• hallonpudding

16 år och planerar barn... Normalt ?

Jag och min pojkvän, båda 16 år, har varit tillsammans i några månader nu och har redan börjat prata om att skaffa barn nu. Båda vill så fruktansvärt mycket och inget skulle få oss att ändra oss.
    Problemet är bara hur andra skulle reagera på det... Hur låter det? Som att vi är konstiga?
    Dessutom... om det är någon som har fått barn i så unga ålder kan ni väl berätta om hur det är med ekonomi ect.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden 16 år och planerar barn... Normalt ?
  • Emelie91

Hej. Jag är också 16 och planerar barn!

• With a devilish smile

Min sambo var 15 år när han fick sin dotter.
    Han hoppade av skola & började jobba,
    han försörjde & så .
    Idag har det ju gått bra men han lever ju inte ihop med mamman
    & idag saknar han utbildning.

Det låter rätt "dumt" att planera barn som 16 åring
    eftersom utb. är bra i grund o botten & hur har ni tänkt er
    ekonomiskt?
    Om ni är så säkra på varann borde ni kunna vänta tills ni har
    det ordnat för att sätta ett barn till världen .

• AngelOfLove

Nej, konstiga är ni väl inte. Men är ni säkra på att ni verkligen vill det? Förstår ni vad ansvar innebär? Kan ni försörja barnet eller förlitar ni er på era föräldrar? Jag är 18 år och gravid i v.14. Min sambo är 22 år och har jobb. Han kommer att försörja oss till en början. Föräldrapenningen som jag kommer att få (180 kr/dag) kommer att gå till det barnet behöver + vår mat, så att jag bidrar med någonting. Sen efter mammaledigheten ska jag gå klart skolan. Får hoppa på där jag slutade. Jag trodde vid 15 års ålder att jag var gravid och fick PANIK! Vid 15 års ålder har man inte hunnit med så mycket i livet. När jag var 16 år flyttade jag hemifrån och kände att jag mognade lite där då jag fick ta ansvar för mig själv och mitt eget boende. Har man fått ta någon form av ansvar i livet så kan man väl börja fundera på barn, om man känner att man verkligen hittat den man vill ha barn med. Gör det inte för att det är gulligt! Vi gör det för att vi är säkra på att det alltid kommer att vara vi två och för att ta förhållandet till nästa nivå. Vi är förlovade och gifter oss nästa sommar. Tänk igenom noga, för det här är det största beslut ni någonsin kommer att ta i era liv.

• VASL

Har bara läst TS inlägg inte hela tråden..
    Jag kan inte svara på om det är normalt eller onormalt att skaffa barn vid 16 år. Men jag tycker att ni skall vänta. Varför ha så bråttom? Var ihop lite längre så ni lär känna varandra och börja jobba/ skaffa en utbildning. Att ni är trygga som personer och med varandra liksom även en ekonomisk och social trygghet tror jag är viktigt för barnet.Man vill ju ge det bästa till sitt barn, eller hur. Jag menar inte att de som får barn vid 16 bor hemma och inte har vare sig jobb/eller utbildning skulle vara sämre föräldrar bara att de saknar en ekonomisk trygghet.
    Mitt råd är att vänta...ni hinner få barn.

• Im Fabulous
    hallonpudding skrev 2008-06-08 02:38:13 följande:
    Jag och min pojkvän, båda 16 år, har varit tillsammans i några månader nu och har redan börjat prata om att skaffa barn nu. Båda vill så fruktansvärt mycket och inget skulle få oss att ändra oss. Problemet är bara hur andra skulle reagera på det... Hur låter det? Som att vi är konstiga?Dessutom... om det är någon som har fått barn i så unga ålder kan ni väl berätta om hur det är med ekonomi ect. Tacksam för svar.
    Hur skulle ni försörja er?

Har ni inte jobbat i 240 dagar sammanhängande innan födseln kommer ni få föräldrapenning på lägstanivå. Det är totalt 4500.- i månaden för er tillsammas. Det räcker inte ens till en lägenhetshyra.
    Om ni har tänkt använda er av socialen som försörjning så kan jag starkt avrekommendera er. Man får inte mycket pengar från dem och barn är DYRA. Socialen ställer dessutom stora krav på er, den som inte är föräldraledig på heltid efter födseln kommer vara tvungen att aktivt söka arbete och eventuellt gå ut i praktik.

Att dessutom planera barn bara månader in i förhållandet är bara naivt. Ni har ingen aning om ifall ni fungerar ihop genom vått och torrt.

Nej, snälla ni, vänta. Jag är ung förälder, 20 år, och det är tufft som det är, trots att jag ändå räknas som vuxen.
  • LadyB

Jag säger bara att det är erat beslut...är det vad ni verkligen vill göra så är det inget som hindrar er....

• xenaa
    stinamaria skrev 2008-06-10 18:05:31 följande:
    Dels det där med föräldrapenningen men också hennes föräldrar blir försörjningsskyldiga för både henne och barnet. De är försörjningsskyldiga åt henne men skulle de inte ha tillräckligt med pengar att försörja henne (tex betala hyran på en lägenhet) så kan hon söka bidrag eftersom att hon måste kunna försörja sitt barn. Så visst kan man få ekonomisk hjälp. Men jag måste säga en gång till att jag inte tycker att man ska planera ett barn om man vet att man kommer att behöva hjälp.Sen att blöjor och ersättning skulle vara så dyrt, det är det inte. Minns inte exakt vad ersättning kostar eller hur mkt som går åt på en månad eftersom jag ammade hela tiden men blöjor har vi nog aldrig lagt mer än 2-300kr på en månad.Sen kan faktiskt barn få utslag av dyra blöjor medan billiga funkar finfint Jag förstår att du bara ville informera och jag vet att många har blivit av med deras vänner osv när de fått barn. Det som störde mig lite var bara att du skrev det som att det kommer bli så. Inte att det kan bli så.Det enda jag egentligen önskar är att jag hunnit gå klart skolan och skaffat ett jobb innan. Men egentligen kan jag inte önska det heller för hade jag inte haft min son hade jag inte kommit in på den linjen jag går nu så det kunde inte varit mer perfekt.
    det första du skriver stämmer inte.
    hennes föräldrar blir försörningskyldiga åt mamma INTE åt barnet!!

Sen förstår jag inte varför man ska ha så bråttom!
    Gå iaf därigt gymnasiet.
    jag menar det är inte idealiskt att bli försörjd av sin egen mamma när man har barn själv.

jag hade med en sån längtan när jag var runt 15 år . Jag ville ha barn redan då. Sa alltid att jag ville bli ung mamma.
    men att jag ville helst ha ekonomin iaf. ville inte leva på någon annan.

blev gravid som 21 åring fick en son när jag var 22 år.
    han är idag 1 år. och jag blir 24 i nov. och väntar mitt andra barn.

Man kan skynda långsamt.
    ♥Leo 1 år 22/6♥
  • estrella81
    jerseyko skrev 2008-06-14 21:52:17 följande:
    Det kan man faktiskt tjäna med bara 3 år i gymnasiet som grund, alltså ingen direkt inriktning eller utbildning. Att tjäna 18.000 e skatt är faktiskt inte så svårt. Om man inte tar ett jobb på ica som ger kanske 12-15.000 om man är under 20 år.
    ok inte så svårt??? vart kan jag signa upp mig?? för att få ut 18000 lär mna ju ha en månadslön på 27000 som syrra har man ca 20000 före skatt och som lärare har man därikring me som ny.... så vilka jobb utan utbildning får man 27000 kr för som är lätta att få??? tacksam försvar!!!
  • estrella81

HAHA tacksam för svar.... ska det stå!

• jerseyko
    estrella81 skrev 2008-07-07 11:53:23 följande:
    ok inte så svårt??? vart kan jag signa upp mig?? för att få ut 18000 lär mna ju ha en månadslön på 27000 som syrra har man ca 20000 före skatt och som lärare har man därikring me som ny.... så vilka jobb utan utbildning får man 27000 kr för som är lätta att få??? tacksam försvar!!!
    Inom byggnads har du en ingångslön på 104 kr när du börjar som lärling, det är ca 18.000kr i månaden. Du har dessutom betald milersättning till jobbet med 18kr/milen (eller buss/tågkort). Jobbar du mer än X-mil hemifrån kan du även få skattefri traktamente, min sambo jobbar nu 15 mil hemifrån och får 100kr om dagen skattefritt.

När du jobbat i 2800 timmar (tror jag det är) har du rätt till 88% av fullt betalt. Det är efter ca 1 år och 4 månader. Då är timlönen ca 140kr i timmen, 24.200kr i månaden. Efter ytterligare x-antal timmat så får du mer i timmen. Och du kan även göra en hel del olika prov under lärlingstiden för att komma upp i lön.

När du är fullt betald har du runt 160kr i timmen, 27.700kr i månaden. Hur lång tid det tar beror ju på hur många timmar du jobbar och om du under tiden gör proven eller du kanske jobbar timmarna först och sen satsar på proven.

De 104kr är lägsta lönen och de får du om du inte har nått, vet att sambons bror förhandlade sig till 114kr när han började som lärling för han gått el på gymnasiet (men var lärling inom betong)

Sök inom byggnads, de arbetar ju för en jämnställd arbetsplats och födelen som tjej är att man lättare får jobb (egen erfarenhet då jag själv jobbar inom ett mansdominerat yrke).

Busschauförrer tjänar inte så dåligt de heller, men kanske inte ett så roligt jobb. Har en bekant som kör vissa kvällar + dagturer på helgena och hon plockar ut 17.000 e skatt och hon jobbar kanske 15 dagar i månaden!
    En annan kompis jobbar som telefonist på arlanda och plockar ut mellan 18-22.000e skatt. Men de för hon jobbar natt, jobbar då 4 nätter, är ledig 4, jobbar 4 osv osv.

Min sambo har inte slutbetyg från gymnasiet och får aldrig ut under 17.000e skatt och han är lärling inom byggnads och har vart de i 2 år nu.
    Jag jobbar inom ett yrke där du inte ens behöver förstå språket och vår ingångslön är på 19.000kr/månaden (före skatt) och då går du i princip bara bredvid och kollar på Flört
Svar på tråden 16 år och planerar barn... Normalt ?