• NonnoE

Pco, progesterall och Provera..?!

Jag och min sambo har försökt att skaffa barn i snart två år, men inget händer :( Jag har lindrig PCO, vad det nu innebär, och det ända hjälpmedlet jag har fått är provera. Det gör så att jag får regelbunden mens, men har inte fattat om det gör så att jag har ägglossning, och får jag inte det så känns det rätt meningslöst att äta det. Har ringt till flera ställen för att får mer hjälp eller någon att prata med, men får tyvärr inte det. Får inte hjälp av min nuvarande läkare förens augusti, vilket känns som det lika väl kunnat ha varit tio år.. Är så trött på besvikelsen, ångesten, stressen, depressionen och alla tankar, vill bara att det ska funka!! Läste på någon tråd om progesterall och läst på lite om det, och har idag efter att mensen kom beställt en tub, och hoppas verkligen det funkar för oss. Eftersom jag som sagt har PCO och inte säker på om eller när jag har ägglossning, utan bara har regelbunden mens pga provera, Hur vet man då när man ska börja?! Ska jag börja smörja på dag tolv i min "proveracykel" och hoppas att det stämmer som en vanlig? Och kan man överhuvudtaget ta progesterall samtidigt som man äter provera?! Tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!
  • NonnoE

Ja, men det är ju bra du har några veckor på dig att fundera å hur du vill göra Anninha.
    Som sagt tre månader känns länge, men du måste verkligen njuta av er dag och försöka lägga det åt sidan så gått det går om det inte skulle funka.
    Ska ni gifta er i Frankrike? För det var där du bor va? :)

Jag har två vänner och min svägerska som vet om lite av det. Men mina vänner är inte direkt inne i barnsvängen än..så känns inte som dom förstår, men ändå skönt att prata av sig lite.
    Min svägerska är nog den som vet om mest, men tycker det är svårt att prata med henne nu, då hon är gravid med sitt fjärde. Så känns inte direkt som hon förstår heller.
    Är också ofta ledsen och deppig, spec efter mensen kommit. Men har varit lite bättre nu efter vi har fått hjälp.
    Men lte orolig hur man ska reagera om inte pergon funkar snabbt..
    Men känns bättre nu när sambon var med och träffade läkaren och så, känns mer som om vi är två om det nu.

Vet inte riktigt vad hon menar med att jag reagera bra på Proveran, antar att jag får regelbunden mens. Mensen kommer alltid dag 28 när jag tar det, så tror det är det hon menar.
    Förra gången jag var hos läkaren så sa hon ju att hon ville att min sambo skulle vara med nästa gång, så det var han ju. Så när vi kom så fyllde vi i ett papper som man gör när man ska börja med utredning, Typ längd, vikt, jag fick frågor om min mens, om den var orgelbunden och så, om jag äter p-piller, hur länge osv.
    Hans frågor var mer om tobak/rökning, mediciner, allergiger, sjukdomar osv.
    Sen när vi kom in så gick hon igenom papperna och räknande ut vårt BMI, och rökningen och tobaken då min sambo snusar och röker nån gång ibland.
    Känns så irriterande att man måste gå igenom och prata om det, och då min sambo är liite överviktiing, och hon var på honom lite om det, så kan man inte låta bli å  tänka på dom som röker två paket om dagen och/eller väger 60 kg för mycket och blir gravida hur lätt som helst.
    Men hur som helst, så gav hon min sambo ett papper och sa vart han skulle ringa å boka tid för å lämna testet osv, så det är väl något som han var tvungen att göra för att göra utredningen.
    Men när jag läste om pergon på nätet, så stod det att man var tvungen att lämna prov om man skulle börja med det, men det kanske inte?

• Anninha

Ja, vi bor i södra Frankrike, men vi ska gifta oss hemma hos mina föräldrar som bor i Sverige. Och min kompis och min möhippa ska vara i Sverige med två veckors mellanrum ni snart så därför kommer jag vara där då. Känns faktiskt ganska bra idag, vi har pratat lite om det och jag tror vi kommer pröva en gång till nu ändå. Vi hade ändå tänkt att vara här hemma några veckor däremellan, och om jag räknat rätt blir det så jag kan testa och även hinner få mens (även om det blir efter tre veckor som förra gången) innan själva bröllopsveckan.

Det verkar vara mycket byråkrati hos din läkare :). Tror i och för sig att det ofta är rutin med spermatest, det finns ju en poäng i att det är onödigt om tjejen går igeom massa behandlingar om spermierna är slöa inte klarar av att befrukta utan hjälp på traven. I så fall är det kanske bättre att göra ivf direkt. Min kille har faktiskt inte behövt göra något test, läkaren sa när jag började ta andra pergokuren att han skulle göra det, men så blev jag ju gravid. Och nu är det väl samma sak, om det inte fungerar nu på en eller två omgångar så blir det nog utökad undersökning. Men ni har inte gjort testet än alltså? Låter rätt överdrivet med tjafs om några kilon hit och dit och snus. Som du säger, känns inte som lite nikotin eller hull gör att man inte kan få barn, däremot har man ingen ägglossning så är det väl där man ska börja.

Men det är ju jättebra att du fått hjälp, så får ni ta ett steg i taget! Det jag har lärt mig hittills är att det krävs massa tålamod. Visst det kan gå snabbt och lätt och du kanske blir gravid på första pergokuren. Samtidigt finns det ganska många komplikationer som man får vara beredd på kan inträffa. Fast att gå runt och oroa sig hela tiden är ju inte heller bra. Gäller alltså hitta den där balansen när man fortfarande är förväntansfull inför varje nytt steg, utan att bli alltför besviken om det inte går som man önskar. Lättare sagt än gjort dock :).

• barnkäär

Anninah:

Oj, det va hjärtkrossande att höra det med din vän där. Så hemskt men så härligt att hon ändå nu har lyckats få 2st fina döttrar!
    Man vet ju inte vad som händer i livet och man får väl helt enkelt inte tänka för mycket på det heller. :) Jag började bli knäpp när jag tänkte för mycket på allt detta. Men man måste ju samtidigt va inställd på allt känner jag. det är ju ändå barn man pratar om.

Hur går det för er nu? Har du kommit på något bra svar till hur du ska göra? Känns det som en bra känsla ännu om du har gjort "ett val". Jag tror verkligen att det kommer bli bra vilket som. Men som du själv säger att man ska vara inställd på en "testperiod"  
    Det är dags snart i så fall va?
    Ja man klarar det säkert bra med att ta sprutan men samtidigt lite konstigt om man ska ta den på sig själv. Ingen naturlig grej att göra :)

Jag har sökt en tid hos en annan läkare nu faktiskt. Har ju fått av min nuvarande läkare pergotime. Som jag ska ta nu snart när jag får min mens. Är på dag 3 med Provera.
    Men känner att den hjälpen jag har fått av honom är minimal. Pratade med en annna läkare ifrån Gbg. Hon sa att man ska få göra en remis efter 6mån för att kolla igenom både mig och honom. Som sagt där då att visst jag har Pco. Men min karl kanske också har något och ska man då bara undersöka och kolla upp mig känns ju jätte korkat?
    Jag har en tid den 4juni så det är ett tag men då känner jag att jag kan avsluta denna kuren och om inget händer kanske jag kan få en riktig undersökning och få starta hos den nya?

Har en liten fråga. Äter provera nu dag 3 då som sagt eftersom jag ska starta igång allt som vanligt. Och ska börja med Pergotime första mensdagen. Men märkte idag på en sticka som jag har hemma att jag har (hör och häpna) egen ägglossning om testet stämmer.(el om det påverkas av provera ve jag ej??) 
    Ska jag iaf ta pergotime sen? Är det skadligt om det kan ha tagit av sig själv? El kan man tänka att då får jag ju 2chanser? 
    Har du kolla på detta? Eller är det bara så att det visade 2streck för att man äter provera?
    Kände nämligen en ond smärta i båda äggledarna som jag innan har funderat på om det hänger ihop med min ägglossning? Så testade bara för skoj skull nu och första gången jag fått 2tydliga streck.

• barnkäär

NonnoE:

Ok, så det va så dom sa till dig då? Ni verkar ju iaf ha fått komma så långt att det är en undersökning på gång. :) Skönt det. För det känns ju naturligt att man ska kolla sånt innan man ger en massa piller osv. Annars kan man ju äta o äta utan någon händelse tex pga av killen då ju. :/

Hur långt har ni kommit nu då? Känns det bättre nu med allt? Skulle du också börja med Pergotime nu, el hur va det?

Jag längtar som bara den nu att något ska ske. Men de e ju bara att vänta och se. :)      

• Anninha

Ja vi har räknat och räknat på datumen och har kommit fram till att vi gör ett försök till nu, sedan blir det att vi måste hoppa över en cykel då det annars skulle bli precis innan bröllopet. Vilket passar rätt bra för då är hela cykeln över och jag är medicinfri just de dagarna. Så nästa efter skulle bli i juli. Finns en liten risk att den också måste hoppas över ifall jag måste ta injektionerna väldigt länge så allt skjuts fram i tiden och min gyn tar semester tidigt, men vi hoppas det ska funka. Han har en kollega på samma mottagning som kanske kan ta över i så fall. Så jag ska börja med proveran imorgon.

Barnkäär grattis till ägglossningen :)! Själv har jag alltid bara gjort digitala ägglossningstest. En gång fick jag positivt utan att det blev någon ägglossning, men de andra gångerna har det stämt. Proveran påverkar inte ägglossningstestet. Jag har frågat läkaren tidigare om det är farligt att ta proveran om man skulle vara gravid men det är det inte. Det är ju ett slags progesteron som kroppen ändå producerar under graviditeten. Däremot ska man nog helst inte ta pergo under graviditet. Men du ska ju börja ta pergon efter du fått mensen, och om du har en ägglossning nu medan du tar proveran och blir gravid så kommer du ju inte få någon mens. Och har du en ägglossning men blir inte gravid så får du mens som vanligt efter ca 14 dagar och då börjar du med pergon. Det är delvis därför man ska ta proveran innan pergon, så blödningen kommer som ett bevis på att man inte är gravid redan.

• NonnoE

Lycka till med försöket och bröllopet anninha!! Har du börjat med pergon barnkäär? Jag ska börja med pergon på söndag, om mensen kommer som den ska på fredag. Är lite nervös, dels för om man får mycket biverkningar. Och om det inte funkar denna gången, å måste vänta en månad till. Eller om det funkar för bra Och för många blir mogna :/ Känns som det är mycket som ska klicka! Läkaren ringde igår iaf å sa att min sambos sperma var normal, Så det var ju skönt iallafall :) Hur går det för er? :)

• barnkäär

Hej!!
    Nu är man tillbaka ifrån ännu en sem :)

Jag har tagit ett piller med pergotime nu. Men jag tyckte att det verkade konstigt för min läkare och jag gick igenom med kalender och allt så det skulle stämma med datum pga av att min karl reser mycket. Han sa till mig att jag skulle börja på första mensdagen med Pergo. Och ja gjorde det tills jag läste att de stod, "börjas på mensdag 5" Så fick ringa o kolla och då skulle jag strunta i att jag har tagit ett piller och fortsätta med dom andra 4 på lördag nu.
    Men det känns som att denna gången är lite rubbad nu??
    Någon som har erfarenhet av detta? Om det blir annorlunda nu?

Jag längtar iaf tills jag ska byta läkare nu iaf.

NonnoE: Börjar du nu på söndag med Pergo? I så fall så kör vi ju samma kur. Kan vara kul och se hur det blir? :) Jag ska tillbaka på kontroll den 20maj och se om det har tagit sig. Har du fått något info om det ej funkar osv om du ska försätta med provera osv?

• NonnoE

Åh, så skönt :)

jaha, vad konstigt. Hoppas inte det blir rubbat nu, men det borde dom har sagt isf. Och verkar konstig att säga en dag..hade nog med bytt läkare :/
    Har också läst att dom flesta börjar med pergon på dag 5, men jag skulle börja dag tre och ta till dag sju. Men man får ju bara hoppas att hon vet vad hon pratar om. Jag tog min sista tablett idag, och ska på VUL nu på tisdag den 14. Så vi har nästan samma ;)
    Nej, vet inte hur jag ska göra med proveran..har med funderat på det. Ska ju egentligen börja med det på morgonen nu på tisdag och ska inte vara där förens två. Men det gör nog ingenting, så får se vad hon säger.
    Usch, vad det maler i huvudet nu. Tänk om det inte funkar med denna dosen, och måste vänta en hel månad till.
    Eller om det funkar för bra så man riskera att få sexlingar så man inte får testa.  Eller hur många kurer det tar tills det funkar eller om det funkar. Vill hellre att tabletterna ska funka så man får ägglossning men sen att de kanske inte blir någon bebis, än att tabletterna inte funkar alls. Då har man ändå hoppet lite till och vet att tabletterna funkar.
    Sen blir man jätte positiv ett tag när man har läst om alla som lyckas på första kuren. Och börjar typ planera massa i huvudet, som man vet är så dumt.
    Har du fått några biverkningar? Har såklart läst massa om det, så var rätt orolig. Men har inte känns någonting..tror jag inte iaf. Så det var skönt :)

Så är en skräckblandad förtjusning inför tisdag :P

• Anninha

Barnkäär, i början var jag jättenojjig med alla piller och vilka dagar osv, var ofta orolig att jag hade gjort fel. Men jag har kommit fram till nu att det inte verkar spela så stor roll. Inte alla börjar dag 5 med pergon, jag har börjat allt från dag 2 till dag 6. Och har också fått ta några extra tabletter efter en paus på flera dagar när det inte syntes någon effekt på ultraljud. Så jag tror inte att det är rubbat på grund av hur du tog tabletterna.

Angående proveran tror jag man ska vänta och se vad som händer efter pergon, blir det ägglossning behövs ju ingen provera vare sig man blir gravid eller ej. Funkar det inte får man börja om då och cykeln blir bara lite längre.

Lyckat till båda två! Själv ska jag börja med injektionerna på söndag, lite nervöst...

• barnkäär

NonnoE: 

Va kul för dig att din dos redan va klar. Då är det ju snart dags. Jag förstår precis vad du menar med att man man är väldigt nojjig. Det känns ju som att första gången är avgörande för att se som du säger om det funkar överhuvudtaget. Jag har fått för mig att min kropp är segstartad överlag måste jag säga. Eftersom jag faktiskt fick utslag på ägglossningstestet innan jag började med varken provera el Pergo. Men det tog ju inte ens då "på vanlig väg" 
    Men det är ju helt enligt mina egna värderingar såklart och det kan ju vara annorlunda.

Undra vad det är för skillnad på att ta på olika dagar eftersom alla verkar göra olika. Du på dag 3-7 och jag 5-9? 

Anninha:

Ok, så om pergo visar sig att det ger ägglossning men att man inte lyckas bli gravid så slipper man provera framöver? Så himla skönt i så fall.. Har såna humörsvängningar pga av dom haha.

Hur känns det att börja nu på söndag då? Dags att göra det själv då?  

Ska bli väldigt spännande att se hur det går för oss alla nu vi ligger ju ganska nära med datum osv.. Vi får peppa varandra hur det än går. :)
    Jag har försökt att tänka än så länge att det finns många steg att gå och läkarna brukar kunna det dom gör och har hjälp många (om man får rätt läkare, tur att man ska byta;)  Så länge jag kan tänka såhär så blir det lättre men det svajar ju något enormt.:) Men man måste ju försöka.

Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!