• NonnoE

Pco, progesterall och Provera..?!

Jag och min sambo har försökt att skaffa barn i snart två år, men inget händer :( Jag har lindrig PCO, vad det nu innebär, och det ända hjälpmedlet jag har fått är provera. Det gör så att jag får regelbunden mens, men har inte fattat om det gör så att jag har ägglossning, och får jag inte det så känns det rätt meningslöst att äta det. Har ringt till flera ställen för att får mer hjälp eller någon att prata med, men får tyvärr inte det. Får inte hjälp av min nuvarande läkare förens augusti, vilket känns som det lika väl kunnat ha varit tio år.. Är så trött på besvikelsen, ångesten, stressen, depressionen och alla tankar, vill bara att det ska funka!! Läste på någon tråd om progesterall och läst på lite om det, och har idag efter att mensen kom beställt en tub, och hoppas verkligen det funkar för oss. Eftersom jag som sagt har PCO och inte säker på om eller när jag har ägglossning, utan bara har regelbunden mens pga provera, Hur vet man då när man ska börja?! Ska jag börja smörja på dag tolv i min "proveracykel" och hoppas att det stämmer som en vanlig? Och kan man överhuvudtaget ta progesterall samtidigt som man äter provera?! Tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!
  • barnkäär

NonnoE:
    Va skönt att du har fått hjälp nu! Måste va toppen! Jag tror oxå att du borde kunna fortsätta med pillerna precis som vanligt..
    Får jag fråga vad det är som definerar att du har just lindrig Pco? Vad innerbär det?
    Har aldrig läst/hört om just "lindrig". Bara att det finns tex mer manliga symtom på vissa. Tänkte eftersom hon trodde att det skulle räcka med "lätt stimulering" 
    Alltid bra att höra hur andra läkare tänker och gör.. :)

Anninha:

Ok, Då förstår jag! Tack för att du orkade skriva av dig om det.
    Ja man gör tester i vecka 10-11 eller något sådant va?
    Jag kan inte ens tänka mig hur jobbigt det måste ha varit: Men skönt att veta att ni kunde bli med barn "naturlig väg" Innan man kommer till IV. Nu får man hålla tummarna att det visar ett litet streck inom snar framtid när ni är redo igen. :)

Ja vi får se hur det blir nu framöver för en med allt. Jag startar ju runt den 22-23april men första kuren, så om 1månad. Tar lite sem nu innan och ska försöka koppla av och låta allt va nu lite. Har ju fått höra av alla runt omkring en att "stressa inte". :)

Ha en fin helg tjejer. Så får vi se om det kommit mer kul info att läsa om igen om 2veckor. :)   

• NonnoE

Ja, det är så skönt! :) Ja, hoppas på det :)
    Vet inte exakt...men hon gjorde ultraljud på mig idag, och skrev ut bilder på mina äggstockar och mina äggblåsor.
    Sen visade hon en bild på hur det "ska" se ut och hur det ser ut om man ha mycket PCO eller vad man ska säga.
    Och mina var inte normala, men inte heller så illa som den andra bilden, utan var mest att jag saknad en stor äggblåsa, vad det nu innebär :P
    Så ska kanske också försöka slappna av och tänka lite mindre på det nu, när det verkar som vi ska få hjälp.
    Vad skönt med semester!!! Ha det så gött!
    Vi hörs kanske här igen snart då  ;)

• Anninha

Det blev tyvärr inget plus den här månaden. Jag hade försökt att bereda mig på det och säga till mig själv att det bara är 20 % chans varje gång... men det kan inte hjälpas att man ändå blir ledsen och besviken. Hade det gått den här gången hade jag nog helt kunnat lägga det som hände åt sidan, nu så fortsätter jag att tycka synd om mig själv. Men det är väl bara att gaska upp sig. Det är ju sant att vi hade tur att det upptäcktes så tidigt, tänker på dem som går till åttonde-nionde månaden och så dör barnet i magen... eller precis efter det fötts. Och ja, jag blev ju gravid relativt snabbt så det borde kunna funka igen.

Ja NonnoE jag tar alltså pergo nu igen, det här var första rundan efter aborten.

Ja i vecka 11-13 gör man det s.k. nupptestet där nackspalten mäts, kallas kubtest om det är kombinerat med blodprov. Det är lite olika i Sverige beroende på var man bor, i vissa kommuner gör man det bara om mamman är över 35, men man kan nog be om det om man är orolig. Jag är 33 år, min läkare gör det på alla patienter.

Har också förstått det som att man kan ha olika svårighetsgrad på sin pco. Om man tittar på bilder av pco-äggstockar kan det vara rätt olika hur många små äggblåsor det är. Min läkare har dock inte sagt något om detta. Vad jag har sett på ulbilder har jag inte extremt många äggblåsor och som sagt så såg flera olika gynekologer i Sverige inte ens det fastän jag berättade att jag i stort sett aldrig hade mens och frågade vad detta kunde bero på. Fast som sagt har jag nästan aldrig spontan mens så min ägglossning fungerar verkligen inte. Kanske är det andra faktorer som spelar in också, jag är ganska så smal och har tränat rätt mycket vissa perioder av livet- dock inte nu när vi håller på med behandlingarna så har blivit lite mer av en soffpotatis det senaste året :).

Hur som helst, bara att vänta in mensen nu när jag testat negativt efter 14 dagar och sedan börja om med pergon, ska börja redan dag 2 så hoppas det blir lite tidigare äl. Ni får berätta hur det går för er, nu blir det väl snart kurer för er båda också!

• NonnoE

Vad tråkigt att det inte blev något!! Men bara att kämpa på och försöka tänka bort alla negativa tankar. Ja, som sagt nu vet ni ju att det går och att ni kan, Så det händer nog snart! Själv vill jag bara att tiden ska gå i rasande fart så vi får träffa henne igen och få vad det nu är vi ska få. Har gått ganska bra nu ett tag, har inte tänkt på det lika mycket eller varit lika deppig. Men nu har den där längtan börjat göra ont igen, känns som det poppar upp bebisar och gravidmagar överallt :( Men är väl bara hoppas att det är vår tur snart..

• Anninha

Ja det är ju barnvagnar och bebisar överallt, känns som det är värsta baby-boomen. Men för mig känns det lite bättre just nu. Min pojkvän är så gullig, han har ju ätt i att det kommer att gå till slut och man får ha lite tålamod. Några minus får man nog ta.

Bara lite irriterande att jag inte fått mens ännu, väldigt segt att vänta! Progesteronvagitorierna gör att det tar längre tid, det blir också försenat av ett befruktat ägg som inte fäster eller inte utvecklas rätt. Förra gången (enda försöket jag fått äl och minus) fick jag inte mens förrän 19-20 dagar efter äl, hade hoppats att det skulle gå snabbare nu men icke. Dag 19 idag...

Du ska se att det snart händer saker, det är ju ett stort framsteg att ni ska få hjälp nu. Är det fortfarande dag 12 ni ska ses? Då blir det väl pergo nästa runda för den börjar man ju med dag 5 senast. När jag träffade min läkare första gången ville han också att vi skulle göra så. Hon ska kanske kolla om du har någon äggblåsa som växer av sig själv. När är det du ska träffa läkaren?

• NonnoE

Ja, det är det verkligen :/ Har du fått den nu då? Hoppas den går bättre nu nästa gång! :) Ja, det är verkligen ett framsteg! Ja, dag elva eller tolv sa hon. Jaha, så vi måste vänta en månad till innan vi kan börja med det, om man ska börja dag fem?Segt! Jag tog sista provera igår, så bara vänta på att mensen kommer.. Sen ska jag ringa å boks tid :)

• Anninha

Nu har den äntligen kommit, började igår kväll. Höll på att bli helt galen, har haft riktigt jobbiga pms-symptom den senaste tiden också. Tog tre veckor efter ägglossning!!

Hoppas du inte behöver vänta länge, kan ju vara lite olika med proveran också. Ja man tar pergo allra senast dag 6, hon vill väl kolla hur dina äggstockar beter sig på egen hand innan ni börjar med pergo kan jag tänka mig.

• NonnoE

Okej, vad segt! Men då är det snart dags att försöka igen nu då :)

Fick min mens i lördags som den skulle, så det var skönt. Så ringde idag så fick en tid nästa tisdag, dag 11 i cykeln. Min sambo ska som sagt med, ska bli intressant och se vad det är hon vill honom,
    det sa hon inte direkt :P
    Vill bara att denna veckan ska gå fort nu, är sååå otålig!! Som sagt bebismagar och vagnar överallt, vill med!!!

• barnkäär

Hej Tjejer.

Snart så förhoppningsvis så ska jag oxå få börja med min behandling. Är på dag 26 idag och inte en känsla av att mensen är på g. Segt som vanligt.

Min läkare sa att jag skulle kontakta honom igen nu runt den 22 april. Alltså dag 39. Så tyvärr är det ett tag till tills jag får starta min kur med min vanliga kur provera och testa pergo till det.
    Är lite spänd och man hoppas ju att de ska gå vägen.
    Jag håller med som ni säger det är barnvagnar överallt och magar. Det värsta för mig just nu är att alla vänner och vänners vänner , ex osv får barn.Har ju redan valt barnvagn ;)  Men de kommer ju en tid då ja ska ha oxå :)

Anninha:

Va tråkigt att de inte gick vägen denna gången, men det kommer gå snart! Kroppen har ju tyvärr besämt att den ska göra som den vill. Men icke. Vi ska nog se till att det funkar lite bättre. :)
    När är det dags att ge sig på Ivf om behandlingarna ej ger med sig så här på egen hand?

NonnoE 
    Du ska börja på pergo nästa månad nu då om jag förstår det rätt?
    Spännande. Jag är rättnervös inför min första omgång, Men efter vad man läser hos många så vågar jag ej hoppas för mycket pga av att det verkar behövas tas ett par ggr. :) Men någon gång så.. :) 

• NonnoE

Hej barnkäär! :) Ja, väntan är så seeg! Hoppas som sagt det går vägen denna gången! Precis.. Här är det syskon som skaffar barn till höger och vänster.. Min bror och hans sambo väntar sitt andra barn, och fick sitt första i februari förra året, så blir tätt. Sen är min sambos syster gravid igen. Hon blev gravid med deras första när hon gick på p-piller, och fick reda på efter halva graviditeten att hon nu väntar deras andra.. Kommer inte ens skilja ett år mellan dom. Och min syster fick för lite mer än 1,5 år sen, gick på första försöket. Så kan inte annat att känna att det är orättvist. Men är såklart sååå glad för deras skull. Älskar mina syskonbarn! Så på ett sätt känner man sig lite stressad, att folk undrar och förväntar sig att det är vår tur nu :p Vilket vi såklart vill :) Ja, vet inte om det är pergo jag ska få, det sa hon inte. Men det verkar ju mest effektivast så hoppas på det! :) Ja, hoppas man är en sån där solskens historia att det funkar på första försöket.. Men det återstår väl att se.. Håller tummarna, för oss alla tre! :)

Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!