• hallonpudding

16 år och planerar barn... Normalt ?

Jag och min pojkvän, båda 16 år, har varit tillsammans i några månader nu och har redan börjat prata om att skaffa barn nu. Båda vill så fruktansvärt mycket och inget skulle få oss att ändra oss.
    Problemet är bara hur andra skulle reagera på det... Hur låter det? Som att vi är konstiga?
    Dessutom... om det är någon som har fått barn i så unga ålder kan ni väl berätta om hur det är med ekonomi ect.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden 16 år och planerar barn... Normalt ?
  • Loris

Lev livet innan ni kastar er in i att bli föräldrar, Ni kommer kunna skaffa barn om 1 år, 2 år, 5 år om ni skulle vilja, men har ni skaffat ett barn så går det ju inte att ta tillbaka det eller ångra sig!
    Och vill man vara rättvis mot barnet så ska man väl satsa på att kunna ge en säker stabil start i livet i den mån som det går, alltså åtminstone en trygg och tillräcklig ekonomisk situation, eget boende..

Jag personligen kan väl också tycka att ni ska ge varandra lite mer tid, var tillsammans, njut av varandra och lär känna den andra partnern lite bättre innan ni beslutar er!
    Det kan ta år innan man verkligen känner sin partner!
    Jag och min sambo har varit tillsammans sedan jag var 15 (alltså snart 6 år nu), och jag kan säga att vi har vuxit enormt som människor sen vi träffades men också att det tog oss säkert 2-3 år innan vi verkligen kände till den andras 'mörka' sidor!

• llep

TS...du skriver:"Båda vill så fruktansvärt mycket och inget skulle få oss att ändra oss.

Problemet är bara hur andra skulle reagera på det... Hur låter det? Som att vi är konstiga?"

För det första...varför då fråga...om ni ändå vet hur ni ska göra de kommande 18 åren?

Bor ni hos respektive föräldrar? Har ni frågat vilket rum ni ska ställa till erat förfogande? Eller...är din kille över 18 år och har en lägenhet?

Visst...har ni den ekonomi som ni anser er behöva- mognad att försörja er...ok.

• alexs mamma

Var finns TS det är ju många som har gett goda svar men hon har inte kommenterat något av dem... Känns ju inte som hon är seriös i sitt frågande om man frågar något och sedan inte bryr sig om att delta i diskussionen...

• hannahlilla

Ja, det låter konstigt och naivt. Varför frågar du ens om ingen kan få er att ändra er? Ni har varit tillsammans i några månader, ni har väl hela livet framför er så ni kan väl lika gärna vänta?
    Jag fick barn oplanerat när jag var 16 år, det är ingen dans på rosor och ekonomin är skit. Så, nu vet ni!

Elvira, 19/3-07.
  • Pankakstårtan

alexs mamma skrev 2008-06-08 19:01:46 följande:

Var finns TS det är ju många som har gett goda svar men hon har inte kommenterat något av dem... Känns ju inte som hon är seriös i sitt frågande om man frågar något och sedan inte bryr sig om att delta i diskussionen...
    Hon kanske har läst inläggen och möjligen tänker om en gång till...
  • llep

Hon var inne idag kl.16...så jag gissar att hon inte har fått de svar hon ville ha.

• jerseyko

Jag kan bara berätta hur det varit för mig, jag orkade int eplugga så jag klara gymnasiet med hyffsade betyg, skulle aldrig mer sätta mig i skolbänken.

Sista året i gymnasiet bodde jag med min pojkvän hemma hos hans mamma, när vi båda fick jobb skaffade vi eget och shit vad det kom fram nya sidor från oss båda. Jag vet inte hur mkt jag skrikit, gråtit och hur många gånger jag kastat ut honom och t.om kastat förlovningsringen efter honom.
    Det tog ca 1 år att växa ihop som sambos.

Efter 2½ år börja vi bebisverkstan då vi båda hade fast anställningar med en mkt bra lön. Fick vår son strax före vi fyllde 22 år.
    Och vi har allt, stort hus (och vi har köpt hus nu så vi kommer ha ett eget) en bra bil, jobb osv osv men det är otroligt jobbigt. Man möter nya sidor av varandra varje dag och det är skitjobbigt.

Jag ångrar självklart inte att vi skaffat barn, men jag vill bli barnmorska, och eftersom jag inte orka plugga i gymnasiet så kommer jag få plugga massa nu och det har vi inte råd med.

99% av alla mina kompisar ville ha barn i 16 års åldern, skillnaden är att vid den åldern har man en bebislängtan, den försvinner sen och blir till en barnlängtan.

• Hjartesjalen

Ok, nu e jag klar med att bade lasa o kommentera i denna traden, verkar inte som om TS e serios anda. Go'nattis!

• Reglementet

Ekonomin ska ni ha fixat innan ni börjar skaffa barn. Även bostad.

• Luddvar

En 16-åring ska vara ungdom ett tag till tycker jag. Inte planera familj. Utbildning, ekonomi och bostad. Det är inget roligt att ha ett barn som man inte kan köpa saker till om man inte har pengar. Lev din ungdoms glada dagar några år till och skaffa familj sen.

Svar på tråden 16 år och planerar barn... Normalt ?