• uniMog

16 år och planerar barn... Normalt ?

MiniAndre o MiniTrajas skrev 2008-09-03 17:42:08 följande:
    Heej Jag var 16 när jag fick min son (som nu är 4 månader om några dagar) och ekonomiskt.. visst jag bor fortfarande hemma men jag får massor av pengar över, Jag betalar min mamma 1000:- i månaden som "hyra" o resten behåller jag sjävl, vilket blir lite över 4000:- (mitt underhållsstöd för min son har inte kommit igång än)Jag får inget studiebidrag nu för att jag har tagit ledigt från skolan sen 21 april - 23 mars.Jag får ju alla pengar för jag har ensamvårdnad hittills, min sons pappa vill ju ha deladvårdnad med eftersom jag har 1 år ledigt (vilket jag hade då) så sa vi att om han vill ha de i april så tar vi o fixar de då ..Just nu är jag 17 (fyllde år i aug.) Men jag klagar inte på ekonomin osv de går braa :)
    Det är väl inte konstigt att det funkar när din Mamma försörjer er. 1000kr i månaden, hur många tror du har så lite utgifter?? Mat, hyra, telefon, hygienartiklar, försäkringar, resor...
    the advance of civilization is nothing but an exercize in limiting of privacy
  • uniMog
    MiniAndre o MiniTrajas skrev 2008-09-04 09:40:02 följande:
    Nej jag får köpa mina grejer själv o min egen mat allt får jag köpa själv... än så länge betalar jag bara 1000 kr i mån. för att jag fortfarande bor inne i huset och vi håller på o bygger färdigt mitt o min sons rum o när de är klart ska jag o min son flytta ut dit o då ska vi kolla hur mycket el osv de drar där ute sen när vi vet de betalar jag lite mer kanske..Resor? ne jag är inte mycket ute och åker, de ända jag gör är att åka med mamma o handla om jag behöver de och nån gång i månaden åker jag till min sons pappa så min sons farmor, farfar o farbror får träffa honom med..Min mamma försörjer oss inte alls så som du kanske vill få de o låta för hon har sagt till mig ( o jag håller med henne ) att jag får försörja mig o min son själv ...
    Så länge du bor för 1000 kr (oavsett om det "bara" är för själva boendet) så kommer jag aldrig tycka att du försörjer dig själv. Det är skitbra för er att det funkar men jag hoppas du är medveten om hur bra du har det och att livet inte kommer vara lika smärtfritt när du kommer ut i "verkliga livet".
    Och med resor menade jag inte att vara ute och åka utan att ta sig till nödvändiga ställen... affären, bvc, läkare, arbete/skola etc. Det är inte gratis så länge du inte kan gå/cykla överallt.
  • uniMog

...för att inte tala om försäkringar (boende, dig själv, barnet...), el/värme/vatten, telefon/bredband

• uniMog
    MiniAndre o MiniTrajas skrev 2008-09-04 10:00:11 följande:
    1000 kr är bara något vi börjar med tills allt kommer igång som de ska, Jag vet att jag har en mini hyra men som jag sa den kommer ju att höjas när jag flyttar ut .... affären de är ju då jag åker med min mamma, bvc o läkare kan man gå till de är ca 5 km bort men eftersom jag bor på en 70 väg så väljer jag att be min mamma skjussa mig eftersom jag inte har körkort eftersom jag bara är 17 år, skolan, just nu är jag mamma ledig till 23 mars men när jag börjar igen får jag ett fler komun kort så de är ju gratis till mig eftersom jag då är elev.. Bensin pengar o sånt får dom med om de är så...
    Du missförstår mig. Jag tycker inte att ni gör fel utan att du bör vara medveten om att du har det bra och att livet inte skulle vara lika lätt om din mamma inte stod för en hel del av de kostnader du skulle haft annars. Ingen orsak att försvara dig men för att du inte ska få en chock den dag du ska flytta hemifrån kanske du ska börja skaffa dig en bild av normala fasta utgifter.
Svar på tråden 16 år och planerar barn... Normalt ?