• NonnoE

Pco, progesterall och Provera..?!

Jag och min sambo har försökt att skaffa barn i snart två år, men inget händer :( Jag har lindrig PCO, vad det nu innebär, och det ända hjälpmedlet jag har fått är provera. Det gör så att jag får regelbunden mens, men har inte fattat om det gör så att jag har ägglossning, och får jag inte det så känns det rätt meningslöst att äta det. Har ringt till flera ställen för att får mer hjälp eller någon att prata med, men får tyvärr inte det. Får inte hjälp av min nuvarande läkare förens augusti, vilket känns som det lika väl kunnat ha varit tio år.. Är så trött på besvikelsen, ångesten, stressen, depressionen och alla tankar, vill bara att det ska funka!! Läste på någon tråd om progesterall och läst på lite om det, och har idag efter att mensen kom beställt en tub, och hoppas verkligen det funkar för oss. Eftersom jag som sagt har PCO och inte säker på om eller när jag har ägglossning, utan bara har regelbunden mens pga provera, Hur vet man då när man ska börja?! Ska jag börja smörja på dag tolv i min "proveracykel" och hoppas att det stämmer som en vanlig? Och kan man överhuvudtaget ta progesterall samtidigt som man äter provera?! Tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!
  • NonnoE

Missade att du svarat Anninha ;) Ja, det är förmodligen så :( men som sagt kommer det ingen mens, så tänkte jag testa torsdag eller fredag igen. Å har är jag inte gravid då så får jag ringa gyn å kolla varför den inte kommit eller om jag ska ta provera igen då för att få igång den.. Åh, vad segt detta är :/ varför är man tvungen att få massa symtom om det ändå inte är något :( Okej, det verkar ju inte så dumt. Tänkte som sagt kolla om jag kan komma å göra VUL senare denna gången, ska ta dubbel då så ser hon att det är på gång kanske man får en sån med. Det värsta är att jag Trot att hon ska ha semester snart, vet inte hur dom löser det :/ vill ju gärna träffa nån. Men det behöver inte vara ett dåligt tecken, hoppas hoppas!

• BusJohanna
    NonnoE skrev 2013-06-03 10:46:00 följande:
    Ja, så därför kan man inte sluta hoppas lite iaf :/ Trodde verkligen jag baa skulle få bekräftelse på misstankarna idag :( Vad fick du som recept? Påfyllning med vad? Ja, blir det inget denna gången, så ska jag med be om att få komma senare å kolla än dag 12. Eftersom jag fck smiley dag 18 å det verkar bli lite senare med pergo. Men är du gravid nu eller har varit pga pergo? Hur många kurer? Har du PCO? Ja, det har han.. Fullt normalt där! :)

Jag har pco och fick pergotime tre ggr. Den första gången missade vi äl pga att läkaren sa att vi skulle börja kolla en vecka efter avslutad kur. Jag fick äl dag 4 andra gången och tredje gången på dag 5 efter avslutad kur så det kan vara väldigt olika.

Tredje gången blev det positivt och jag är i v 11 nu.

Vet inte hur mkt nytta det gör, kändes som det dock, men min man gick och tvättade/kylde av paketet precis innan denna gång.

Han är yrkescaufför och vi fick som tips att göra så för att de kan bli lite slöa av all värme. X-)

Hur som så vill jag uppmuntra, kan gå bra!!
  • BusJohanna

Vart går du ngn stans/vilken stad?

Jag gick till en jättebra privatklinik i Uppsala.

• NonnoE

Okej, detta ät min första kur.. Så man ska väl inte ha allt för höga förhoppningar. Men fick som sagt utslag på ÄL-testet dag 18 och tog pergo från dag 3-7. Jaha, okej.. Det kanske man får testa då ;) Ja, det hoppas jag verkligen.. Å att det inte dröjer allt för länge :/ Bor i Växjö, å går hos en hyfsad läkare :)

• NonnoE

Fick min mens idag. Väntat efter det negativa testet. Men eftersom den kom prick två veckor efter ÄL då antar jag.. Är det ett tecken på att jag hade ÄL på riktigt, eller kan man få mens ändå?! Ska ta dubbelkur denna gången å hoppas på bättre tur!

• barnkäär

Jag bytte läkare nu som sagt och vilken skillnad det va på information. Jag har fått en helt annan förståelse osv nu av allt. Jag ska bara köra pergotime 1gång till (andra totalt blir det) sen börjar jag på sprutor. Känns mycket mer hoppfullt nu att få hjälp och att ha ett mål i sikte istället för att aldrig veta när man kan starta igen. Han verkar verkligen vilja hjälpa en och förstod en på ett helt annat sätt. Han sa även att jag skulle sluta med att testa mig med ägglossningstest mitt i månaden bara för att kolla. Han sa att när nån har pco då går man i olika balanser som gör att testen kan visa falskt. Om man testar runt då han kan se så stämmer det såklart. Men om jag testar (som jag gjorde för att lära känna min kropp) så kan testen visa fel. Så han sa att man skulle sluta med det. Jag ska in på min nästa koll i början av juli nästa gång för att se om dubbelkuren på pergotime funkade. Jag tror nog att jag kör samma metod som dig då Anninha. Han pratade om sprutor under 3-4dagar? Sen måste han ha väldig koll på en. Spännande...

• Anninha

Spännande barnkäär, vad bra att du hittat denna läkaren! Undrar om han menar att du ska kombinera pergon med sprutorna då för annars verkar 3-4 dagar lite? Vanligtvis håller man på minst en vecka, de flesta ungefär två veckor som jag. Äl-sprutan tar man bara en av. Men det kanske aldrig behövs några sprutor :)! Vi hoppas på dubbelkuren. Och detsamma för dig NonnoE! Det var hur som helst absolut äl du fick, tror att de ömma bröstvårtorna är ett säkert tecken på det, plus att du fick mens exakt två veckor efter. Här har det gått elva dagar sedan äl. Förra gången jag var gravid så kände jag det väldigt tydligt i hela kroppen vid det här laget, blev plötsligt yr och trött. Och det gör jag inte nu, känner inget alls, utom lite molvärk i livmodern, så mitt hopp är nu mycket litet. Dock tänker jag inte testa förrän efter helgen, jag ska på bröllop och vill inte vara ledsen då. För hur säker jag än är att det inte har funkat blir man ju ändå ledsen när man ser det negativa testet. Men men, det var ju väntat, kanske kul att kunna dricka champagne på sitt eget bröllop! Statistiken säger att det är 25% chans att allt funkar även om man prickar in äl, så det gäller att ha tålamod.

• NonnoE

Vad skönt barnkäär att du har hittat ngn som förstår och vet vad han håller på med! :) Något positivt! :) som sagt hoppas du slipper sprutorna, och att det funkar denna gången!! :) Ja, det känns bra att det fanatiskt funkade att jag hade ÄL på riktigt! Är på dag 2 nu i dubbelkuren, ftf inga biverkningar så slipper nog det iaf :) Beställde nya ÄL test idag, å hoppas såklart på glad smiley igen :) Har dock inte hunnit ringa min läkare å boka ny tid.. Och tror även att hon har semester, så får se om det blir ngt VUL denna gången. Åh, vad tråkigt att du inte känner ngt Anninha :/ men å andra sidan kanske man inte känner likadant varje gång. Så vi hoppas in i det sista! Hur blir det nästa gång isf? Sprutor en omgång till? Ja, 25% låter hur lite som helst.. Men ändå blir man så förvånad och ledsen när det inte blir ngt. Och ännu konstigare att det finns så många oplanerade barn och alla andra verkar lyckas på första försöket...

• BusJohanna

Hoppas det går vägen den här gången NonnoE!

Har inte läst allt men hur var mensen innan pergotime? Jag märkte nämligen att cykeln blev mer normal efter att jag började med det. Så hoppas det funkar bra för dig.

Förstod det som att du testat en kur och är inne på andra (som är dubbel)? Tips, tänk på att om cykeln förändras att inte vänta alltför länge med att börja testa med äl stickorna.

Håller tummarna!

• NonnoE

Tack :) det får vi verkligen hoppas :) När jag var yngre hade jag mens väldigt sällan kunde gå flera månader emellan. När jag åt minipiller hade jag ingen alls. Sen när jag slutade med det hade jag bara mens några få gånger. Ja, precis..tagit en enkel å fjärde dagen i dubbel imorgon :) Du menar att cykeln kan ändras från när jag tog enkel mot när jag tar dubbel? Förra gången började jag testa på dag tolv och fick utslag med det sista testet på dag 18.. Menar du att det kan bli tidigare eller tom senare?

Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!