• Anonym (TS)

Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos

Min bonusdotter är 22 och har köpt en lägenhet med inflytt i januari. Hon har nu bränt en större summa som skulle bli en del av kontantinsatsen till bostaden. Hon saknar nu 200 tusen för att få lån för resten av lånet hos banken. 

Hennes mamma eller pappa har inga pengar att låna ut. Jag erbjöd mig därför att låna ut 200 tusen om hon slutar att snusa helt. Hon och hennes mamma blev då vansinniga. Att jag är elak och att hennes snus har inget med det här att göra. Krasst ser jag det som en onödig utgift. Hon har inte hanterat sin ekonomi särskilt väl och kommer hamna i domstol om hon inte får en ny bank att bevilja hennes lån med den nya kontantinsatsen?

Jag kräver ingen ränta eller några extra avgifter för att hon får låna så jag tycker att jag är generös? Varför blev hennes mamma så arg fram för allt? Hon kan ju inte rädda sin egna dotter heller och jag erbjuder ju henne hjälp. Inte så jag sagt att hon ska göra något hemskt eller utsätta henne för trauma som utbyte. 

• Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 14:04:11 följande:
    För mig är snus en princip. Jag har råd att inte se pengarna igen, men jag tycker att hon inte borde snusa. Så jag ser inte hur man kan välja bort 200 tusen för att fortsatt få snusa 

Men dåså, ge henne pengarna då. 

Tänk bara på att du lär henne att man kan få allt trots man slösat bort sina pengar. Hon sitter säkert där med fakturor och skulder på klarna och dylikt sen. Man lär sig inte pengars värde om man får allt. Jag fick också det mesta. Det var inte bra för mig. Men det var småsummor i jämförelse och jag kan bara tänka mig hur det då är om man får 400k. Helt galet enligt mig. Varför inte ge henne 1 miljon lika gärna? Bara bränn på. En annan fick be om 100 kr. Blir förbannad på hur bortskämda ungar är nu för tiden. 

Man hjälper inte på det viset utan stjälper, tyvärr. Även om man vill väl.

• Anonym (J)

Det är 10 år sen jag var 20, för övrigt 

• Anonym (SL)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 19:40:21 följande:
    Ska jag inte ställa några krav alls? 
    Krav kopplat till återbetalning ja.
    Fullt rimligt men krav på eventuella andra saker som du vill bestämma över är konstigt, irrelevant och som att du utnyttjar läget...
    Tror inte heller att hon kommer att sluta snusa heller utan smussla. Så de enda hon kommer att lära sig att det lönar sig att ljuga och att vara en ögontjänare...
  • Anonym (Konsekvenstänkt)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 19:55:56 följande:

Ska jag låta henne bli skuldsatt istället? Om det hade varit ditt barn, hade du inte hjälpt barnet då? Trots att den gjort fel? 

Hon kommer inte kunna få en annan bostad efter detta. Att göra såhär med en bostadsaffär är ju åt helvete 

Återigen, fattar hon vilka val hon har och konsekvenserna av dem? För det är väl inte ni föräldrar som kommer ringa mäklaren och fråga vad ett kontraktbrott kostar? Och lusläsa kontraktet? Låt henne ringa och fråga själv, annars är det curling deluxe.
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 19:59:36 följande:
    Då blir hon skuldsatt. 
    Men ångra köpet då? kan hon inte ta lånet själv kan hon inte äga en lägenhet! Hon SLÖSADE sina pengar.
  • Anonym (J)

Hon får väl ta en hyreslägenhet som alla andra så länge? Hon är 22, inte 12 

• Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2024-10-28 20:03:59 följande:
    Men ångra köpet då? kan hon inte ta lånet själv kan hon inte äga en lägenhet! Hon SLÖSADE sina pengar.
    Hon kommer ha flera hundra tusen i skulder om hon drar sig ur. Vem skulle vilja sätta sitt barn i den sitsen? hennes föräldrar kan inte hjälpa henne 
  • Anonym (J)
    Anonym (Konsekvenstänkt) skrev 2024-10-28 20:03:58 följande:
    Återigen, fattar hon vilka val hon har och konsekvenserna av dem? För det är väl inte ni föräldrar som kommer ringa mäklaren och fråga vad ett kontraktbrott kostar? Och lusläsa kontraktet? Låt henne ringa och fråga själv, annars är det curling deluxe.

Precis.

Hon är inte ju inte ens mogen att äga lägenhet själv om hon slösat pengarna på annat? Och vem ska fixa lägenheten, renovera och köpa saker när saker går sönder om hon slösar bort pengarna? Ja det blir väl ts, han har ju iofs pengar. 

Man blir inte mogen heller om man inte får ta ansvar själv 

• Anonym (?)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 19:55:56 följande:

Ska jag låta henne bli skuldsatt istället? Om det hade varit ditt barn, hade du inte hjälpt barnet då? Trots att den gjort fel? 

Hon kommer inte kunna få en annan bostad efter detta. Att göra såhär med en bostadsaffär är ju åt helvete 

Nej faktiskt inte. Jag tror inte på att curla barn eller ungdomar. 

Hon kan bo i andra hand och spara ihop 200000 som så många andra får göra. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Konsekvenstänkt) skrev 2024-10-28 20:03:58 följande:
    Vi vet ju redan detta. Det går inte att komma ur utan flera hundra tusen i skulder. Då står hon där med skulder och utan bostad 
Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos