han öppnar sin praktik igen. Då kan vi börja göra tester osv. Och sen börja med sprutor.

Jag börjar oxå få tillbaka den där känslan jag hade efter ett par månader. Att jag mår dåligt av att se andra gravida och just för att det är verkligen 5st runt omkring mig som är mina nära/barndomsvän etc som ska ha barn.

Tanken gör att jag faktiskt får panik.

Så vet precis vad du menar om din syster. Fast det egentligen är mer riktat mot själva grejen.

Jag hoppas innerligt att sprutorna ska sätta igång på mig så att jag kan se resultat!!

Hoppas som sagt att dina tester ger rätt till helgen!!

• NonnoE

Barnkäär:
    Ja, hoppas verkligen med!! Har två tester kvar, började nog testa för tidigt :/ Så hoppas dom räcker, får jag utslag samma dag som förra så blir det på fredag. Tänkte att om jag inte får utslag då så får jag väl köpa ett paket till å hoppas det kommer på lördag, men kom på att det ät midsommar på fredag och allt är stängt.. Känns segt å lägga över två hundra spänn om det inte öns behövs om jag köper det imån.. Men kanske lika bra :p
    Men vill bara ha den där glada gubben så man iaf kan andas ut att set funkade denna gången med och börja få upp hoppet igen om att det kaaanske ska funka denna gången.

Ja, jag mår väldigt dåligt av alla bebisbilder på Facebook, och alla som skriver där att dom ska ha barn och hur lyckliga dom är, å alla gravidmagar och barnvagnar :(
    Och som sagt alla andra i ens närhet som blir gravida, och hur lätt som helst verkar det som.

Ja, hoppas sprutorna hjälper :) men vad är det dom gör egentligen?
    Är du inne på en pergokur nu?

• NonnoE

Får troligtvis ingen ÄL denna gången :(
    Är på dag 21 och ftf ingen glad gubbe.. Väldigt deppig :( och som sagt ingen ny kur förens augusti :/

• barnkäär

Va tråkigt att det inte tog nonnoE..

Förhoppningsvis så visar det sig bättre med en starkare omgång än denna. Jag har redan nu ställt mig in på att då börja med sprutorna. Vet dock ingenting om det o allt man ska göra innan. Känns fasen som om att det ligger 2år bort. Herregud att det skulle kunna ta sån tid?Jag börjar bli riktigt otålig nu oxå pga av att min kropp tar så mycket stryk.

Har du pratat med din läkare efter det sista nu? Om vad nästa steg blir exakt?

• NonnoE

Ja, det var riktigt segt!! Men inte så mycket man kan göra åt det. Nej, vet inte vad nästa steg blir, hon är tillbaka i augusti någon gång. så vet inte om jag får en dubbelkur till eller trippel eller vad hon hittar på :p
    Jag ska vänta till typ dag 36 och dubbel kolla med ett gravtest, och sen börja med provera för att få mens så man får en cykel att gå efter igen antar jag.
    Men som sagt försöker att inte tänka på det så mycket nu, bara försöka ta mig igenom dom sista veckorna på jobbet och sen bara njuta av semestern. Har inte förstått dom som har sagt att "ska sluta tänka på det nu för ett tag, ta en paus" osv. Tänkt att hur gör man det? Hur kan man bara sluta tänka på något man annars tänker på 85% av den vakna tiden. Men det har faktiskt gått bra. Man är så trött på besvikelsen, trött på alla ledsna känslor, trött på att räkna dagar, trött på att få ngt slags hopp som aldrig håller särskilt länge sen. Så deg har ändå vatt lite skönt, men får försöka att låta bli och tänka på hur mycket vi vill. Min sambo sa med det att vi skulle försöka sluta prata om det så mycket, att allt nästan har handlat om det ett tag nu, och det har med varit skönt. Så nya tag efter semestern som sagt ;)

Vad menar du med att din kropp tar stryk? När ska du få börja med sprutorna? Vad var det dom hette? Och det är typ som pergo fast starkare eller? ;)

• barnkäär

Jag fick min 2dubbelkur för ca 2v. Denna gången fick jag ett ägg. Då va den på 18mm. Och han sa att jag skulle få ägglossning 2dagar senare. Kändes oerhört bra och en lättad att jag reagerade på piller och slipper sprutor som det ser ut nu.. 
    Tyvärr va jag i Barcelona på lördagen. men man kan ju hoppas på att det håller i sig sen fredags morgonen.. :) Har låga förväntningar dock för att det aldrig blev sex just den dagen osv. Fick en omgång utskrivet om jag fick mens om 18dagar. Så ska vi försöka en gång till. efter det om något skulle vara konstigt ska vi göra undersökningar.

NonnoE: Hade du börjat med din kur el va det i augusti som du skulle göra det?

Anninha: Har du gift dig ännu? :)   

• Anninha

Hej igen, ja nu är jag fru!! :) Var så roligt att gifta sig. Vi var ju hemma i Sverige hos mina föräldrar, allt var så fint och alla vänner som är där för ens skull, helt fantastiskt.

Vi hoppade ju över en cykel, men sen efter bröllopet tog jag en omgång provera till. Har precis börjat med sprutorna nu så får se hur det utvecklar sig. Känner mig just nu ganska positiv och förväntansfull igen!

NonnoE det finns ju en chans att du fick äl dag 22 el 23... jag har fått dag 22. Annars börjar du igen med proveran nu snart eller?

Barnkäär grattis till äl! När ska du testa? Hur känner du dig?

• NonnoE

Vad skönt att du fick ÄL barnkäär! :) Mär har du BIM? Håller tummarna!!

Grattis till att ha blivit fru Anninha!! :)
    Vad skönt att du kunde koppa bort det under bröllopet :) När ska du ha ÄL?

Jag tog sista Ältestet dag 22, och då visade inget. Och har inte kännt något i kroppen nu som förra gången, så blev nog som sagt inget. Har sedan jag kissade på sista stickan och vi bestämde att vi skulle lägga det på is ett tag över sommarn faktiskt lyckats att koppla bort det. Inte helt men mycket bättre än jag trodde. Skulle egentligen börjat med proveran förra veckan, men räknade ut att jag isf skulle ha mens när jag och mannen ska iväg på en liten minisemester så sköt på det lite ;) min läkare är tillbaka ngn gång i augusti, så då är det på det igen men nya krafter och förhoppningsvis bättre resultat! :)

Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!