estrella81 skrev 2008-07-07 11:53:23 följande:
ok inte så svårt??? vart kan jag signa upp mig?? för att få ut 18000 lär mna ju ha en månadslön på 27000 som syrra har man ca 20000 före skatt och som lärare har man därikring me som ny.... så vilka jobb utan utbildning får man 27000 kr för som är lätta att få??? tacksam försvar!!!
Inom byggnads har du en ingångslön på 104 kr när du börjar som lärling, det är ca 18.000kr i månaden. Du har dessutom betald milersättning till jobbet med 18kr/milen (eller buss/tågkort). Jobbar du mer än X-mil hemifrån kan du även få skattefri traktamente, min sambo jobbar nu 15 mil hemifrån och får 100kr om dagen skattefritt.
När du jobbat i 2800 timmar (tror jag det är) har du rätt till 88% av fullt betalt. Det är efter ca 1 år och 4 månader. Då är timlönen ca 140kr i timmen, 24.200kr i månaden. Efter ytterligare x-antal timmat så får du mer i timmen. Och du kan även göra en hel del olika prov under lärlingstiden för att komma upp i lön.
När du är fullt betald har du runt 160kr i timmen, 27.700kr i månaden. Hur lång tid det tar beror ju på hur många timmar du jobbar och om du under tiden gör proven eller du kanske jobbar timmarna först och sen satsar på proven.
De 104kr är lägsta lönen och de får du om du inte har nått, vet att sambons bror förhandlade sig till 114kr när han började som lärling för han gått el på gymnasiet (men var lärling inom betong)
Sök inom byggnads, de arbetar ju för en jämnställd arbetsplats och födelen som tjej är att man lättare får jobb (egen erfarenhet då jag själv jobbar inom ett mansdominerat yrke).
Busschauförrer tjänar inte så dåligt de heller, men kanske inte ett så roligt jobb. Har en bekant som kör vissa kvällar + dagturer på helgena och hon plockar ut 17.000 e skatt och hon jobbar kanske 15 dagar i månaden!
En annan kompis jobbar som telefonist på arlanda och plockar ut mellan 18-22.000e skatt. Men de för hon jobbar natt, jobbar då 4 nätter, är ledig 4, jobbar 4 osv osv.
Min sambo har inte slutbetyg från gymnasiet och får aldrig ut under 17.000e skatt och han är lärling inom byggnads och har vart de i 2 år nu.
Jag jobbar inom ett yrke där du inte ens behöver förstå språket och vår ingångslön är på 19.000kr/månaden (före skatt) och då går du i princip bara bredvid och kollar på