• hallonpudding

16 år och planerar barn... Normalt ?

Jag och min pojkvän, båda 16 år, har varit tillsammans i några månader nu och har redan börjat prata om att skaffa barn nu. Båda vill så fruktansvärt mycket och inget skulle få oss att ändra oss.
    Problemet är bara hur andra skulle reagera på det... Hur låter det? Som att vi är konstiga?
    Dessutom... om det är någon som har fått barn i så unga ålder kan ni väl berätta om hur det är med ekonomi ect.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden 16 år och planerar barn... Normalt ?
  • Jambosana

Jag tyfcker att det är bra att folk skaffar barn tidigt, allt för många skjuter upp det och har sen svårt att få barn.

Jag undrar varför ni har så bråttom dock? Om ni väntar 3 år tills ni gått ut gymnasiet, så kommer ni fortfarande vara unga, men iaf ha större chans till jobb eller fortsatta studier.

Det ÄR tufft att ha barn, det kräver mognad och ansvar. Ett bra sätt att visa att ni är tillräckligt mogna och ansvarfulla att sätta ett efterlängtat barn till världen är att ha fixat studierna och ha en ekonomi som går att leva på.

• Andaloal
    Jambosana skrev 2008-06-09 15:45:02 följande:
    Jag tyfcker att det är bra att folk skaffar barn tidigt, allt för många skjuter upp det och har sen svårt att få barn. Jag undrar varför ni har så bråttom dock? Om ni väntar 3 år tills ni gått ut gymnasiet, så kommer ni fortfarande vara unga, men iaf ha större chans till jobb eller fortsatta studier. Det ÄR tufft att ha barn, det kräver mognad och ansvar. Ett bra sätt att visa att ni är tillräckligt mogna och ansvarfulla att sätta ett efterlängtat barn till världen är att ha fixat studierna och ha en ekonomi som går att leva på.
    Men tidigt är ju olika för alla. Men jag tycker att 25 här vi bor börjar man bli äldre mamma redan och vi bor bara på Åland.

Jag tyckte jag redan var gammal vid 24 med första barnet då många fick sitt vid 20-21.
    Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
  • FruMarie

Barn som skaffar barn = Inte normalt
    Man är barn tills den dagen man fyller 18 år

071228.. Dagen då våran lilla Julian föddes....
  • Tjollabolla

Så TS du tycker att några månader är tillräckligt för att vara tillsammans innan man skaffar barn? Jag skulle vilja påstå att man absolut inte känner varandra tillräckligt efter några månader. Det är först efter ett par år som man verkligen känner varandra, när man har bott tillsammans ett bra tag och vet var man har varandra. Och nej, det vet du inte vid 16 års ålder. Varför så bråttom?

.?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • Flickan och kråkan
    Meria skrev 2008-06-09 14:15:20 följande:
    Fast jag kan tycka det funkar bättre att faktiskt betona de praktiska delarna. Att säga till en 16-åring som bestämt sig att hon inte är redo, är ganska svårt. Men om man visar på andra aspekter som gör det svårt kanske det tas på större allvar.
    Jo, men bara det är ju ett bevis på omognad!
  • Bonnie Tyler

Man vill bara säga "tänk en gång till". Man har bara en chans att vara ung och fri och bara tänka på sig själv...

Det finns nog en hel del fördelar med att vara en ung mamma också, men se till att verkligen tänka över alla aspekter och se till barnets bästa innan du hoppar med huvudet före.

Lycka till!

• the devil wears CM

Jag vill bara ge dig ett råd: gå klart gymnasiet nu. Ta tillvara på den tiden med allt vad det innebär. Du får en gymnasiekompetens och är sedan redo för livet. ( ja, ja, ja nu vet jag att det kommer att tjatas om att man visst kan läsa in gymnasiet. Men fokus ligger på det sociala och de kunskaper som man de facto missar)

Lycka till men vänta ett par, tre år till. Då har ni bättre förutsättningar för att helt och fullt njuta av Ert barn.

Men man får aldrig förglömma, råd kan man ge men aldrig leva någon annans liv...

• Noklen

Rent generellt så tycker jag att man bör kunna
    *försörja sig
    *ha en bostad
    *ha ett stabilt förhållande
    innan man planerar att skaffa barn. Inget av dessa kriterier "uppfyller" man som 16 åring. Sen är det nog få 16 åringar som är mentalt mogna för ett barn.

Världens finaste tjejer ♥ Moa 051020 ♥ Saga 080326 ♥
  • the devil wears CM
    Noklen skrev 2008-06-09 16:15:17 följande:
    Rent generellt så tycker jag att man bör kunna*försörja sig*ha en bostad*ha ett stabilt förhållandeinnan man planerar att skaffa barn. Inget av dessa kriterier "uppfyller" man som 16 åring. Sen är det nog få 16 åringar som är mentalt mogna för ett barn.
    Bra skrivit! Men glöm inte en erfarenhetsbasis att stå på också!
  • Unbella

När jag var 16 år planerade vi barn.. Bodde hemma, ingen inkomst i huvudtaget och bara läste om folk här på FL. Allt för många har bra föräldrar som ställer upp för en. Men det är inte alla som gör det. Tror inte min föräldrar skulle gjort det om de kom på att jag planerade.

Idag tycker jag att jag var dum trots allt var det knappt 2 år sedan.
    Man blir mognare på två år och du kan se om du har ditt förhållande kvar till din pojkvän, och även hinner ni skaffa jobb och en bostad.

Tycker själv att man ska anses som "vuxen" enligt lagen åtminstonde så du kan skriva under åt ditt barn som vårdnadshavare.
    Även bostad och en okej ekonomi bör finnas.

Hoppas du inte tror att pengar växer på träd för ekonomin blir exremt kärvt när man skaffar barn.

Har du någon som du känner som har barn, som ett syskon eller om du ha småkusiner kan du fråga moster/faster/morbor/farbror om t.ex vad ett blöjpaket kostar och hur många blöjor per dag som går åt?

Ett barn ska du även se upptill i 18 år... Tänk på att det är inte ett husdjur du skaffar utan en människa, som du, jag och alla andra.

Svar på tråden 16 år och planerar barn... Normalt ?