• NonnoE

Pco, progesterall och Provera..?!

Jag och min sambo har försökt att skaffa barn i snart två år, men inget händer :( Jag har lindrig PCO, vad det nu innebär, och det ända hjälpmedlet jag har fått är provera. Det gör så att jag får regelbunden mens, men har inte fattat om det gör så att jag har ägglossning, och får jag inte det så känns det rätt meningslöst att äta det. Har ringt till flera ställen för att får mer hjälp eller någon att prata med, men får tyvärr inte det. Får inte hjälp av min nuvarande läkare förens augusti, vilket känns som det lika väl kunnat ha varit tio år.. Är så trött på besvikelsen, ångesten, stressen, depressionen och alla tankar, vill bara att det ska funka!! Läste på någon tråd om progesterall och läst på lite om det, och har idag efter att mensen kom beställt en tub, och hoppas verkligen det funkar för oss. Eftersom jag som sagt har PCO och inte säker på om eller när jag har ägglossning, utan bara har regelbunden mens pga provera, Hur vet man då när man ska börja?! Ska jag börja smörja på dag tolv i min "proveracykel" och hoppas att det stämmer som en vanlig? Och kan man överhuvudtaget ta progesterall samtidigt som man äter provera?! Tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!
  • Anninha

Tack :)! Ja tänkte faktiskt inte särskilt mycket på det. Det är ju en stor sak att gifta sig så man blir distraherad ganska lätt. Men nu är jag tillbaka och stirrar på magar :/.

Ok, nej då låter det som det nog inte blev. Man tror ju att om det funkat en gång så ska det göra det nästa också, men det blev ju likadant för mig innan jag började med sprutorna, den där pergotimen är lurig.

Förhoppningsvis får jag äl inom tio dagar. Jag har  försökt passa in med semestern, läkarens och vår (en sen smekmånad) så att vi inte ska behöva hoppa över en cykel igen (om det ej tar sig nu..).  Med tanke på är det bättre om äl inte kommer alltför snart, men allt är ju rätt oförutsägbart så vi får se.

• barnkäär

Anninha:
    Va härligt att ni har gift er. Måste ha varit en helt fantastisk dag?! Jag har börjat hoppa in på dessa banor också nu faktiskt. Längtar lite efter en sån där dag med bara nära och kära runtomkring.

Ja det va verkligen en toppen känsla att fa höra att ett ägg på gång och slemhinnan perfekt. Dock då så lyckades vi inte träffa in den exakta dagen. Och han sa att jag ska få mens 18dagar efter, vilket blir nu på måndag.
    Självklart så vill jag ju inte det. Men har börjat få menssmärtor ibland och nu mer tätt. Och det är ju ett väldigt fint tecken på att mensen är på gång. :( Jag känner dock ett litet mer hopp eftersom jag nu kan börja då på nästa kur direkt. Och sen kunna pricka in så mycket bättre med dom dagarna nu.
    Säger eran läkare också att man ska ha sex varannan dag? Han sa att min ägglossning sker dag 17. Och att jag ska ha sex 15-17-19. Men hade jag inte vetat detta hade jag ju försökt ligga i så mycket jag bara kan. :) Vad är bäst?

NonnoE: Har ni pratat om hur många gånger du ska äta Pergo? Innan det ev blir dags för något annat?
    Skönt att ändå försöka se lite positivt som att njuta av sem. Jag och min kille älskar att resa. Så för att hålla allt uppe oftast så pratar vi om att tex boka en långresa, någonstans där det inte är så lätt att åka till när man väl ha barn. Jag går under av allt annars.
    Har satt min gräns dock men min karl. Vi kör detta året ut och händer inget blir alternativ att åka till Danmark så att det snabbar på. :) 

• Anninha

Ja det var helt fantastiskt! Kan rekommendera det :).

Mensvärk kan också vara tecken på graviditet, jag håller tummarna! Varför 18 dagar efter, det vanliga är väl 14 dagar efter äl?

Min läkare säger att man kan avhålla sig två dagar innan, sedan ska man ha sex dagen innan ägglossningen och samma dag, och gärna dagen efter, och så många gånger det går. Det är alltså inte fel att ha det flera gånger per dag! Men de flesta pallar väl inte riktigt det :). Man får ju inte sätta för mycket press på de stackars männen, tror inte det är en bra strategi att sikta på flera gånger per dag...

Jag har läst en del och den största chansen till befruktning är dagen innan själva ägglossningen sker. Detta eftersom sperimerna kan vara lite långsamma men de överlever länge, medan ägget har ett väldigt kort livsspann. Dagen efter är det nog inte så stor poäng egentligen men man kan ju aldrig veta exakt när äl sker så det är väl bra att täcka upp.

Vad ska ni göra i Danmark om det ej tar sig, menar du ivf? Du kanske har skrivit det innan men är det för att ni inte är berättigade i Sverige?

Jag har hört flera säga att de ångrar sig att de inte gjorde de där resorna innan de fick barn, så det är helt rätt!

• barnkäär

Ja, jag känner starkt för att få gifta mig. Vissa av mina kompisar undrar om man gör det för att kompenserar det för att man har svårt för att få barn.
    Då blir jag nästan lite irriterad. Självklart hade jag ju lagt alla mina tanker innan bara på barn och inte bröllop. Men nu när man har faktiskt haft tid att tänka på det för att man ger allt lite åt annat så känns det ju så bra.

Men har man mensvärkssmärtor varje dag tror du då? Hjärnan går ju lite på tankar nu, att tänk om. :) Men tror inte vi lyckades på en omgång dagen innan ägglossning.
    Men det som känns bra är att jag vet att om jag får den nu på måndag (om de prickar så rätt) är ju att jag får börja på piller gång nr 2 så snart. Och det dröjer inte så länge. :) 
    Jag va där en torsdag, o han sa att på lördag får du ägglossning.Och om det inte tar så får du mens om 18dagar från o med nu. Jag sa att det kan man väl inte veta. Men han sa jo jag ser/vet det. ? Så vet inte hur han räknat. Tror han ränknat 17 (ägglossningsdag) + 17 blir min cykel. 34dagar.

Ok, så han säger egentligen att dom 3dagarna innan,under o efter är bäst? Kändes lite annorlunda att hoppa över vissa dagar så tror om ja känner mig själv rätt att vi kommer ha varje dag precis runt omkring där. Man vill ju inte missa :)

Vi har pratat om just Danmark för att vi är trötta på att vänta. Låter kanske sjukt hos vissa att man ska ge det tid. Men vi känner att det är det vi ger allt för nu och sen över 1år tillbaka.
    För om det inte blir graviditet nu av dessa 2 gånger. Då blir det undersökningar och utredning. Sen ev en omgång till och sen sprutor. Och då är vi redan igång på nästa år igen..

Hoppas nu på att du får ägglossning om 9 dagar nu då! Håller tummar!!
    Ska ni åka bort på sem?  

• Anninha

Jag tyckte nog det kändes extra fint på något sätt, att man gifter sig trots alla svårigheter med barnalstrande, för att visa varandra att man tror på kärleken och att allt ska gå bra till slut. Visst, för mig har också barn alltid varit mycket viktigare än giftermål, men efter att ha gjort det måste jag säga att det är väldigt fint och speciellt att gifta sig.

Vi ska åka på en roadtrip i usa om två veckor, köra längs nordöstkusten i massachusetts och maine.

Ok, jag förstår. Man brukar väl kunna förutse ungefär hur snabbt äggblåsan växer och på så vis när det är dags.

Hur gick det idag, har du testat?

• barnkäär

Ja giftermål är fint i det läget oxå att få visa att du kan tänka på annat i det svåra läget som du säger.

Vad härligt det låter med 2v i USA. Perfekt att få komma bort lite. Bokar ni hotell där nere dåel har ni bokat innan?

Ja jag tror det är så han gör/räknar ut. Iaf när jag räknar ut det.

Denna gången gick det inte. Jag fick mens igår. Så dags att ta nya kuren på onsdag med pergo. Och hoppas att ej få mens i slutet av augusti. Ska faktiskt försöka ha sex alla dagar där runt omkring för att maximera allt. Kan väl inte gå så fel då.

Om jag inte lyckas den gången kommer det nog att kännas lite tufft faktiskt.

• Anninha

Vad synd... men då hade du nog äl på lördagen el söndagen låter det som? Tyvärr är det ju så att även om man prickar in perfekt är det bara 25 % chans varje gång rent statistiskt. Så man ska ha väldig tur för att det ska funka det på första riktiga försöket med koll på äl som väl detta var. Men nästa gång ska det gå tycker jag!

Vi har bokat lite hotell längs vägen så vi inte blir strandsatta, lite bekväm av sig börjar man ju bli :). Hur går det med era reseplaner?

• NonnoE

Har med börjat gå i bröllopstankar, men sen är det hur man ska finansiera det hela ;)
    Åh, vad gött med två veckor i USA, det är min dröm bröllopsresa!! :)
    Och som sagt så känns det som om man gifter sig att man får tankarna på ngt annat och kanske börja tänka mer på att det är tur man har varandra.

Vad tråkigt att det inte blev något denna gången barnkäär :( Bara till att hålla tummarna tills nästa gång!
    Är det inte konstigt att man bara har 25% chans även om man träffar rätt?! Konstigt att det blir så många oplanerade graviditeter..
    Hur fort går det om man åker till Danmark? Är det provrör du har i tankarna då?

Hur går det för dig Anninha? Har du börjat om med sprutorna nu?

Vet inte hur länge jag ska testa med pergon, har ju bara kört den två gånger.. Varav ÄL en gång.. Så vi får se, ska börja med proveran imån å sen ringa i början av aug och se när hon är tillbaka.

Vad kom vi fram till? När och hur ofta ska man ha sex runt ÄL?

• barnkäär

Ja,det verkar som lördagen el söndagen blev min dag. Det enda som är skönt för mig är att jag aldrig har haft någon koll på när något sker. Och nu helt plötsligt så vet jag när jag kommer att få ägglossning och mens tom. Då behöver jag inte tänka så mycket på tänk om den uteblir för då vet jag. (Se det positiva i det lilla)

Ja det känns lite svårt dock att man faktiskt bara har 25% chans. Men det verkar ju vara grymt många som kan ändå. Så varför inte? :)

Vi ska resa till Australien i början av januari som det ser ut nu. Känns väldigt skönt att kunna blicka framåt till något.

Jag vet inte hur fort det går. Enda skillnaden är att du bekostar det själv. Och gör provrörsb. Då är ju risken stor att något sker. Jag vet inte hur lång väntan el processen är i Sverige för att komma fram. Mer än det min läkare har sagt till mig,vilka steg jag har att "vänta mig"

Äter du provera tillsammans med pergo nu när hon ändå är borta och kollar själv? Eller tar du bara proverna? Och sen en gång till när hon är tillbaka?

Jag fick sluta äta mina provera när jag åt enbart dom. Eftersom dom ändå inte har något hjälp med att bli gravid när man enbart äter dom då. Nu fick jag ju dock mens självmant efter ägglossningpillerna. Så det har ju inte hänt sen snart 1år. :)

• NonnoE

Åh, vad skönt med Australien :) men som sagt skönt att ha något att blicka framåt åt :)

Jag äter min provers nu, sista dagen på måndag. Och sen får jag ringa, och antar att hon skriver ut en ny omgång pergo och att jag sen går till henne som vanligt.

Det konstiga är bara att nu dom senaste dagarna har jag varit ganska trött somnat i soffan, sommar i sängen framför Tvn och tagit tupplurar på dagarna.. Vilket jag aldrig gör.. Inte ens när jag jobbar.
    Sen började jag känna i förgår att mina bröstvårtor ömmar igen.. Så vet inte om jag har haft ÄL av mig själv eller vad det är..?
    Ömmande bröstvårtor hade jag ju som sagt efter förra ÄL..
    Men men.. Vi får väl se..

Hit går det för er? :)

Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!