• NonnoE

Pco, progesterall och Provera..?!

Jag och min sambo har försökt att skaffa barn i snart två år, men inget händer :( Jag har lindrig PCO, vad det nu innebär, och det ända hjälpmedlet jag har fått är provera. Det gör så att jag får regelbunden mens, men har inte fattat om det gör så att jag har ägglossning, och får jag inte det så känns det rätt meningslöst att äta det. Har ringt till flera ställen för att får mer hjälp eller någon att prata med, men får tyvärr inte det. Får inte hjälp av min nuvarande läkare förens augusti, vilket känns som det lika väl kunnat ha varit tio år.. Är så trött på besvikelsen, ångesten, stressen, depressionen och alla tankar, vill bara att det ska funka!! Läste på någon tråd om progesterall och läst på lite om det, och har idag efter att mensen kom beställt en tub, och hoppas verkligen det funkar för oss. Eftersom jag som sagt har PCO och inte säker på om eller när jag har ägglossning, utan bara har regelbunden mens pga provera, Hur vet man då när man ska börja?! Ska jag börja smörja på dag tolv i min "proveracykel" och hoppas att det stämmer som en vanlig? Och kan man överhuvudtaget ta progesterall samtidigt som man äter provera?! Tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!
  • Anninha

Och passa på att fråga allt när du får prata med läkaren, förhoppningsvis är det en kunnig!

• NonnoE

Ja, jätte konstigt! Ja, förhoppningsvis behöver jag inte ens träffa dom i augusti! Vet inte om det blir pergotime isåfall, det har hon inte sagt bara att vi isåfall får göra en utredning så får vi väl se. Ska nog fanatiker testa det, och hoppas min kropp har kommit igång. Ja, får ta med mig en lista.. Det värsta är att jag har gått hos henne innan men byte för att jag inte tycker om henne, men vad gör man? :p Hoppas det går bra för dig, och att pergotime funkar! :)

• barnkäär

Anninha:

Ok, då behöver man "hålla sig hemma" under den perioden när dom ska kolla av med ev ägglossning då. :)
    Får se hur han lägger upp det för en. Tack för svar!

NonnoE:

Jag hoppas att du kommer in snart till en läkare som kan undersöka er! Hade jag varit dig hade jag oxå kollat privatläkare en liten bit ifrån där du bor. Om man har försökt i 2 år. Så tycker jag det är så dåligt att man inte får en slags prio. Hur länge har du ätit Provera?
    Jag har inte direkt symtom av att ha Pco. Men märker ju mer tex finnar efter att man slutat med p-piller. Jag blir mer känslig och humöret går lite upp o ner, under perioderna när jag äter Provera. Så blir tacksam om jag slipper äta det ofta. :) Min karl blir nog det oxå.. ;)

• NonnoE

Ja,kanske får göra det. Får se hur det blir nu.. Jag har ätit Provera 9-10 omgångar kanske.. Fick du med provera för att det skulle hjälpa dig att bli gravid eller Pga något annat?

• barnkäär

Jag fick Provera utskrivet för att in mens kom varannan månad och han ville hjälpa mig på traven att skjuta igång min mens.
    Tanken då va ju bara att jag skulle äta en omgång för att "rensa tapet" som han sa.Så att min kropp själv sen startar igång, men det gjorde den inte. Så är på omgång 2 nu i dag 8 inget har hänt ännu. Så han sa att nästa gång omkring en månad, ska jag höra av mig igen och säga om det funkar men vanlig mens el om ja måste fortsätta. Tillsammans med Pergotime då.

Eftersom Provera bara ger falska signaler till hjärnan att man ska få en blödning så får man ju ingen riktig mens och då inte ägglossning vilket inte gör att jag kan bli gravid den gången. Efter jag har haft blödningen så väntar man ju ivrigt på att om 1 månad ska min mens funka självmant. För då vet jag att jag själv har haft en ägglossning och då kan bli gravid. Men helst av allt ingen mens och plussa.
    Men jag är mest inställd på att få mensen än så länge. Först då vet jag ju att jag kan bli gravid själmant.
    Om man äter Provera och kanske är gravid så sa han till mig att det påverkar inte fostret skadligt som tur är om man mot förmodan skulle vara gravid. Det syns ju inte på alla efter exakt 4 veckor..

Äter du Provera varje månad "automatiskt" på samma datum osv? Har du testat att pausa?

• NonnoE

Okej, då är jag med :)
    Läst runt här och googlat en massa, och har inte läst om någon som har blivit gravida pga Provera, så förstår inte varför jag ska äta det.
    Vill också testa Pergotime!
    Äter provera varje månad, får ju "regelbunden mens" av dom, så min cykel är 28 dagar, så börjar att ta tablett på dag 12, men funderarar faktiskt nu på att pausa för att också kolla om min kropp kanske kommer igång av sig själv ( skeptisk). Men ändå värt att testa, har ju till augusti på mig..
    Hur länge har du vetat om att du har PCO? och hur länge har ni försökt skaffa barn?

• barnkäär

Ja Provera så att säga skickar bara falska signal till hjärnan. Inte så att du kan bli gravid. Utan det avgör din kropp själv sen om den fungerar själv el inte? Gör den inte det så lägger man ju till Pergotime. Och det är det pillret som gör att du ev kan bli gravid.

Hade jag varit dig hade jag pausat för att se om din kropp "kan själv" Som du säger så har du ju inte tid förrens i augusti.. Du kan ju även ta då hälsokosttabletter som ev ska hjälpa till lite att din egna kropp ska må bra.
    Något jag ska testa om inte pergo funkar.

Jag fick reda på att jag har Pco i februari nu. Han hade inte sätt det dom tidigare månaderna.. Så jag ifrågasatte honom om vad det va litegrann och att min syster som hade hört med en gyn. Sa då att man ska ge Pergo för att sätta igång allt.
    Jag har ätit p-piller sen ja va 16 år och är nu 27. Sa man kan omöjligtvis veta hur min mens skulle ha sätt ut utan piller. Hon hade även sagt att det kan vara normalt att kroppen bara ger en mens 4ggr per år och att de är ok? Men om man vill bli gravid får man hjälp av tex då Pergo.

Vi har försökt skaffa barn i 8månader. Vi hade pratat om det under en längre tid. Men jag trodde innerligt att jag ev skulle bli gravid på en gång så drog lite på det tills vi va 100% Man ska aldrig ångra något men jag hade ju ev slutat tidigare om jag vetat. Pga av min livssituation..

Jag tycker du ska fråga varför det är så att du har fått tabletterna under så lång tid och ingen mer hjälp?
    Tetsta att chatta med barnmorskorna på denna sidan? Där har du ju lite mer kunniga att fråga.
    Så men andra ord ge inte upp! :) Bara tjata på så får du tid och svar!

• NonnoE

Okej, jag har alltid haft oregelbunden mens, men när jag var yngre var det såklart bara skönt att slippa ha det så ofta, så tänkte inte så mycket på det. Har dock alltid haft en känsla att jag inte kommer kunna få barn eller att det kommer bli svårt.. Så det här hjälper inte ångesten om man säger så. Sen när jag träffade min sambo så började jag med minipiller, och hade då ingen mens alls under denna tiden. När jag slutade med dom, så var mensen lila oregelbunden som innan, och eftersom vi nu ville försöka skaffa barn så fick jag även då, efter mycket om och men hjälp och fick då reda på att jag hade (lindrig) PCO. Ja, hade man vetat att det skulle ta sån här tid, så hade jag med slutat betydligt tidigare. Visste inte att det fanns en bm att chatta med, det får jag nog faktiskt göra.. Inte så lätt för nål av er att reda ut mitt förvirrade huvud ;) Nej, ska verkligen försöka ;) Och hoppas pergo funkar för dig nu! :)

• Anninha

Pergo har funkat bra för mig i alla fall. Jag tog visserligen tre kurer innan det blev någon ägglossning och det var väldigt stressande. Det var med den första läkaren i Sverige som tyckte att det räckte om jag kollade med ägglossningsstickor själv om det blev något. Kan säga NonnoE att det är rätt meckigt med de där testen, jag tyckte det i alla fall. För att vara helt säker på att inte missa det ska man testa två gånger per dag, i massa dagar om man inte vet när det kan bli, man får inte dricka för mycket innan och måste hålla sig i fyra timmar... Använde de digitala och det var lika deppigt var gång med den tomma cirkeln när man ville se en glad gubbe.

Men sedan gick jag till min nuvarande läkare och då fick jag äl på första dubbelkuren och han följde upp så vi visste vad som hände och när. Nästa kur fick jag äl igen och blev gravid, men tyvärr gick det inte hela vägen... Så nu försöker  vi på nytt och har precis haft första äl sedan graviditeten! Så vi har gjort vårt bästa nu in dagarna :). Nu är det bara att vänta, förväntar mig inte att det ska fungera direkt men man vet ju aldrig.

Jag har mens kanske en eller två gånger per år utan p-piller så det är lite svårt att bli gravid på. Men ni verkar ju ha lite oftare så det kanske funkar! Håller helt med om att om du vill bli gravid NonnoE så är det nog bättre att sluta med proveran.

• NonnoE

Ja, jag har med testat med ägglossningstester några gånger, men har såklart inte gett utslag någon gång :(
    Förhoppningsvis får jag ändå lite hjälp av läkaren jag ska träffa på torsdag, och hoppas hon kan hjälpa mig på något sätt fast jag inte är 25.
    Ja, kan ju inte skada och testa iallafall ;)
    Hoppas det funkar för er denna gången!! :)

Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!