• hallonpudding

16 år och planerar barn... Normalt ?

Jag och min pojkvän, båda 16 år, har varit tillsammans i några månader nu och har redan börjat prata om att skaffa barn nu. Båda vill så fruktansvärt mycket och inget skulle få oss att ändra oss.
    Problemet är bara hur andra skulle reagera på det... Hur låter det? Som att vi är konstiga?
    Dessutom... om det är någon som har fått barn i så unga ålder kan ni väl berätta om hur det är med ekonomi ect.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden 16 år och planerar barn... Normalt ?
  • Andaloal
    SaramedM skrev 2008-06-09 13:36:26 följande:
    Nej och självklart kan alla hamna i en sits när man går på a-kassa tex Men om man inte har ett jobb och en inkomst alls så tycker inte jag man ska planera barn
    Jag tycker iaf att det kan gå hyfsat bra med en som har en någorlunda vettig inkomst.
    Jag har gått på lägsta FP hela tiden. Knapert javisst men det har gått.

Men att planera barn vid 16 år fyllda med en lika gammal kille ... Nej det låter inte bra i mina öron heller. Och inte med nån man bara varit med någon månad.
    Hur många 16 åringar säger inte. Det är vi hela livet För att 1-5 år senare ha en annan partner. är inte många 16 åringar idag som har samma partner livet ut.
    Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
  • Meria

Klart det kan gå bra. Har också lägsta fp och en sambo med bra inkomst. Beror ju helt på vilka utgifter man skaffar sig, för oss är det inte knapert. Beror ju på hur man definierar det också iofs. Vi kommer ju få en inkomst på bra många tusen mer när jag får jobb senare. Nu vet vi att vi klarar oss på en lön om jag inte skulle få jobb direkt efter studierna.

Andaloal skrev 2008-06-09 13:56:14 följande:
    Jag tycker iaf att det kan gå hyfsat bra med en som har en någorlunda vettig inkomst.Jag har gått på lägsta FP hela tiden. Knapert javisst men det har gått.Men att planera barn vid 16 år fyllda med en lika gammal kille ... Nej det låter inte bra i mina öron heller. Och inte med nån man bara varit med någon månad.Hur många 16 åringar säger inte. Det är vi hela livet För att 1-5 år senare ha en annan partner. är inte många 16 åringar idag som har samma partner livet ut.
    ♥ Loke -06 & Lillfräs v.14 ♥
  • Amanda us

Normal är ett ord folk slänger med hit och dit, men ovanligt att få barn vid den åldern är det ju uppenbart!

För mig är det otänktbart att en 16 åring ska ha barn, exakt hur tänker du skulle jag vilja veta?
    Det är ju verkligen något man "hajar" till på och som ses konstigt.

• Flickan och kråkan

Jag tycker det är tragiskt att alla fokucerar på inkomsten - självklart är det viktigt att kunna försörja sig själv och ett barn innan man planerar barn, men nog finns det ännu viktigare anledningar till att vänta, vilket en del inlägg här är klara bevis för - för att inte tala om TS inlägg själv. Det handlar ju om ett BARN!

TS skriver:
    "Problemet är bara hur andra skulle reagera på det... Hur låter det? Som att vi är konstiga?
    Dessutom... om det är någon som har fått barn i så unga ålder kan ni väl berätta om hur det är med ekonomi ect."

Nej, herregud. Ni är inte redo!!!!!!

• Amanda us
    Flickan och kråkan skrev 2008-06-09 14:08:53 följande:
    Jag tycker det är tragiskt att alla fokucerar på inkomsten - självklart är det viktigt att kunna försörja sig själv och ett barn innan man planerar barn, men nog finns det ännu viktigare anledningar till att vänta, vilket en del inlägg här är klara bevis för - för att inte tala om TS inlägg själv. Det handlar ju om ett BARN! TS skriver:"Problemet är bara hur andra skulle reagera på det... Hur låter det? Som att vi är konstiga?Dessutom... om det är någon som har fått barn i så unga ålder kan ni väl berätta om hur det är med ekonomi ect."Nej, herregud. Ni är inte redo!!!!!!
    Precis, ekonomin är dock en viktig sak när man skaffar barn tycker jag!
    Men jag tycker också man ska ha någon form av livserfarenhet, vana av världen och faktiskt kunna ta på sig ansvaret i 18- 20 år och inte bara bebistiden.
    Tycker inte heller de låter mogna för barn, och mognad är nog oerhört viktigt!
  • Songs from the wood
    SaramedM skrev 2008-06-09 13:12:52 följande:
    TS; har ni jobb? Bostad? Fast inkomst?3 saker som jag anser är ett minimun innan man planerar barn
    Bostad är jätteviktigt, men sen kan det faktiskt räcka att en person har jobb och fast inkomst. Det funkar för oss i alla fall.
  • Songs from the wood

Men för övrigt så tror jag det blir tufft att få barn vid 16 års ålder. Det är svårt att få jobb utan gymnasieutbildning, och det är nog ganska jobbigt att plugga upp hela gymnasiet med en litet barn.

• Oktober Längtan

Men shit, lev era liv!! 16 år, ni lever väl ännu på era egna föräldrar?? Jag tror ni kommer hinna med 10 olika partners till innan ni verkligen hittar den rätta, vare sig ni inte tror det nu!!

• Meria

Fast jag kan tycka det funkar bättre att faktiskt betona de praktiska delarna. Att säga till en 16-åring som bestämt sig att hon inte är redo, är ganska svårt. Men om man visar på andra aspekter som gör det svårt kanske det tas på större allvar.

Flickan och kråkan skrev 2008-06-09 14:08:53 följande:
    Jag tycker det är tragiskt att alla fokucerar på inkomsten - självklart är det viktigt att kunna försörja sig själv och ett barn innan man planerar barn, men nog finns det ännu viktigare anledningar till att vänta, vilket en del inlägg här är klara bevis för - för att inte tala om TS inlägg själv. Det handlar ju om ett BARN! TS skriver:"Problemet är bara hur andra skulle reagera på det... Hur låter det? Som att vi är konstiga?Dessutom... om det är någon som har fått barn i så unga ålder kan ni väl berätta om hur det är med ekonomi ect."Nej, herregud. Ni är inte redo!!!!!!
    ♥ Loke -06 & Lillfräs v.14 ♥
  • Suneboll
    SaramedM skrev 2008-06-09 13:27:16 följande:
    Jag tycker inte man ska planera barn vid 35 heller om man inte har bostad och fast inkomst
    Bostad har man ju, men fast inkomst, det kan man ju undra när man ska få ;0)
Svar på tråden 16 år och planerar barn... Normalt ?