Inlägg från: fornminne |Visa alla inlägg
  • fornminne

Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos

Har du så mycket pengar att slösa med, visst. Jag hade inte ens övervägt det, även om jag kunde avvara pengarna.

Lånar du ut lär du aldrig mer se röken av den summan. Hon har satt sig i skiten och får ta konsekvenserna. Visst kan man hjälpa till med mindre summor om ungen lär sig något av det. Alla kan göra misstag. Men 200 000 kr är jäkligt mycket pengar om du inte är mångmiljonär. 

Hennes snusande har knappast med saken att göra. 

• fornminne
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 23:19:41 följande:
    Det är mina pengar. Jag måste väl få välja, jag är bonusmamma och har noll skyldighet att ge henne något. 

Dina exempel gäller små barn. Inte en vuxen kvinna. Jag tror att hon skulle må bra av att inte snusa. hon får en belöning om hon slutar helt?. Typ blir räddad ekonomiskt och kan flytta. 

Du gör som du vill. Det är dina prioriteringar många i tråden reagerar på.

Du hänger upp dig på att bonusdottern snusar (onyttigt men varken olagligt eller jättefarligt), men verkar inte bry dig nämnvärt om att hon har slösat bort 200 000 (på vad?) samt satt sig i skiten?

Är att hon snusar verkligen det värsta av alltsammans? 

Ett rimligare villkor vore att du lånar ut pengarna mot att hon lär sig sköta sin ekonomi. Söker hjälp vid behov. En tydlig avbetalningsplan samt inget slösande från hennes sida. Typ som i Lyxfällan, där deltagarna får lära sig den hårda vägen att spara och planera. 

Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos