• hallonpudding

16 år och planerar barn... Normalt ?

Jag och min pojkvän, båda 16 år, har varit tillsammans i några månader nu och har redan börjat prata om att skaffa barn nu. Båda vill så fruktansvärt mycket och inget skulle få oss att ändra oss.
    Problemet är bara hur andra skulle reagera på det... Hur låter det? Som att vi är konstiga?
    Dessutom... om det är någon som har fått barn i så unga ålder kan ni väl berätta om hur det är med ekonomi ect.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden 16 år och planerar barn... Normalt ?
  • SaramedM

TS; har ni jobb? Bostad? Fast inkomst?
    3 saker som jag anser är ett minimun innan man planerar barn

• Solen73

njut av varandra först! lev livet som en tonåring och sen skaffa familj. Lycka till!!!

• Suneboll
    SaramedM skrev 2008-06-09 13:12:52 följande:
    TS; har ni jobb? Bostad? Fast inkomst?3 saker som jag anser är ett minimun innan man planerar barn
    Det är inte alltid man har det fast man är över 35 år hahaha.

Men att gå färdigt skolan och att vara tillsammans längre än ett par månader tycker jag är bra kriterier innan man skaffar barn tillsammans.
  • JeanneDArc

Jag skulle nog inte rekomendera någon att skaffa barn med en person de bara känt några månader. Du måste känna en människa väldigt väl tror jag för att kunna lita på den till 100%, gällande hur han vill att ni uppfostrar ett barn tex. Hur ska ni dela upp föräldraledigheten? Det finns en miljon saker att tänka genom. Jag hade Att ni dessutom är 16 år gamla gör att jag tänker att ni förmdoligen båda två bor hemma hos era föräldrar fortfarande och inte har någon vettig ekonomi. Du kommer bara få det lägsta beloppet på föräldrapenningen (antar jag) och din kille kommer förmodligen antingen att plugga och knappt ha ett öre eller försöka få jobb. DET är inte lätt för en 16-åring utan utbildning eller erfarenhet och han är då inte heller berättigad till a-kassa och det finns en risk att soc säger att era föräldrar får stå för kalaset eftersom ni själva är "barn" och deras ansvar. Hur tycker era föräldrar inför den situationen? Om ni inte ens vågar diskutera saken med dem som ni täcker sätta i en sådan situation tycker jag nog inte ni är tillräckligt ansvarsfulla för att ta hand om ett helt eget litet liv som inte kan rå om sig själv.

Om ni då lyckas få en lägenhet ska ni lära er allt som hör till att bo hemifrån, vilket är en jäkla massa mer än man kan tro. Till på köpet ska du lära dig stå ut med din killes alla egenheter som du inte kommer upptäcka förren ni bor tillsammans. När man är 16 utvecklas man fortfarande oerhört mycket och ändrar intressen, åsikter och prioriteringar i hög hastighet. Det blir svårt för er att hålla ihop med andra ord. Även om det är svårt för äldre också, så blir man mer stabil med tiden och om ni håller ihop ett par år först så tror jag era chanser att lyckas höjs väsentligt.

Ovanpå alltihop så tror jag du bör läsa på ordeeeeentligt kring vad ett barn innebär på riktigt. Och då inte bara första halvåret, utan när de är 2 år och trotsar osv. Tänk efter om du är redo att offra ett år som au-pair, fylleveckor på hultsfred, att spontant dra på en konsert osv.

• maritmedm

Du undrar om det är normalt... kan väl hällre säga att det är ovanligt (onormalt existerar ju inte i min värld).
    Era liv kommer ställas på ända, ni kommer inte kunna vara med kompisar på samma sätt som tidigare, ni kommer komma efter i skolan osv. Personligen skulle jag inte planera barn som 16-åring men om jag blivigt gravid (av ngn annledning) då skulle jag behållt barnet och tagit ansvar för mina handlingar.
    Men smakar det så kostar det...

• SaramedM
    Suneboll skrev 2008-06-09 13:23:29 följande:
    Det är inte alltid man har det fast man är över 35 år hahaha.Men att gå färdigt skolan och att vara tillsammans längre än ett par månader tycker jag är bra kriterier innan man skaffar barn tillsammans.
    Jag tycker inte man ska planera barn vid 35 heller om man inte har bostad och fast inkomst
  • Andaloal
    SaramedM skrev 2008-06-09 13:12:52 följande:
    TS; har ni jobb? Bostad? Fast inkomst?3 saker som jag anser är ett minimun innan man planerar barn
    Jag har inte fast jobb och har 2 barn och går inte på soc för det tex. Men det är ett + med jobb såklart men mina barn får allt de behöver o lite till, nästans lite bortskämda t.om. med både kärlek och materiella saker.
    Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
  • SaramedM
    Andaloal skrev 2008-06-09 13:30:15 följande:
    Jag har inte fast jobb och har 2 barn och går inte på soc för det tex. Men det är ett + med jobb såklart men mina barn får allt de behöver o lite till, nästans lite bortskämda t.om. med både kärlek och materiella saker.
    Nej och självklart kan alla hamna i en sits när man går på a-kassa tex
    Men om man inte har ett jobb och en inkomst alls så tycker inte jag man ska planera barn
  • Flickan och kråkan
    Valkyriah skrev 2008-06-08 10:18:08 följande:
    Tänker genast att man märker att ni är såpass unga,med tanke på att ni är något naiva och inte tänker framåt.Ett barn kostar och jag tar för givet att ni inte har egen inkomst?arbete?gått  färdigt gymnasiet eller inte heller varit tillsammans särskilt länge.Vilket jag anser vara en fördel när man planerar barn.Varför ha så bråttom?Vänta iallafall ett par år så ni båda är vuxna och har en ekonomi.

Kan bara hålla med. Se till att först klara av att försörja och ta hand om er själva. Man bör veta vad det innebär att leva ett normalt vardagsliv själv + tillsammans med sin partner innan man börjar planera barn. Att inse det är att resonera moget. Däremot inte sagt att en ung mamma skulle bli en dålig mamma.
  • Meria

Normalt? njae... Korkat? Ja. Jag vet att man inte får skriva på fl att det är korkat att planera barn när man är 16, men det är bara så jag tycker.

Se till att ni har en inkomst som räcker, vänta tills ni varit tillsammans lite längre. Några månader när man är 16 är faktiskt inte så mycket. Har ni ens bott ihop än? Att bo ihop under en period kan ta mer på förhållandet än man anar. Finns säkert många 16-åringar som fått barn och klarat det bra, men varför sätta sig i den situationen självvalt? Redan nu tycker jag det räcker med inlägg som "det finns faktiskt soc!" som att det är ett val att ha som inkomst.

Så jag skulle säga vänta.

♥ Loke -06 & Lillfräs v.14 ♥
Svar på tråden 16 år och planerar barn... Normalt ?