• NonnoE

Pco, progesterall och Provera..?!

Jag och min sambo har försökt att skaffa barn i snart två år, men inget händer :( Jag har lindrig PCO, vad det nu innebär, och det ända hjälpmedlet jag har fått är provera. Det gör så att jag får regelbunden mens, men har inte fattat om det gör så att jag har ägglossning, och får jag inte det så känns det rätt meningslöst att äta det. Har ringt till flera ställen för att får mer hjälp eller någon att prata med, men får tyvärr inte det. Får inte hjälp av min nuvarande läkare förens augusti, vilket känns som det lika väl kunnat ha varit tio år.. Är så trött på besvikelsen, ångesten, stressen, depressionen och alla tankar, vill bara att det ska funka!! Läste på någon tråd om progesterall och läst på lite om det, och har idag efter att mensen kom beställt en tub, och hoppas verkligen det funkar för oss. Eftersom jag som sagt har PCO och inte säker på om eller när jag har ägglossning, utan bara har regelbunden mens pga provera, Hur vet man då när man ska börja?! Ska jag börja smörja på dag tolv i min "proveracykel" och hoppas att det stämmer som en vanlig? Och kan man överhuvudtaget ta progesterall samtidigt som man äter provera?! Tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!
  • Anninha

Ja om du får ägglossning så får du ju en blödning efter (utom i vissa extremt ovanliga fall). Så då behövs inte proveran utan då börjar man om med pergon.

Lite nervöst att sticka i sig själv men det ska ju vara ett rätt milt stick. Det är en liten tunn nål och man tar det i fettet, så man behöver inte sticka i en muskel eller så. Man är ju lite orolig att göra något fel första gången, men det ska nog gå bra. Jag ska på vul på torsdag för att se hur det ser ut efter fyra injektioner. Vi får hålla varandra uppdaterade!

• NonnoE

Var hos gyn å gjorde VUL igår. Inga jätte bra nyheter, fast inte dåliga heller.. Tror jag. Hon kollade å sa: " Åh vilken fin äggstock" vad det nu innebär. Men hade väl ftf ingen stor blåsa, den största var på sju mm tror jag. Men så frågade jag om hon inte trodde jag skulle få ngn ÄL då. Då sa hon att det kunde hon inte säga eller lova, att allt kunde hända. Att det hade varit gånger hon hade sagt blankt nej å sen hade dom ringt några veckor senare och sagt att dom var gravida. Så vet inte hur jag ska tolka det. Men är väl inte jätte positiv till det, men tar ÄL-test så får vi väl se. Men om det inte blir ngt denna månaden så skrev hon ut dubbel pergo iaf. Men skulle inte börja med proveran nu förens dag 16 istället för dag tolv, så allt blir ju lite förflyttat, men men. Så får se hur det går.. Men känns som jag börjar få lite känningar i äggstockarna, men kan ju vara i mitt huvud med.. Hur går det för er?! :)

• Anninha

Ska du inte på några fler vul den här månaden då, gör hon bara ett? Du var väl bara på dag 11 när du gjorde det? Jag fick inte ägglossning förrän dag 20, och då är nog inte äggblåsan särskilt stor dag 11... Men det är inte förrän de blir åtminstone 10 mm som man kan börja spekulera i ägglossning tyvärr.

Har gått bra att spruta, gör inte särskilt ont. Lite mekkigt då man måste göra dem vid samma tid varje kväll var man än befinner sig. Fick ta en injektion i bilen parkerad vid en motorvägsrastplats häromdagen :). Men funkar det är det värt det!

Jag var på vul idag efter fyra injektionsdagar. Hade några lite större äggblåsor, den största 9 mm. Läkaren sa att det var bra reaktion och han trodde det skulle bli ägglossning till helgen nästa vecka. Ska dit igen på tisdag, då borde det gå att se lite bättre om det verkligen blir något och i så fall när. Håller huvudet kallt tills dess.

• NonnoE

Nej, det ska hon inte..har läst flera som har fått ÄL typ dag 20 när dom har tagit pergo. Hur märker du att du får ägglossning, med tester? Hon sa ju att jag skulle börja med proveran dag 16, men kan det hindra att jag får ÄL om jag nu skulle få det runt dag 20? Vad är det för sprutor du tar? Okej, men hoppas hoppas du ÄL då! :)

• Anninha

Jag var först hos en svensk gynekolog och hon sa till mig att testa med ägglossningtester. Tyckte det blev väldigt påfrestande till slut. Man ska testa två gånger om dagen för att vara säker på att inte missa, inte dricka för mycket och hålla sig i fyra timmar innan varje test. Och vet man inte alls när det kan bli, som efter en kur med pergo, så måsta man kanske hålla på så i tio dagar. Och så den där tomma cirkeln varje gång...

Sedan kom jag till den franska gynekologen och han kollar upp noga med vul, kanske tre stycken efter en kur, och då ser man om äggblåsan växer och när det blir ägglossning om den är tillräckligt stor.

Vet faktiskt inte om proveran påverkar ägglossning, en av de få saker jag inte googlat :)... Om den gjorde det borde hon väl inte ha sagt åt dig att ta den, det verkar ju som de flesta får ägglossning efter dag 16, iaf vad jag har sett här på forumet...?

Jag tar sprutor som heter gonal-f. De innehåller fsh, follikelstimulerande hormon, som verkar mer direkt på äggstockarna än pergon (anledningen till att man testar pergo först är att det är väldigt mycket billigare samt enklare att ta). Nytt vul imorgon, får se hur det ser ut då!

• NonnoE

OMG!! Fick en glad smilegubbe nu, äntligen!! Sista testet, och första gången jag får positivt utslag! Dag 18 idag. Bara detta gör mig så glad!! Ville bara springa in å väcka sambon (som har jobbat natt) men får försöka hålla mig ;) Lite orolig för att vi inte hann ha sex igår, är väl bra att ha gjort det dagen innan.. Men hoppas det räcker med idag! Men hade också tänkt lägga av med testerna annars, lika glad som man tydligen blir för en glad gubbe, lika ledsen blir man när man ser den jäkla ringen. Ja, hade känts bättre att ha gjort VUL oftare, som man som sagt verkligen har koll. Nej, precis.. Det hoppas jag inte. Hon sa bara att blir jag gravid så får jag inte mens trots proveran, å ÄL verkar jag ju ha fått ändå :) Jaha, okej :) det har du säkert skrivit nångång innan ;) Är det första kuren du tar det? Är det värre biverkningar? Okej, vad spännande! :) Hoppas hoppas!

• NonnoE

Men ska jag sluta ta proveran då förresten tror ni?! Eftersom jag har ÄL så borde jag ju få mens av mig själv då? Och har bara tagit tabletterna två dagar..?

• Anninha

Grattis!!! Va kul! Det är inte för sent, smileygubben kommer ju lite innan, de brukar säga 24-48 timmar innan. Bara att sätta igång när han vaknar :)! Tips är att köra även imorgon och i övermorgon om det går, eftersom det som sagt dröja lite innan själv ägglossningen sker. Hmm, vet inte hur jag hade gjort med proveran... den behövs ju inte om du får ägglossning, men tyvärr finns det ju en liten liten risk att man får positivt test utan att ägget lossnar. Så om det inte skadar och du har medicinen hemma kan du kanske lika väl ta den... kan du inte ringa gyn och fråga?

Det är första kuren jag tar sprutorna, har inga biverkningar alls! Den verkar liksom mer direkt så man får inte de humörsvängningarna och värmevallningana som pergon kan ge, så det är ju skönt.

• NonnoE

Ja, det var skönt att se att det förmodligen har funkat! Så vi får ligga i dom närmsta dagarna :) Precis. Men först sa hon att jag skulle börja med proveran dag 35-36, för att se om det blev något. Men det var mest jag som tyckte att det skulle bli långdraget att få börja på en ny kur med pergon om man skulle vänta så länge. Så då sa hon att jag skulle ta dom på dag 16 istället och blev jag gravid så skulle jag inte få mens iaf. Så nu vet jag som sagt inte om jag ska fortsätta, hoppas (hoppas såklart på att jag blir gravid) att jag får mens av mig själv eller börja med proveran dag 35.. Men får ringa imån å kolla ;) men har inte tagit några tabletter idag.. Okej, men det var ju skönt! Är det 1 spruta om dagen? Hur länge? Har du fått ÄL sen din graviditet? När ska du isf ha den? :)

• Anninha

Ok, ja det borde ju inte behövas någon provera, det positiva testet betyder ändå nästan alltid ägglossning.

Ja en spruta om dagen tar jag. Fick en ägglossning med pergon men blev inte gravid och sedan nästa runda pergo funkade det inte alls så det var därför jag fick börja med sprutorna.

Var på vul idag igen. En blåsa på 12 mm så det dröjer lite till... hade kännts bättre med lite mer resultat men har den väl blivit 12 får man väl ändå hoppas att den fortsätter växa. Och läkaren sa att det var bra att det inte var för många som det kan bli med injektionerna, för då får man inte ens försöka. Men två hade varit bra för då är det ju dubbelt så stor chans att lyckas. Nästa vul fredag och jag hoppas det blir ägglossning till helgen :).

Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!