• NonnoE

Pco, progesterall och Provera..?!

Jag och min sambo har försökt att skaffa barn i snart två år, men inget händer :( Jag har lindrig PCO, vad det nu innebär, och det ända hjälpmedlet jag har fått är provera. Det gör så att jag får regelbunden mens, men har inte fattat om det gör så att jag har ägglossning, och får jag inte det så känns det rätt meningslöst att äta det. Har ringt till flera ställen för att får mer hjälp eller någon att prata med, men får tyvärr inte det. Får inte hjälp av min nuvarande läkare förens augusti, vilket känns som det lika väl kunnat ha varit tio år.. Är så trött på besvikelsen, ångesten, stressen, depressionen och alla tankar, vill bara att det ska funka!! Läste på någon tråd om progesterall och läst på lite om det, och har idag efter att mensen kom beställt en tub, och hoppas verkligen det funkar för oss. Eftersom jag som sagt har PCO och inte säker på om eller när jag har ägglossning, utan bara har regelbunden mens pga provera, Hur vet man då när man ska börja?! Ska jag börja smörja på dag tolv i min "proveracykel" och hoppas att det stämmer som en vanlig? Och kan man överhuvudtaget ta progesterall samtidigt som man äter provera?! Tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!
  • NonnoE

Nej, så tänkte jag..men ringde dom och dom sa att jag skulle fortsätta med kuren. men att jag skulle ta dag 16-23..Så blev lite osäker, för innan tog jag dag 12-25 så blir ju inte alls lika många dagar :/ Så får nog ringa och kolla igen, så det inte blir fel :P

Jaha,okej..då är jag med :) Konstigt det är att pergon inte funkar varje gång, om det har funkat en gång..men tur det finns annan hjälp.
    Okej, men det ser ju lovande ut då! Håller tummarna!
    Hur känns det inför bröllopet? Var det skönt att hinna med en kur till innan?

• Anninha

Det känns bra, det har passat väldigt bra med timingen till slut. Just den här veckan hade vi inget annat och är bara hemma, har hunnit med möhippa och allt innan :). Och även om det inte blir något den här gången så vet jag i alla fall till nästa gång hur det funkar med gonalen, ungefär hur lång tid det tar innan äl osv. Och i så fall så lämnar vi det lite en månad och tänker på bröllopet, så blir det nya tag efter.

Var hos gyn igen nu idag, en äggblåsa på 18 mm! Så jag ska ta en gonal-spruta till ikväll och sedan ägglossningssprutan imorgon. Så vi får göra vårt bästa söndag :).

Hur har det gått för er, hur känns det nu? Jag brukar alltid ta proveran tio dagar, tror det är standarddos för att framkalla blödning. De kanske tänkte att du redan tagit två dagar och så plus åtta så blir det ju tio sammanlagt. Och att som sagt så skadar det ju inte även om du är gravid vilket vi ju hoppas!

• NonnoE

Hur går det för dig? Fick du ÄL? :) Ja, om det inte skulle funka denna gången så har ni ju ändå något väldigt roligt att se fram emot, å tänka på annat! :) Usch, vad man känner efter nu :/ skulle bara ta Provera dag 16-23 så vet inte riktigt när jag ska få mens om jag nu får det. Bär jag har ätit provera innan som jag brukar så får jag alltid mens dag 28. Men eftersom jag fick ÄL senare så borde det ju flyta cykeln.. Så testar nog två veckor efter utslaget.. Om jag inte får mens innan.. Vad nervös man kommer vara!! Som sagt vad man känner efter, men det ända jag känner är ömma bröstvårtor. Vet inte ens om det är ett tecken, men brukar inte har det.. Men det är väl bara å vänta å se.. Vill vill vill!!

• Anninha

Ja, tog ovitrellen på lördag em, från sönd och något dygn framåt kändes det väldigt mycket i äggstocken där blåsan satt! Ska nog mycket till för att den inte lossnar när den är så pass stor och med ovitrelle. Vi har myst på allt vad vi kan :).

Lustigt, jag har också väldigt ömma bröstvårtor. Från strax efter vad jag räknar med var själva ägglossningen. Har haft det tidigare också någon gång kring äl, men förra gången när jag fick äl men det inte funkade hade jag det inte. Tror det kan vara tecken på graviditet för vissa men även bara tecken på ägglossning. För mig måste det vara det sistnämnda då jag verkligen precis haft äl. Men för dig har det ju gått en vecka nu? Om du testar säg 15 eller max 16 dagar efter det positiva testet borde du få ett rättvisande resultat (äl kan ju dröja upp till två dygn efter smileygubben).

Hoppas hoppas hoppas!!!

• NonnoE

Ja, det är klart :) varför fick du ta en sån spruta? Gör den bara att man verkligen får ÄL? Då håller vi tummarna!!! Ja, det var en vecka igår. Det ömmar idag med.. Som sagt vet inte vad det kan bero på. Brukar inte lämna ngt sådant innan mens heller om det är det som är på g.. Men ska försöka att inte känna efter å tänka på det allt för mycket.. Inte alls så lätt, men försöka går ju. Då nu är det väl bara till att hålla tummarna, för oss båda!!!

• barnkäär

Hej tjejer.
    Kul att följa er vad som har hänt er. Jag har haft lite fullrulle här så har inte kunnat skriva.
     :)

Jag tog min första dos av Pergo i början av mig och va inne på dag 14 och kollade. Men han kunde inte se något alls. Han sa att vi skulle gå på dubbelkur nästa gång.
    Men jag har som tur är fått en ny tid hos en annan läkare på tisdag nu. Känns mycket bättre pga av att jag inte får hjälp (enligt min åsikt) av den nuvarande.

Hur går det för er nu? Någon som har kul besked el bara tankar att skriva? :)          

• NonnoE

Kul att du är tillbaka barnkäär :) Tog test idag, "Inte gravid" Trodde faktiskt det hade funkat, har som sagt ömma bröstvårtor, och fått mkt mer framhävande bröstvårtor, om man nu kan säga så ;) har egentligen inga bröstvårtor i vanilga fall, så trodde det var ett starkt tecken. Sen känns det som jag r mer kissnödig å hungrig. Och igår började jag gråta för att min sambo tyckte att jag skulle gå ut med hunden.. Fast jag tyckte det var hans tur..och ökade flytningar som sagt. Men det sitter tydligen bara i mitt huvud.. Nu vill jag bara mensen ska komma om den nu ska det så man kan börja med pergon igen. Vet inte om jag tog testet någon dag för tidigt, men tog Clearblue digital å det ska ju vara så säker ändå.. Eller? :(

• BusJohanna
    NonnoE skrev 2013-06-03 09:41:59 följande:
    Kul att du är tillbaka barnkäär :) Tog test idag, "Inte gravid" Trodde faktiskt det hade funkat, har som sagt ömma bröstvårtor, och fått mkt mer framhävande bröstvårtor, om man nu kan säga så ;) har egentligen inga bröstvårtor i vanilga fall, så trodde det var ett starkt tecken. Sen känns det som jag r mer kissnödig å hungrig. Och igår började jag gråta för att min sambo tyckte att jag skulle gå ut med hunden.. Fast jag tyckte det var hans tur..och ökade flytningar som sagt. Men det sitter tydligen bara i mitt huvud.. Nu vill jag bara mensen ska komma om den nu ska det så man kan börja med pergon igen. Vet inte om jag tog testet någon dag för tidigt, men tog Clearblue digital å det ska ju vara så säker ändå.. Eller? :(

Behöver inte vara negativt. Vissa får inte positivt på flera dagar efter bim.

Hoppas det går bra.

Jag var in och gjorde vul samma dag som smilegubben visade sig. Fick som recept att datea maken med påfyllning dagen efter.

Det lyckades.

Jag gick också på pergotime.

Har din man kollat sig också?
  • Anninha

Hej igen barnkäär, som sagt är det nog det vanligaste att det inte blir ngt på första enkelkuren. Nya tag, bra att du fått tid hos en ny läkare!

NonnoE, du kan väl ta ett test igen om två dagar? Då borde det vara helt säkert resultat. Smileygubben kom ju först på måndagen och vissa får inte positivt förrän 14 dagar efter själva äl. Tyvärr så kan man ju få massa symptom för att man fått äl som man märker av, särskilt om man inte har äl så ofta. Sen kan ju ägget ha befruktats men inte lyckat fästa, då blir det aldrig något positivt test men man kanske känner av lite extra...

Ägglossningssprutan som heter ovitrelle tar man för att ge ägget den där sista skjutsen. Dels för att vara helt säker på att det mognar helt fullt och släpper, men även för att man då vet lite mer exakt när äl inträffar, då det oftast blir ca 36 h efter eller iaf inom 24-48 h.

Själv är jag en vecka efter äl nu, har inga symptom alls, så har inte så mycket förväntningar...

• NonnoE

Ja, så därför kan man inte sluta hoppas lite iaf :/ Trodde verkligen jag baa skulle få bekräftelse på misstankarna idag :( Vad fick du som recept? Påfyllning med vad? Ja, blir det inget denna gången, så ska jag med be om att få komma senare å kolla än dag 12. Eftersom jag fck smiley dag 18 å det verkar bli lite senare med pergo. Men är du gravid nu eller har varit pga pergo? Hur många kurer? Har du PCO? Ja, det har han.. Fullt normalt där! :)

Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!