• hallonpudding

16 år och planerar barn... Normalt ?

Jag och min pojkvän, båda 16 år, har varit tillsammans i några månader nu och har redan börjat prata om att skaffa barn nu. Båda vill så fruktansvärt mycket och inget skulle få oss att ändra oss.
    Problemet är bara hur andra skulle reagera på det... Hur låter det? Som att vi är konstiga?
    Dessutom... om det är någon som har fått barn i så unga ålder kan ni väl berätta om hur det är med ekonomi ect.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden 16 år och planerar barn... Normalt ?
  • Pankakstårtan

För det första är jag inte emot att skaffa barn eller att det ska ske vid ett speciell ålder men att man skaffar barn vid 16 och efter att ha varit tillsammans bara några månader är ju lite väl hastigt tycker jag.
    Har du inte planer på att fortsätta att gå i skolan och koncentrera dig på dina studier först och främst?
    Barn tar mycket tid och ork och det är alla tider på dygnet inte bara på dagarna.
    Vill du inte vara säker på att det kommer att bli du och din kille fortfarande efter 5-10 år och framåt? Lära känna honom mer i grunden så mycket du kan åtminstonde och vara säker på att det kommer alltid att vara du, han och ert barn så att ert barn kan växa upp med båda mamma och pappa?

Jag tycker att ni ska tänka lite mer för att har man sug efter barn redan nu så kommer ni säkert ha kvar det längre fram och planera er framtid och ekonomi lite i förväg innan ni skaffar barn. Och skaffa er en bra utbildning så att ni kan leva gott och tänka på ert barn ochså som ni så gärna vill ha och hans/hennes framtid och inte bara er framtid och vilja.

• Pankakstårtan

Det är INTE lätt att uppfostra barn nuförtiden, men det är lätt att föda dock och dem flesta kan göra det enkelt. Tycker ni att det är lätt att uppfostra barn nuförtiden jag tycker inte det.

Och jag vill absolut inte uppfostra barn som ensamstående, det är en tanke som jag kan bli sjuk av bara att tänka på själva tanken.

Alla har inte föräldrar som ställer upp och stöttar dem heller så vad händer om dem plötsligt talar om för dig att du får klara dig på egen hand när dem får reda på att du är gravid?

Jag ska definitivt inte ha mer än 2 planerade barn, sen om det skulle hända att man blir på smällen så behåller jag självklart men inte fler än 2 barn tack.

• Asala

Hur ska ni försörja det eventuella barnet?

• Hjartesjalen

Jag tycker inte att aldern har nagon betydelse om man har allt man beh for att skaffa barn. Dvs, KARLEK, ekonomi for att kunna forsorja barnet o allt som hor dartill. Vill ni gifta er du o din pojkvan? Kanske Det vore nagot forst?

Manga vill skafa barn fort for att "bonda" sig vid varandra, men alskar ni varandra sa ar ni ju bundna vid varann. Att skaffa barn pga den anledningen kan bli valdigt fel.

Varfor inte halla ihop ett tag forst o ga klart skolan, hitta ett jobb o kanske gifta er om ni vill det forstass, o sedan skaffa barn, da har ni rett ut lite som kan bli jobbigt pa vagen.

Hur ni an gor sa onskar jag er all lycka!! :)

• spallen

Varför så bråttom? Ni har ju bara vatt tillsammans några månader, jag skulle rekomendera att ni väntar ett par år!!!

• Nidorina

Jag är mamma till tonåringar och jag skulle tycka det var jättejobbigt att ha en eller ännu värre flera av dem boendes hemma med respektive och en eller flera bebisar. Särskilt som vi bor trångt (7 pers på 118 kvadrat) redan som det är. Visst vill man ställa upp för sina barn men det måste väl ändå finnas gränser för hur mkt man ställer upp. OK om man råkar bli med barn och inte kan tänka sig göra abort, eller upptäcker det för sent. Men planera inte barn innan ni har egen bostad och har gått ut gymnasiet så ni har chans på jobb. Jag var 23 och springvikarie när mitt första barn föddes och pappan jobbade på byggen ibland och var arbetslös ibland. Och det VAR tufft med ekonomin men det gick. Men hur ska ni klara ekonomin om ingen av er har jobb...?

• little mommy

jag var oxå jätte sugen när jag var 16 år att skaffa barn, men jag väntade tills jag var myndig. idag är jag 22 år gift med min man som är 27år. och vi har varit tillsammans i 7år och har en dotter på 3år det har gått jätte bra men mitt bästa beslut var att vänta tills jag var myndig det blir lite enklare så att skaffa egen bostad och sånt och man blir förmyndare över sitt eget barn så mitt råd är ha is i magen och vänta två år sen skaffa barn

• En glad tjej

Jag tycker direkt att barn inte ska ha barn för i mina ögon är en 16-åring inte vuxen. Min mormor fick min mamma när hon var 16 år och min mamma mig när hon var 18 år. Har hela mitt liv blivit uppmanad att vänta med barn eftersom det var tufft att få barn så ung. Själv var jag 28 år när jag blev mamma första gången och det var lagom för mig. Men alla är olika så det finns väl egentligen inget som är rätt och fel.

• Valkyriah

Tänker genast att man märker att ni är såpass unga,med tanke på att ni är något naiva och inte tänker framåt.

Ett barn kostar och jag tar för givet att ni inte har egen inkomst?arbete?gått  färdigt gymnasiet eller inte heller varit tillsammans särskilt länge.Vilket jag anser vara en fördel när man planerar barn.

Varför ha så bråttom?Vänta iallafall ett par år så ni båda är vuxna och har en ekonomi.

Att slåss för fred är som att knulla för att bli oskuld!
  • Merikarvia

Passa på att göra en massa roliga saker, tex resa, innan du skaffar barn. Och utbildning, sedan blir krångligare. Att få barn är inte alla gånger en lätt uppgift, inte ens om man fyllt 30.

Svar på tråden 16 år och planerar barn... Normalt ?