• Anonym (TS)

Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos

Min bonusdotter är 22 och har köpt en lägenhet med inflytt i januari. Hon har nu bränt en större summa som skulle bli en del av kontantinsatsen till bostaden. Hon saknar nu 200 tusen för att få lån för resten av lånet hos banken. 

Hennes mamma eller pappa har inga pengar att låna ut. Jag erbjöd mig därför att låna ut 200 tusen om hon slutar att snusa helt. Hon och hennes mamma blev då vansinniga. Att jag är elak och att hennes snus har inget med det här att göra. Krasst ser jag det som en onödig utgift. Hon har inte hanterat sin ekonomi särskilt väl och kommer hamna i domstol om hon inte får en ny bank att bevilja hennes lån med den nya kontantinsatsen?

Jag kräver ingen ränta eller några extra avgifter för att hon får låna så jag tycker att jag är generös? Varför blev hennes mamma så arg fram för allt? Hon kan ju inte rädda sin egna dotter heller och jag erbjuder ju henne hjälp. Inte så jag sagt att hon ska göra något hemskt eller utsätta henne för trauma som utbyte. 

• Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos
  • Anonym (?)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 20:16:17 följande:

Så jag ska ge bort 200 tusen för att hon sen inte ska ha någonstans att bo. Och dina csn skulder är ju mer ett skämt. Inte direkt samma krav på dessa som banklån. Man betalar ju en otroligt liten ränta så det går inte att jämföra. 

Jag är själv född med pengar. Mina föräldrar har hjälpt mig. Jag har blivit ansvarsfull när det kommer till pengar men i tonåren och som ung vuxen fick jag nog bli både räddad och pengar. 

Mina syskon har haft samma situation och vi är båda drivna och välutbildade idag. 

Så vad är din fråga då? Hur du ska tvinga en 22-åring att sluta snusa genom att styra hennes tillvaro med pengar?

Hon är inte född med pengar helt klart. Hon kommer inte bli som du. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 20:00:31 följande:
    Jag bryr mig inte om pengarna. Jag bryr mig om snuset. 
    Men det kan du inte kontrollera. Hon är vuxen. Pengar kan ni skriva giltiga avtal om men inte snus.
  • Anonym (Ts har rätt)

(Hinner bara läsa trådstarten just nu)

Ts, det är fullkomligt självklart att du har rätt att ställa det kravet som du ställer. Det är högst rimligt och oavsett detta lilla villkoret så är det mycket generöst av dig att erbjuda bonusdottern att låna, särskilt om du avstår från ränta och annat.
    Och det är mycket generöst av dig mot mamman att låna ut till hennes dotter, trots att mamman uppenbarligen inte har klarat att uppfostra dottern.

Om mamman och dottern reagerar negativt på detta så ligger det helt och hållet hos dem själva, och framförallt hos mamman.
    Du ska inte bry dig om detta och inte låta deras ynkliga reaktioner påverka dig.

Om det är detta som får mamman att visa sitt rätta ansikte för dig så får du nog se det som positivt att du nu har fått en ärlig bild av henne som person och hur hon ser på dig.
    Mamman väljer att ta åt sig, väljer att se ned på sig själv för sina misslyckanden gällande att få sin dotter att växa upp till att bli en ansvarstagande person på åtminstone normal nivå.
    Om detta är mammans val så ligger det inte i dina händer, detta kan du inte göra något åt. Det är enbart mamman som själv kan göra något åt detta.

Jag går till mig själv och för mig skulle det vara fullkomligt naturligt att ställa samma villkor som du.

För mig skulle det inte vara främst en fråga om vare sig ekonomi eller nikotin eller något sådant. För mig skulle det handla om att hon behöver visa att hon har förstått att hon har ett eget ansvar för sina egna beslut.

Om jag skulle ställa upp på att rädda bonusdottern, från den situation som hon själv har valt att försätta sig i, och att jag därigenom också skulle rädda mamman, så skulle åtminstone ställa kravet att bonusdottern åtminstone visar att hon nu äntligen har förstått hur verkligheten fungerar, att hon nu vill visa att hon har förmåga, vilja och beslutsamhet att åtminstone ta ett beslut, ta sitt eget ansvar, för att sluta snusa. Det är inget märkvärdigt beslut, massor av människor fattar beslut att sluta snusa.
    Om jag skulle låna ut pengar så skulle jag kräva att dottern visar att hon nu äntligen har fattat att hon faktiskt har ett eget ansvar för sina egna beslut.

Om hon inte ens vill visa för sig själv och för dig att hon klarar att sluta snusa så klarar hon knappast att ta ansvar för ett eget boende och framförallt klarar hon inte ta ansvar för sina lån, vare sig till dig eller till banken.

Hundratusentals människor visar varje år att det är enkelt att sluta snusa och röka.
    Man väljer själv om man vill identifiera sig med människor som tar sitt ansvar, som är beslutsamma och har en egen vilja, alltså de som lyckas,
    eller om man hellre väljer att identifiera sig med människor som misslyckas.

• Tow2Mater

Du kommer inte se röken av de pengarna sedan. Låt henne ta konsekvensen av sina dåliga beslut. Det är så hon lär sig (förhoppningsvis).

• Anonym (Anonym)

Generöst av dig att vilja låna ut! Och bra deal att sluta snusa - det kostar mycket. Gissar att mamman är avundsjuk att du kan hjälpa hennes dotter när inte hon kan det. 

• Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2024-10-28 20:27:12 följande:

Du kommer inte se röken av de pengarna sedan. Låt henne ta konsekvensen av sina dåliga beslut. Det är så hon lär sig (förhoppningsvis).

Jag är intresserad av att hon slutar snusa. Om jag får pengarna tillbaka sen är skitsamma. Tycker du man ska behandla bonusbarn och biologiska barn olika? Väldigt olika? 

Mina barn med deras pappa har miljoner sparade redan på sina sparkonton. Hans barn har inte fått i närheten av detta. 

• Anonym (SL)
    Anonym (Ts har rätt) skrev 2024-10-28 20:19:39 följande:

(Hinner bara läsa trådstarten just nu)

Ts, det är fullkomligt självklart att du har rätt att ställa det kravet som du ställer. Det är högst rimligt och oavsett detta lilla villkoret så är det mycket generöst av dig att erbjuda bonusdottern att låna, särskilt om du avstår från ränta och annat.
    Och det är mycket generöst av dig mot mamman att låna ut till hennes dotter, trots att mamman uppenbarligen inte har klarat att uppfostra dottern.

Om mamman och dottern reagerar negativt på detta så ligger det helt och hållet hos dem själva, och framförallt hos mamman.
    Du ska inte bry dig om detta och inte låta deras ynkliga reaktioner påverka dig.

Om det är detta som får mamman att visa sitt rätta ansikte för dig så får du nog se det som positivt att du nu har fått en ärlig bild av henne som person och hur hon ser på dig.
    Mamman väljer att ta åt sig, väljer att se ned på sig själv för sina misslyckanden gällande att få sin dotter att växa upp till att bli en ansvarstagande person på åtminstone normal nivå.
    Om detta är mammans val så ligger det inte i dina händer, detta kan du inte göra något åt. Det är enbart mamman som själv kan göra något åt detta.

Jag går till mig själv och för mig skulle det vara fullkomligt naturligt att ställa samma villkor som du.

För mig skulle det inte vara främst en fråga om vare sig ekonomi eller nikotin eller något sådant. För mig skulle det handla om att hon behöver visa att hon har förstått att hon har ett eget ansvar för sina egna beslut.

Om jag skulle ställa upp på att rädda bonusdottern, från den situation som hon själv har valt att försätta sig i, och att jag därigenom också skulle rädda mamman, så skulle åtminstone ställa kravet att bonusdottern åtminstone visar att hon nu äntligen har förstått hur verkligheten fungerar, att hon nu vill visa att hon har förmåga, vilja och beslutsamhet att åtminstone ta ett beslut, ta sitt eget ansvar, för att sluta snusa. Det är inget märkvärdigt beslut, massor av människor fattar beslut att sluta snusa.
    Om jag skulle låna ut pengar så skulle jag kräva att dottern visar att hon nu äntligen har fattat att hon faktiskt har ett eget ansvar för sina egna beslut.

Om hon inte ens vill visa för sig själv och för dig att hon klarar att sluta snusa så klarar hon knappast att ta ansvar för ett eget boende och framförallt klarar hon inte ta ansvar för sina lån, vare sig till dig eller till banken.

Hundratusentals människor visar varje år att det är enkelt att sluta snusa och röka.
    Man väljer själv om man vill identifiera sig med människor som tar sitt ansvar, som är beslutsamma och har en egen vilja, alltså de som lyckas,
    eller om man hellre väljer att identifiera sig med människor som misslyckas.

Fast nja....hon visar ju inte att hon fattat att hon är ansvarig för sina beslut. 
    Hon visar i såfall möjligtvis att hon kan lyda sin bonusmamma och följa var pengapåsen pekar...knappast samma sak...och tror chansen att hon lyckas sluta snusa på dessa premisser är minimal faktiskt...

Att sluta handlar om motivation. Inte att andra är motiverade åt en...
  • EnAnonumius
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 20:35:09 följande:

Jag är intresserad av att hon slutar snusa. Om jag får pengarna tillbaka sen är skitsamma. Tycker du man ska behandla bonusbarn och biologiska barn olika? Väldigt olika? 

Bonusbarnet är inte din sak att "behandla", det är hennes biologiska föräldrars sak.

Att du vill frivilligt låna ut pengar är din sak, men ställ krav som är relaterat till lånet i sig.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EpicF

Nej, du ska inte låna ut pengar med sådana krav. Rent krasst får hon skylla sig själv och ev ta ett blancolån. 

Annars kan du låna ut på vanliga vilkor. 

• EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 13:33:19 följande:
    Men hon får ett erbjudande. Hon sitter i skiten och behöver pengarna. Något måste hon ju kunna offra. Och snus är skit. Rent juridiskt hur vi tecknar ett avtal är en annan femma 
    Och vad gör du om hon inte slutar snusa helt? Snusar i smyg? 
Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos