• hallonpudding

16 år och planerar barn... Normalt ?

Jag och min pojkvän, båda 16 år, har varit tillsammans i några månader nu och har redan börjat prata om att skaffa barn nu. Båda vill så fruktansvärt mycket och inget skulle få oss att ändra oss.
    Problemet är bara hur andra skulle reagera på det... Hur låter det? Som att vi är konstiga?
    Dessutom... om det är någon som har fått barn i så unga ålder kan ni väl berätta om hur det är med ekonomi ect.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden 16 år och planerar barn... Normalt ?
  • jerseyko

Lägg även till att de kan ha krav på att man måste flytta och söka jobb inom hela sverige. De är väl lite snällare när man har barn men man kan ändå bli tvungen att flytta eller veckopendla.

Im Fabulous skrev 2008-07-07 11:36:53 följande:
    Socialen ställer dessutom stora krav på er, den som inte är föräldraledig på heltid efter födseln kommer vara tvungen att aktivt söka arbete och eventuellt gå ut i praktik.
  • estrella81
    jerseyko skrev 2008-07-07 12:52:16 följande:
    Inom byggnads har du en ingångslön på 104 kr när du börjar som lärling, det är ca 18.000kr i månaden. Du har dessutom betald milersättning till jobbet med 18kr/milen (eller buss/tågkort). Jobbar du mer än X-mil hemifrån kan du även få skattefri traktamente, min sambo jobbar nu 15 mil hemifrån och får 100kr om dagen skattefritt.När du jobbat i 2800 timmar (tror jag det är) har du rätt till 88% av fullt betalt. Det är efter ca 1 år och 4 månader. Då är timlönen ca 140kr i timmen, 24.200kr i månaden. Efter ytterligare x-antal timmat så får du mer i timmen. Och du kan även göra en hel del olika prov under lärlingstiden för att komma upp i lön.När du är fullt betald har du runt 160kr i timmen, 27.700kr i månaden. Hur lång tid det tar beror ju på hur många timmar du jobbar och om du under tiden gör proven eller du kanske jobbar timmarna först och sen satsar på proven.De 104kr är lägsta lönen och de får du om du inte har nått, vet att sambons bror förhandlade sig till 114kr när han började som lärling för han gått el på gymnasiet (men var lärling inom betong)Sök inom byggnads, de arbetar ju för en jämnställd arbetsplats och födelen som tjej är att man lättare får jobb (egen erfarenhet då jag själv jobbar inom ett mansdominerat yrke).Busschauförrer tjänar inte så dåligt de heller, men kanske inte ett så roligt jobb. Har en bekant som kör vissa kvällar + dagturer på helgena och hon plockar ut 17.000 e skatt och hon jobbar kanske 15 dagar i månaden!En annan kompis jobbar som telefonist på arlanda och plockar ut mellan 18-22.000e skatt. Men de för hon jobbar natt, jobbar då 4 nätter, är ledig 4, jobbar 4 osv osv.Min sambo har inte slutbetyg från gymnasiet och får aldrig ut under 17.000e skatt och han är lärling inom byggnads och har vart de i 2 år nu.Jag jobbar inom ett yrke där du inte ens behöver förstå språket och vår ingångslön är på 19.000kr/månaden (före skatt) och då går du i princip bara bredvid och kollar på
    ok, min sambo är visserligen snickare... håller inte med om att det är lätt att få det jobbet häller alla tar inte emot lärlingar och dessutom så är ju lärningstiden en utbildning så 27000 i månaden före skatt är inte outbildad, men stunt i det,  blev istället nyfiken på vad du gör för de pengarna och du bara går brevid och snakar grekiska ?? skämt å sido vad gör du ( inget illa menat alls bara nyfiken;)
  • jerseyko
    estrella81 skrev 2008-07-07 18:21:00 följande:
    ok, min sambo är visserligen snickare... håller inte med om att det är lätt att få det jobbet häller alla tar inte emot lärlingar och dessutom så är ju lärningstiden en utbildning så 27000 i månaden före skatt är inte outbildad, men stunt i det,  blev istället nyfiken på vad du gör för de pengarna och du bara går brevid och snakar grekiska ?? skämt å sido vad gör du ( inget illa menat alls bara nyfiken;)
    Behöver inte snacka alls, räcker med lite "hemmagjord teckenspråk" vi brukar ha estländare som sommarvikarier och hur bra tror du de är på engelska? Jag jobbar som slaktare. Jag och 1 tjej till sen 16 killar. Trivs hur bra som helst men blir av med jobbet nu i augusti då de stänger slakten här. Finns stor chans att få jobb nere på packeteringen men där har jag hört att de inte är lika rolig stämning, säkert för det är fler tjejer som jobbar där Flört
  • estrella81
    jerseyko skrev 2008-07-07 22:46:58 följande:
    Behöver inte snacka alls, räcker med lite "hemmagjord teckenspråk" vi brukar ha estländare som sommarvikarier och hur bra tror du de är på engelska? Jag jobbar som slaktare. Jag och 1 tjej till sen 16 killar. Trivs hur bra som helst men blir av med jobbet nu i augusti då de stänger slakten här. Finns stor chans att få jobb nere på packeteringen men där har jag hört att de inte är lika rolig stämning, säkert för det är fler tjejer som jobbar där
    jaha, då förstår jag.

haha, ja det är nog som du säger om stämningen på packeteringen;)
    lycka till!

sorry TS att jag lånade din tråd lite.

jag blev själv gravid vid 17 mne behöll inte det barnet, inget jag ångrat.
    har rest en hel del istället vilket jag inte hade kunnat om jag behållt mitt barn. visst kan det vara så att ni håller ihop men detkan å vara så att ni inte gör det, jag hade väntat om jag vore er men det är bara ni som kan avgöra era liv...
    lycka till!
  • twentyone

Jag tycker det är extremt dumt att _planera_ skaffa barn när man är 16. Skaffa åtminstone gymnasieutbildning först. Ni är ju inte ens myndiga.

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
  • livet enligt anna

Om du och pojkvännen bor ihop och har ekonomi som klarar ett barn så är det inte slla något fel med att skaffa barn. Men om ni bor hemma hos era föräldrar, vem ska då ta hand om barnet? Din mamma? Jag är 18 år och börjar mitt tredle år snart. Och visst vill jag ha barn, mer än allt! Men jag har valt att vänta tills jag har gått ut gymnasiet och jobbat lite - så att man får lite mer pengar!
    Mitt råd är att ni ska gå ut gymnasiet och bo ihop ett tag innan ni skaffar barn. För att ha barn är krävande, det är viktigt att man vet vart man har varandra innan man tar det steget! Lycka till ts.

• black wolf 91

hej!

jag födde en för mig stor flicka månaden innan jag fyllde 17.
    men är då ensamstående.det är absolut ingen dans på rosor att vara såpass ung förälder,ändå bor jag hemma hos mina föräldrar.
    när ens barn är fött så är inte ens föräldrar försörjnings skyldiga gentemot mamman till barnet.och jag har absolut ingen hjälp från soc,har inte heller en bra utbildning.

• hunybany

Om ni verkligen vill vara med varandra hela livet så borde ni kunna vänta till ni fått varsin utbildning.. Ni borde vilja ge ert barn det.

Och om ni nu känner er mogna och redo nu.. Så fixa en lägenhet, bo där ni två ett halvår ett år, och se hur ni kan försörja er själva först.. Och sen kan ni ju se om ni faktiskt har råd att skaffa barn..För det kostar mycket mer än man kan tro.

Jag är själv 19 år, flyttade hemifrån precis när jag fyllde 18år.
    Bodde då i en tvåa med en hyra på 3600:-, betalade telefon,bredband,försäkring,hyra och mat själv. Jag gick samtidigt min gymnasieutbildning, omvårdnad sam. Men jag jobbade i princip varje kväll och hela helgerna för och få det och gå runt.

Efter studenten flyttade jag till en tvåa i stan för 4080:-
    Betalade allt själv då med.. Kan påpeka att jag bara var timvik. på två ställen.. Så man får slita för och få det man vill ha.

Sen flyttade min sambo in till mig,och han tjänar jätte bra så då var det inte längre något problem.

Nu bor vi i ett radhus som vi köpt (bostadsrätt) så betalar ca 8000:- på det i månaden, plus allt annat som tillkommer.

Man kan om man vill.. Men jag tycker ni ska testa och bo själva först och se hur ni klarar det! Bara ett tips :)

• SomeOone

Ingen som kan hindra er Det är helt och hållet erat beslut !!!!

• Tingeling83

gör som ni sj vill bara ni klarar av ett barn . ett barn e dyrt .... jag va 18 år med min första ... men min sons pappa jobba tjäna skit bra tack vare han behåll vi barnet annars jhhade vi nog ej haft rpåd , ja lägger ut 1000 kr i m ån på mat o blöjor o våtservetter o nappflska till min dotter på 5 månader o ja e nu 25 år

Svar på tråden 16 år och planerar barn... Normalt ?