• Anonym (TS)

Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos

Min bonusdotter är 22 och har köpt en lägenhet med inflytt i januari. Hon har nu bränt en större summa som skulle bli en del av kontantinsatsen till bostaden. Hon saknar nu 200 tusen för att få lån för resten av lånet hos banken. 

Hennes mamma eller pappa har inga pengar att låna ut. Jag erbjöd mig därför att låna ut 200 tusen om hon slutar att snusa helt. Hon och hennes mamma blev då vansinniga. Att jag är elak och att hennes snus har inget med det här att göra. Krasst ser jag det som en onödig utgift. Hon har inte hanterat sin ekonomi särskilt väl och kommer hamna i domstol om hon inte får en ny bank att bevilja hennes lån med den nya kontantinsatsen?

Jag kräver ingen ränta eller några extra avgifter för att hon får låna så jag tycker att jag är generös? Varför blev hennes mamma så arg fram för allt? Hon kan ju inte rädda sin egna dotter heller och jag erbjuder ju henne hjälp. Inte så jag sagt att hon ska göra något hemskt eller utsätta henne för trauma som utbyte. 

• Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos
  • fornminne

Har du så mycket pengar att slösa med, visst. Jag hade inte ens övervägt det, även om jag kunde avvara pengarna.

Lånar du ut lär du aldrig mer se röken av den summan. Hon har satt sig i skiten och får ta konsekvenserna. Visst kan man hjälpa till med mindre summor om ungen lär sig något av det. Alla kan göra misstag. Men 200 000 kr är jäkligt mycket pengar om du inte är mångmiljonär. 

Hennes snusande har knappast med saken att göra. 

• Mandel

Vad har hon bränt pengarna på som skulle gått till kontantinsatsen?

Hon är faktiskt 22 år och vuxen och är man tillräckligt gammal för att ingå avtal och köpa en lägenhet och sedan tabbar sig får man ta konsekvenserna. 
    Inte din sak att curla och låna ut pengar oavsett motprestation från henne.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Rl)

Att hon har slösat bort sina pengar visar bara att hon inte är mogen nog att köpa bostad eller stå i skuld till någon annan. Snus är ju en onödig utgift men det är knappast där problemet ligger. Hon har helt enkelt inget ekonomitänk. Jag snusar, men då undviker jag istället andra onödiga utgifter som dyrt smink, fransförlängningar, energidrycker. På så sätt går min ekonomi ändå ihop.

• Anonym (Tess)

TS har rätt att bestämma vilka villkor hon vill för att låna ut pengarna. Sen är det upp till ungen om hon går med på det eller inte.
    Hade jag satt mig i en sån sits som 20-åring hade jag gladeligen slutat snusa för att få låna 200.000. 

Men med det sagt så tycker jag inte TS ska låna ut så mycket pengar till henne överhuvudtaget.

• Jemp

Däremot, att hon och särskilt mamman blir ARGA är ju helt onödigt. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Rl) skrev 2024-10-28 13:50:37 följande:

Att hon har slösat bort sina pengar visar bara att hon inte är mogen nog att köpa bostad eller stå i skuld till någon annan. Snus är ju en onödig utgift men det är knappast där problemet ligger. Hon har helt enkelt inget ekonomitänk. Jag snusar, men då undviker jag istället andra onödiga utgifter som dyrt smink, fransförlängningar, energidrycker. På så sätt går min ekonomi ändå ihop.

För mig är snus en princip. Jag har råd att inte se pengarna igen, men jag tycker att hon inte borde snusa. Så jag ser inte hur man kan välja bort 200 tusen för att fortsatt få snusa 
  • Anonym (Bibbi)

Dottern är ju knappast i en sits där hon kan bestämma villkoren, det är däremot TS. Så ser livet ut, och det borde mamman lärt dottern. 
    Att tro att man får låna pengar utan motkrav är ju bara så jävla naivt att jag hade skämts ögonen ur mig om det var mitt barn.

TS, du sitter på pengarna, du bestämmer villkoren. Passar det inte, så låna inte ut. 

• Anonym (Rl)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 14:04:11 följande:
    För mig är snus en princip. Jag har råd att inte se pengarna igen, men jag tycker att hon inte borde snusa. Så jag ser inte hur man kan välja bort 200 tusen för att fortsatt få snusa 
    Tycker att du kan ställa krav, men att sluta snusa är ett lite konstigt krav då hon mest troligt ändå kommer fortsätta med det bakom din rygg. Vill du att hon ska lära sig att ta ansvar över sin ekonomi eller vill du bara att hon inte ska snusa?

För om det är det förstnämnda så finns det bättre krav att ställa.
  • Jemp
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 14:04:11 följande:
    Det är ju därför du får mothugg, eftersom du passar på för att försöka utöva nån slags makt du inte har över en vuxen människa. 
Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos