• NonnoE

Pco, progesterall och Provera..?!

Jag och min sambo har försökt att skaffa barn i snart två år, men inget händer :( Jag har lindrig PCO, vad det nu innebär, och det ända hjälpmedlet jag har fått är provera. Det gör så att jag får regelbunden mens, men har inte fattat om det gör så att jag har ägglossning, och får jag inte det så känns det rätt meningslöst att äta det. Har ringt till flera ställen för att får mer hjälp eller någon att prata med, men får tyvärr inte det. Får inte hjälp av min nuvarande läkare förens augusti, vilket känns som det lika väl kunnat ha varit tio år.. Är så trött på besvikelsen, ångesten, stressen, depressionen och alla tankar, vill bara att det ska funka!! Läste på någon tråd om progesterall och läst på lite om det, och har idag efter att mensen kom beställt en tub, och hoppas verkligen det funkar för oss. Eftersom jag som sagt har PCO och inte säker på om eller när jag har ägglossning, utan bara har regelbunden mens pga provera, Hur vet man då när man ska börja?! Ska jag börja smörja på dag tolv i min "proveracykel" och hoppas att det stämmer som en vanlig? Och kan man överhuvudtaget ta progesterall samtidigt som man äter provera?! Tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!
  • NonnoE

Jag vet inte vart jag ska ringa längre, ringde till kvinnoklinken/gyn på sjukhuset, och det var 15 par före oss i kö, och skulle inte få hjälp där innan sommaren heller :( Ända stället jag inte ha ringt är Linneamottagningen, så får göra det och se vad dom säger och hoppas jag får hjälp där. Har inga direkta symtom av PCOn förutom den oregelbundna mensen. Men fattar inte varför hon bara ger mig Provera, om det inte gör att man får ägglossning? :/ För när jag pratade med dom och sa att jag får regelbunden mens av dom så tycker dom att allt är som det ska och att jag borde bli gravid in no time.. Men nu har jag fått krämen och tänkte börja smörja med den dag 12, samtidigt som jag börjar med tabletterna. Om jag inte får ngn tid på Linneamottagningen .

• NonnoE

Okej, ja får hon verkar tycka jag ska fortsätta äta det och inte kolla om min mens kommer igång av sig själv, Utan att jag på något sätt ska bli gravid pga provera. Men har läst lite om pergotime, och skulle verkligen vilja testa det. Kommer kännas irriterande om hon ger oss det i augusti och så funkar det kanske med en gång, vad mycket energi man hade sparat. Jag bor i Växjö, och varit hos alla gynekologer känns det som av olika anledningar, och tyckte ändå jag hade hittat en som kunde hjälpa mig. Men får nog gå tillbaka där jag började, men ska som sagt ringa dit imorgon och se vad dom säger. Men tar du pergotime nu? Hur funkar det? Har du några symtom av din PCO?

• NonnoE

Verkar som jag får flytta till Frankrike.. :p Ringde Linneamottagningen idag, och får inte hjälp där heller..för att jag är för ung. Jag fyller 23 i år och min sambo 24, och man är tvungen att vara 25 för att få hjälp där. Men fick en tid för att prata med läkaren typ om frågor, men ingen direkt utredning eller så. Så det ända som kan göras nu känns det som är att inte försöka bryta ihop och vänta till augusti och hoppas det händer något innan dess! Sen funderar jag på att testa att sluta äta provera, för att se om mensen kommer igång av sig själv. Sen är jag ju som sagt sugen att testa den där krämen, verka ha gjort underverk på flera, men man ska börja smörja vid ÄL och har som sagt ingen susning om när det är, har testat ÄLtester, men har inte gett något utslag då. Så vet inte hur jag ska göra.. Förvirrad.

• NonnoE

Ja, jätte konstigt! Ja, förhoppningsvis behöver jag inte ens träffa dom i augusti! Vet inte om det blir pergotime isåfall, det har hon inte sagt bara att vi isåfall får göra en utredning så får vi väl se. Ska nog fanatiker testa det, och hoppas min kropp har kommit igång. Ja, får ta med mig en lista.. Det värsta är att jag har gått hos henne innan men byte för att jag inte tycker om henne, men vad gör man? :p Hoppas det går bra för dig, och att pergotime funkar! :)

• NonnoE

Ja,kanske får göra det. Får se hur det blir nu.. Jag har ätit Provera 9-10 omgångar kanske.. Fick du med provera för att det skulle hjälpa dig att bli gravid eller Pga något annat?

• NonnoE

Okej, då är jag med :)
    Läst runt här och googlat en massa, och har inte läst om någon som har blivit gravida pga Provera, så förstår inte varför jag ska äta det.
    Vill också testa Pergotime!
    Äter provera varje månad, får ju "regelbunden mens" av dom, så min cykel är 28 dagar, så börjar att ta tablett på dag 12, men funderarar faktiskt nu på att pausa för att också kolla om min kropp kanske kommer igång av sig själv ( skeptisk). Men ändå värt att testa, har ju till augusti på mig..
    Hur länge har du vetat om att du har PCO? och hur länge har ni försökt skaffa barn?

• NonnoE

Okej, jag har alltid haft oregelbunden mens, men när jag var yngre var det såklart bara skönt att slippa ha det så ofta, så tänkte inte så mycket på det. Har dock alltid haft en känsla att jag inte kommer kunna få barn eller att det kommer bli svårt.. Så det här hjälper inte ångesten om man säger så. Sen när jag träffade min sambo så började jag med minipiller, och hade då ingen mens alls under denna tiden. När jag slutade med dom, så var mensen lila oregelbunden som innan, och eftersom vi nu ville försöka skaffa barn så fick jag även då, efter mycket om och men hjälp och fick då reda på att jag hade (lindrig) PCO. Ja, hade man vetat att det skulle ta sån här tid, så hade jag med slutat betydligt tidigare. Visste inte att det fanns en bm att chatta med, det får jag nog faktiskt göra.. Inte så lätt för nål av er att reda ut mitt förvirrade huvud ;) Nej, ska verkligen försöka ;) Och hoppas pergo funkar för dig nu! :)

• NonnoE

Ja, jag har med testat med ägglossningstester några gånger, men har såklart inte gett utslag någon gång :(
    Förhoppningsvis får jag ändå lite hjälp av läkaren jag ska träffa på torsdag, och hoppas hon kan hjälpa mig på något sätt fast jag inte är 25.
    Ja, kan ju inte skada och testa iallafall ;)
    Hoppas det funkar för er denna gången!! :)

• NonnoE

Ja, har läst massa trådar här när jag har googlar runt. Och tänkte att jag kan ju skriva av mig lite själv, och det har verkligen varit skönt att ventilera lite! :) Ja, hoppas jag får någon hjälp hur jag ska få koll på om eller när jag har ÄL. Jag ska hålla er underrättade :)

Svar på tråden Pco, progesterall och Provera..?!