• NonnoE

Pco, progesterall och Provera..?!

Jag och min sambo har försökt att skaffa barn i snart två år, men inget händer :( Jag har lindrig PCO, vad det nu innebär, och det ända hjälpmedlet jag har fått är provera. Det gör så att jag får regelbunden mens, men har inte fattat om det gör så att jag har ägglossning, och får jag inte det så känns det rätt meningslöst att äta det. Har ringt till flera ställen för att får mer hjälp eller någon att prata med, men får tyvärr inte det. Får inte hjälp av min nuvarande läkare förens augusti, vilket känns som det lika väl kunnat ha varit tio år.. Är så trött på besvikelsen, ångesten, stressen, depressionen och alla tankar, vill bara att det ska funka!! Läste på någon tråd om progesterall och läst på lite om det, och har idag efter att mensen kom beställt en tub, och hoppas verkligen det funkar för oss. Eftersom jag som sagt har PCO och inte säker på om eller när jag har ägglossning, utan bara har regelbunden mens pga provera, Hur vet man då när man ska börja?! Ska jag börja smörja på dag tolv i min "proveracykel" och hoppas att det stämmer som en vanlig? Och kan man överhuvudtaget ta progesterall samtidigt som man äter provera?! Tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!
  • barnkäär

Jag vet inte riktigt hur jag ska börja el göra med sprutorna? Hur länge hade du tagit dina? Han sa att vi ska göra en massa tester på mig och min karl och sen startar vi. Han pratade om att vi måste se så att allt fungerar på mig. Han förklarade att jagkan få ägglossning men att man måste se att mina "väggar" tar emot ägget så att det stannar. Annars gör inga medel någon nytta utan då får man starta med provrörsbefruktning.

Men vi hoppas på att dubbelkuren gör lite verkan nu i juli.

Anninha hur går det för dig? Som nonnoE sa det kanske är olika symtom. Vi hoppas det iaf! När är det dags för bröllopet?

NonnoE. Snart klar med kuren nu då. Härligt. Men du måste inte till läkaren för att kolla om det har tagit sig och hur många el? Kör du enbart med testen denna gången? Fick du äl på dag 18 sist?

• NonnoE

Okej, varför ska ni börja med en sån utredning och sprutorna? Hut många kurer pergo har du tagit? Och hur länge har ni försökt? Japp, tog sista tabletterna idag :) Jo, ringde idag och fick tid nästa måndag, dag 14 i cykeln. Så får vi hoppas på positiva resultat :) Men kör med testerna, eftersom hon sa förra gången att hon inte trodde jag skulle få ÄL, men det fick jag ju ;) Så nu är st bara till att vänta igen ;)

• Anninha

Negativt test... :'(

Hoppas jag åtminstone får mensen snart, fast det dröjer väl en vecka till som vanligt... Det blir sprutor en gång till sen, men först senare i juli för vi hoppar över den här cykeln. Så nu ska jag försöka att inte tänka på det här utan bara ägna mig åt bröllopet. Nitton dagar kvar!

Jag tog i sprutorna i 13 dagar innan äl, så det blev dag 16 i cykeln. Har inte gjort äggledarspolning för att kolla passagen och min man (snart :) ) har inte kollats. Men jag blev ju gravid en gång så det kanske är därför.

Vi fortsätter hoppas på lite plus här i tråden i sommar tycker jag!

• NonnoE

Vad tråkigt Anninha :( Dröjer det en vecka till mens? Har du inte testat lite tidigt då? Eller blir det annorlunda med sprutorna? Ja, njut av bröllopet nu!! :) Ja, hoppas hoppas. Håller alla tunnar och tår!

• Anninha

Det var så att de två senaste gångerna fick jag inte mens förrän tre hela veckor efter äl. Men precis efter jag skrivit det där satte det igång, så det blev exakt två veckor den här gången. Alltid något! Så nästa runda blir om någon månad. Ja nu ska jag njuta av bröllopet istället :)! Inget depp här. Kanske blir en liten 9 1/2 månad efter bröllopet istället, vem vet.

• NonnoE

Jaha, okej.. Vad konstigt :/ men som sagt ett steg i rätt riktning nu då:) Ja, det gör du rätt i!! :) Åh, det får vi verkligen hoppas att det blir! :)

• barnkäär

Anninha.

Va tråkigt som sagt att det blev som det blev. Men då blir det fokus på stora bröllopet iaf nu. Så spännande om det kanske skulle ske på smekmånaden.

Njuuut nu av bröllopet och att bli maka/make.

NonnoE

Jag har försökt i 1år nu. Och vi pratade om mun symtom osv och han tyckte att jag ska inte gå såhär längre än jag behöver. Så han ville att i kör 1gång till med pergo. (2 totalt) denna gången dubbelkur. Och tar inte det så ska vi göra undersökning på mig och honom för att se om något är fel? Som han sa va att: Mina äggledare måste man kolla om det finns fri gång in,och sen se om min slemhinna är kapabel till att ta emot ägget om det lossnar,annars kan man utesluta allt detta på en gång.

Även då se om han har "rätt" spermier osv.

Hoppas det tar sig nu hos dig då!!

Håller med att det är dags för visa lite plus här snart.

• NonnoE

Okej, men det låter ju vettigt! Vad skönt att få ordentlig hjälp! Var är du i din cykel nu? Tagit dubbelkuren? Vet inte vad vårt nästa steg blir om det inte tar sig. Får väl se på måndag hur hon tycker jag har svarat på dubbelkuren, är det bra Så blir det kanske en kur till.. Men hoppas man slipper. Vet inte riktigt när jag ska börja med testerna, om jag får ÄL tidigare, senare eller samma dag. Förra gången började jag testa på dag 12 men fick ju som sagt inte utslag förens med det sista testet på dag 18. Så vill inte börja för tidigt så att jag missar det för att det blir någon dag senare men sen kan jag ju inte testa för sent så jag missar det för det :/ Är det bara jag, eller känns det inte lite skönt efter mensen kommit. Efter att besvikelsen har lagt sig såklart. Jag tänker inte lika mycket på det. Efter ÄL å fram till bim så är det typ det ända jag tänker på och känner efter och googlar osv Å mår allmänt dåligt nästan.. För alla tänk om. Men som sagt hoppas verkligen på plus för nån av oss snart!! :)

• barnkäär

Jag är på dag 7 med proveran. Och fick välja vilken mensdag jag ville börja på med pergo. Dag 3,4,5. Så ska nog välja 3

Vilken dag har du börjat på tidigare. Jag har kört dag 5.

Det känns bra att det är denna behandlinge. Och sen hoppa på något nytt som kanske funkar. Dock då en massa undersökningar först. Men på gång iaf.

Du ska på måndag då och se om dubbelkuren tagit? Spännande!! Då kanske det visar sig första gången lite ägg som är med. Längtar till den dagen kommer.

Har just nu 3av mina vänner som är gravida.Mitt barndoms "gäng" vi kollade på sex and the city. Den sista när hon ska gifta sig. Och vi har alltid sagt att vi är en av varje där och att jag är Charlotte. Och nu några år senare stämmer det faktiskt. Haha.

Hoppas det ger sig på måndag. Skriv gärna så man får hänga med lite.

• Lilla F

Hej! Jag har PCOS (hade nästan aldrig ägglossning och ingen mens heller för den delen) och använde både provera och progesterall. Det som jag dock är övertygad om fick min kropp att till slut få till en enda ägglossning (ett guldägg för jag blev gravid och har idag en fin ettåring) var akupunktur! För varje besök blev jag bättre och bättre och de två sista gångerna behövdes inte ens för då hade jag blivit gravid!

Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!