• hallonpudding

16 år och planerar barn... Normalt ?

Jag och min pojkvän, båda 16 år, har varit tillsammans i några månader nu och har redan börjat prata om att skaffa barn nu. Båda vill så fruktansvärt mycket och inget skulle få oss att ändra oss.
    Problemet är bara hur andra skulle reagera på det... Hur låter det? Som att vi är konstiga?
    Dessutom... om det är någon som har fått barn i så unga ålder kan ni väl berätta om hur det är med ekonomi ect.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden 16 år och planerar barn... Normalt ?
  • uniMog

...för att inte tala om försäkringar (boende, dig själv, barnet...), el/värme/vatten, telefon/bredband

the advance of civilization is nothing but an exercize in limiting of privacy
  • siriius

När jag var 16 blev jag oplanerat gravid, gjorde abort. Men har sedan dess velat ha barn, men det var först efter gymnasiet som läget kändes rätt, nu är sonen min 13 månader och jag 21.

*~ Loke 070721 ~*
  • vampyria2

Weeii jag höll på att sätta morgon caffet i strupen, tyckte först att du kallade dig för hallonpuffen, det gör nämligen min dotter på nätet och hon är 16 år och en ny pojkvänn sen några månader Förvånad villken lättnad att du inte var honFlörtSkrattande

Ja nu till din fråga: Jag förstår dig till hundra prossent, har själv alltid längtat efter barn fick min förästa när jag var 19. Men det som kan vara problem är ju det där att man bör ju ha nåt att erbjuda ett barn, har nån av er fast inkomst? Skulle kanske var bra att gå ut gymmnasiet först så du har nån utbildning att falla till baka på
    Fast om ni bestämmer er för att skaffa en ändå så kommer ni säkert att klara det bra, vet de som är yngre som har skaffat barn och är världens bästa föräldrar

• MiniAndre o MiniTrajas
    Pejgan skrev 2008-09-04 09:48:57 följande:
    Så länge du bor för 1000 kr (oavsett om det "bara" är för själva boendet) så kommer jag aldrig tycka att du försörjer dig själv. Det är skitbra för er att det funkar men jag hoppas du är medveten om hur bra du har det och att livet inte kommer vara lika smärtfritt när du kommer ut i "verkliga livet".Och med resor menade jag inte att vara ute och åka utan att ta sig till nödvändiga ställen... affären, bvc, läkare, arbete/skola etc. Det är inte gratis så länge du inte kan gå/cykla överallt.
    1000 kr är bara något vi börjar med tills allt kommer igång som de ska,
    Jag vet att jag har en mini hyra men som jag sa den kommer ju att höjas när jag flyttar ut .... affären de är ju då jag åker med min mamma, bvc o läkare kan man gå till de är ca 5 km bort men eftersom jag bor på en 70 väg så väljer jag att be min mamma skjussa mig eftersom jag inte har körkort eftersom jag bara är 17 år, skolan, just nu är jag mamma ledig till 23 mars men när jag börjar igen får jag ett fler komun kort så de är ju gratis till mig eftersom jag då är elev.. Bensin pengar o sånt får dom med om de är så...
  • uniMog
    MiniAndre o MiniTrajas skrev 2008-09-04 10:00:11 följande:
    1000 kr är bara något vi börjar med tills allt kommer igång som de ska, Jag vet att jag har en mini hyra men som jag sa den kommer ju att höjas när jag flyttar ut .... affären de är ju då jag åker med min mamma, bvc o läkare kan man gå till de är ca 5 km bort men eftersom jag bor på en 70 väg så väljer jag att be min mamma skjussa mig eftersom jag inte har körkort eftersom jag bara är 17 år, skolan, just nu är jag mamma ledig till 23 mars men när jag börjar igen får jag ett fler komun kort så de är ju gratis till mig eftersom jag då är elev.. Bensin pengar o sånt får dom med om de är så...
    Du missförstår mig. Jag tycker inte att ni gör fel utan att du bör vara medveten om att du har det bra och att livet inte skulle vara lika lätt om din mamma inte stod för en hel del av de kostnader du skulle haft annars. Ingen orsak att försvara dig men för att du inte ska få en chock den dag du ska flytta hemifrån kanske du ska börja skaffa dig en bild av normala fasta utgifter.
    the advance of civilization is nothing but an exercize in limiting of privacy
  • MiniAndre o MiniTrajas
    Pejgan skrev 2008-09-04 10:05:17 följande:
    Du missförstår mig. Jag tycker inte att ni gör fel utan att du bör vara medveten om att du har det bra och att livet inte skulle vara lika lätt om din mamma inte stod för en hel del av de kostnader du skulle haft annars. Ingen orsak att försvara dig men för att du inte ska få en chock den dag du ska flytta hemifrån kanske du ska börja skaffa dig en bild av normala fasta utgifter.
    Okej, men vi har börjat på den här låga kostnaden för innan jag var som endel tonåringar o spenderade pengarna direkt, Så bara för att jag skulle lära mig att hålla i pengarna ist för att kasta dom runt mig så började vi med en låg hyra, sen när vi vet på ett ungefär hur mycket jag har kvar i månaden så fick vi se hur de blir då.. Ibland kan de hända att jag får hjälpa till o betala lite räkningar men de gör jag mer än gärna o de vet min familj...
    Men jag bor hemma fortfarande för att jag börjar snart studera igenoch vart gör jag av min son när jag börjar läsa?
    Han är då 1½ månad förliten för dagis så då får han vara hemma med min mamma för hon är mammaledig då..
    Sen när han får börja dagis så har vi pratat om att börja med 15 h i veckan eftersom jag åker senast kl 7 till skövde, tar tåget 7.29 till töreboda sen bussen till sötåsen o samma visa hem o jag kommer hem vid 18.00 då :/
    Då har han ju sin mormor, morfar o 2 morbröder som kanske kan leka/pyssla med honom så tiden går lite fortare...
  • MarieHJ

MiniAndre o MiniTrajas skrev 2008-09-04 10:34:50 följande:

Okej, men vi har börjat på den här låga kostnaden för innan jag var som endel tonåringar o spenderade pengarna direkt, Så bara för att jag skulle lära mig att hålla i pengarna ist för att kasta dom runt mig så började vi med en låg hyra, sen när vi vet på ett ungefär hur mycket jag har kvar i månaden så fick vi se hur de blir då.. Ibland kan de hända att jag får hjälpa till o betala lite räkningar men de gör jag mer än gärna o de vet min familj... Men jag bor hemma fortfarande för att jag börjar snart studera igenoch vart gör jag av min son när jag börjar läsa?Han är då 1½ månad förliten för dagis så då får han vara hemma med min mamma för hon är mammaledig då..Sen när han får börja dagis så har vi pratat om att börja med 15 h i veckan eftersom jag åker senast kl 7 till skövde, tar tåget 7.29 till töreboda sen bussen till sötåsen o samma visa hem o jag kommer hem vid 18.00 då :/Då har han ju sin mormor, morfar o 2 morbröder som kanske kan leka/pyssla med honom så tiden går lite fortare...
    Det verkligen superbra av dig som tar hand om din son under dina omständigheter! jag vet ju själv.. Jag har det lite bättre men t.o.m jag tycker det är tufft ibland. MEN även ifall sånna som du och jag klarar det så VET vi att det är tufft i mellan åt! Klart vi aldrig någonsin skulle ångra att vi fick våra små mirakel men tycker att TS ska få sig en reäl tankeställare innan hon slänger sig in i föräldrarollen. Det är ju trots allt det största man gör i sitt liv! Det förändrar ditt liv för all framtid.
    Så snälla TS! Vänta iaf minst 1 år så du ser hur din sitution ser ut då!? Om du fortfarande är ihp emd killen och fortfarande vill.. 1 år är ju liksom ingeting av hela äns liv! Jag vet hur det är att vara otålig;)
  • MiniAndre o MiniTrajas
    MarieHJ skrev 2008-09-04 10:47:46 följande:
    MiniAndre o MiniTrajas skrev 2008-09-04 10:34:50 följande:
    Det verkligen superbra av dig som tar hand om din son under dina omständigheter! jag vet ju själv.. Jag har det lite bättre men t.o.m jag tycker det är tufft ibland. MEN även ifall sånna som du och jag klarar det så VET vi att det är tufft i mellan åt! Klart vi aldrig någonsin skulle ångra att vi fick våra små mirakel men tycker att TS ska få sig en reäl tankeställare innan hon slänger sig in i föräldrarollen. Det är ju trots allt det största man gör i sitt liv! Det förändrar ditt liv för all framtid. Så snälla TS! Vänta iaf minst 1 år så du ser hur din sitution ser ut då!? Om du fortfarande är ihp emd killen och fortfarande vill.. 1 år är ju liksom ingeting av hela äns liv! Jag vet hur det är att vara otålig;)
    Ja jag sa aldrig att deinte är tufft, för det är de !
    De kan jag lova, men endel kan vara lite taskiga o säga att de är försvårt men endel dagar är bättre än andra och endel dagar kan man känna känslan av att man bara vill ge upp.
    Jag är ju då inte tsm med min sons pappa men jag tycker de går bra ändå.
    Jag o min sons pappa sa att de skulle vara vi livet ut osv osv jag kan den visan med nu,
    Men efter 11 månader tog de slut,
    Men de är ju sånt so händer
    Och jag håller faktiskt med MarieHJ om att vänta 1 år eller 2 eller åtminstonde gå klart gymnasiet
    De hade jag velat göra innan jag fick barn och åka ut o resa med mina vänner o sånt
  • MammaMetzli

Jag har bara läst ts.

Jag känner igen mig i det du skriver. Jag började också drömma tidigt, runt 14-15 år. Jag beslöt mig för att när jag slutat gymnasiet så skulle jag sluta med p-piller. Det tog dock ett år innan jag blev gravid, så jag blev inte en så ung mamma. Jag var 20 när sonen föddes.

Jag tycker man verkligen ska tänka innan man gör något. I så ung ålder så bor man väl hemma hos sina föräldrar fortfarande och SÅNT tär på förhållande med pappa samt kan förstöra relationen med mamma/pappa. Jag har inte bott hemma med barn, men jag har ingen kontakt med mina föräldrar nu då de blev vansinniga på mig när jag berättade att jag då var PLANERAT gravid. De hade kanske kunnat acceptera det bättre om jag blev oplanerat gravid...

• MarieHJ

MiniAndre o MiniTrajas skrev 2008-09-04 11:02:47 följande:

Ja jag sa aldrig att deinte är tufft, för det är de !De kan jag lova, men endel kan vara lite taskiga o säga att de är försvårt men endel dagar är bättre än andra och endel dagar kan man känna känslan av att man bara vill ge upp.Jag är ju då inte tsm med min sons pappa men jag tycker de går bra ändå.Jag o min sons pappa sa att de skulle vara vi livet ut osv osv jag kan den visan med nu, Men efter 11 månader tog de slut,Men de är ju sånt so händerOch jag håller faktiskt med MarieHJ om att vänta 1 år eller 2 eller åtminstonde gå klart gymnasietDe hade jag velat göra innan jag fick barn och åka ut o resa med mina vänner o sånt
    Jo men sånt är ju livet, förhållanden tar slut även för äldre. Är pappan med i bilden ändå så tar ju inte den lille skada av det på något sätt. Faktiskt nästan bättre att det tar slut tidigt än när dom är några år och inte förstår varför mamma och Pappa helt plötsligt inte vill leva ihop längre. Visst kan man bli världens bästa mamma trots att man är ung(det är ju vi bevis på;)) Men för att underlätta för sig själv så är det ju bäst att vänta liite iaf. Det är ju långt kvar tills man är gammal om man är 16 år=)! Så man har ett par år på sig att bli unga föräldrar iaf
  • MarieHJ
    MammaMetzli skrev 2008-09-04 11:06:11 följande:
    Jag har bara läst ts.Jag känner igen mig i det du skriver. Jag började också drömma tidigt, runt 14-15 år. Jag beslöt mig för att när jag slutat gymnasiet så skulle jag sluta med p-piller. Det tog dock ett år innan jag blev gravid, så jag blev inte en så ung mamma. Jag var 20 när sonen föddes.Jag tycker man verkligen ska tänka innan man gör något. I så ung ålder så bor man väl hemma hos sina föräldrar fortfarande och SÅNT tär på förhållande med pappa samt kan förstöra relationen med mamma/pappa. Jag har inte bott hemma med barn, men jag har ingen kontakt med mina föräldrar nu då de blev vansinniga på mig när jag berättade att jag då var PLANERAT gravid. De hade kanske kunnat acceptera det bättre om jag blev oplanerat gravid...
    Vill inte låta elak, men det var riktigt taskigt gjort utav dina föräldrar! Du va ändå 20 år och hade gått gymnasiet.. Du va ju inte 14 år precis(hade inte vänt ryggen för min dotter ändå) Hopaps dom kommer överfund med vad dom gjort!
  • 3fraimsdotter

Som förälder till en tonåring kan jag säga att jag knappast jublat om min tjej kommit hem och sagt att hon var gravid vid 16, planerat dessutom. Om man bortser från det ekonomiska, att det är satan dyrt har många redan konstaterat, så landar man i mognaden och den sociala situationen.

Som förälder är man ekonomiskt ansvarig för sina barn tills de fyllt 20 år. Det är faktiskt så. I förlängningen innebär det att jag också får ett ansvar för ett barn som jag själv inte valt att skaffa. Som barn (för det räknas du som tills du är 18) lägger du alltså en ansvarsbörda på dina föräldrar som de inte själva valt. Säg mig, är det särskilt moget att göra så?

Sedan har vi det faktum att det finns en far med i bilden också. Lika ung antar jag. Och lika oerfaren när det kommer till att hantera livet med alla dess glädjeämnen och problem. Ingen kan veta om ett förhållande håller i längden men oddsen för att det ska gå åt skogen är minst sagt överhängande när man är så ung.

Det låter så gulligt nu, men med ett fullt ansvar för en ny människa som är fullt beroende av er de närmaste 20 åren minst (för nu ska vi vara realistiska, många kan inte flytta hemifrån förrän tom en bra bit efter 20) så kommer ni att sättas på prov och er relation likaså. Om du blir ensam med ansvaret för barnet, har du funderat på vad det innebär?

Er sociala situation kommer att drastiskt förändras eftersom ni får helt andra prioriteringar. Era vänner kommer inte att hysa någon större förståelse för att ni måste förändra era liv i grunden. De flesta kommer att försvinna.

Barn är ingen katastrof men ni ska tänka över det noga vad detta faktiskt innebär. Genom att läsa det du skrivit i ts så kan jag bara konstatera att du inte gjort det ordentligt. Du har bråttom att bli vuxen, men du har uppenbarligen inte förstått vad som krävs av en vuxen. Det är inte bara kul, det är en massa ansvar för sitt liv och de val man gör, och de kan du inte backa från när de väl är gjorda. Och i förlängningen, det ska ett barn inte heller behöva lida för.

• MammaMetzli
    MarieHJ skrev 2008-09-04 11:10:46 följande:
    Vill inte låta elak, men det var riktigt taskigt gjort utav dina föräldrar! Du va ändå 20 år och hade gått gymnasiet.. Du va ju inte 14 år precis(hade inte vänt ryggen för min dotter ändå) Hopaps dom kommer överfund med vad dom gjort!
    Jadu, det är frågan. Jag orkar itne bry mig om dem. De har inte gillat något jag gjort i mitt liv hittills. Jag skulle varit 35+ och ha gått i skolan hela den tiden innan jag ens skulle tänkt på barn och make.

Men TS! Vänta ett PAR år, du kan liksom inte ångra dig när du väl är där. Din ungdom går förlorad och du MÅSTE bli vuxen direkt, annars kommer barnet lida.
  • MiniAndre o MiniTrajas
    MarieHJ skrev 2008-09-04 11:08:38 följande:
    MiniAndre o MiniTrajas skrev 2008-09-04 11:02:47 följande:
    Jo men sånt är ju livet, förhållanden tar slut även för äldre. Är pappan med i bilden ändå så tar ju inte den lille skada av det på något sätt. Faktiskt nästan bättre att det tar slut tidigt än när dom är några år och inte förstår varför mamma och Pappa helt plötsligt inte vill leva ihop längre. Visst kan man bli världens bästa mamma trots att man är ung(det är ju vi bevis på;)) Men för att underlätta för sig själv så är det ju bäst att vänta liite iaf. Det är ju långt kvar tills man är gammal om man är 16 år=)! Så man har ett par år på sig att bli unga föräldrar iaf
    Ja precis, hade jag fått välja själv hade jag väntat några år till,
    Men jag årngrar inte att jag blev gravid
    Pappan ... ne han är inte så mycket med i bilden, de sista 1½ månaden har jag åkt till dom 3 gånger ska dit nu igen på fredag för jag fyllde år i söndas så jag ska få lite grejer.. Sen på kvällen blir de hem o planera dop, vilket pappan inte heller vill hjälpa mig med :-/
  • plutteluddelutt

jag förstår vad du menar, jag har också alltid längtat efter barn, har också alltid varit "äldre" och "mognare" än jämnåriga.
    jag har däremot väntat med att skaffa barn. Har nu till och med hunnit fylla 20 men har inget barn. jag ser det som om jag bygger upp en bättre framtid för barnet/en.
    jag längtar varje dag men jag vet att genom mitt beslut att vänta kommer barnen att få en bättre och enklare vardag. jag hade klarat det då men nu är det så mycket enklare. som tur var är det inte så länge kvar nu.

• LillaFamiljenGustav

har inte läst i tråden
    men jag tycker INTE att det är normalt att planera barn när man är 16 år

• cissi24

Men kära någon du är bara ett barn. Ett BARN inget annat. Så ni har varit ihopa i några månader...ja det är ju ett långt förhållande.

Du har mycket kvar att lära dig. Man kan ha så många planer när man är 16 för man vet inte bättre.

Väx upp innan du skaffa barn.

• Sennaboo

Jag tycker att det låter lite ogenomtänkt. Varit ihop ett par månader... Efter ett par månader känns ofta allt jättebra. Man är nyförälskad och ska rädda världen tillsammans. Skulle vara roligt ifall du skrev igen om 10 år. Ifall ni får barn nu är min gissning att du ej längre är tillsammans med pappan då.

16 år och nyförälskad. Ett bästa råd från mig är, njut av förälskelsen och lev livet. Skaffa inte barn. Det är inte så romantiskt!

• Ablan

har inte läst tråden.
    men för att var helt ärlig så låter det rätt ointelligent att planera att skaffa barn när man är så ung att ens mamma nästan fortfarande får barnbidrag för en själv.

jag får inte länka till min blogg
Svar på tråden 16 år och planerar barn... Normalt ?