• Anonym (TS)

Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos

Min bonusdotter är 22 och har köpt en lägenhet med inflytt i januari. Hon har nu bränt en större summa som skulle bli en del av kontantinsatsen till bostaden. Hon saknar nu 200 tusen för att få lån för resten av lånet hos banken. 

Hennes mamma eller pappa har inga pengar att låna ut. Jag erbjöd mig därför att låna ut 200 tusen om hon slutar att snusa helt. Hon och hennes mamma blev då vansinniga. Att jag är elak och att hennes snus har inget med det här att göra. Krasst ser jag det som en onödig utgift. Hon har inte hanterat sin ekonomi särskilt väl och kommer hamna i domstol om hon inte får en ny bank att bevilja hennes lån med den nya kontantinsatsen?

Jag kräver ingen ränta eller några extra avgifter för att hon får låna så jag tycker att jag är generös? Varför blev hennes mamma så arg fram för allt? Hon kan ju inte rädda sin egna dotter heller och jag erbjuder ju henne hjälp. Inte så jag sagt att hon ska göra något hemskt eller utsätta henne för trauma som utbyte. 

• Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos
  • Anonym (J)

Du kan ju glömma att se dom pengarna igen iallafall. En 20-åring kan ofta inte hantera pengar 

• Anonym (J)

Dessutom lär du henne att hon kan få allt. hon får Väl skylla sig själv att hon bränt pengarna? 

• Jemp

Det är väldigt generöst, absolut.
    Men jag håller också med om att snuset inte har med saken att göra. Dels finns det ingen logik, vad händer tex om hon slutar men sen börjar igen strax efter inflytt? och dels är det sånt du rent krasst inte har med att göra, det blir väldigt nedlåtande att diskutera om en vuxen person får snusa eller inte. 

Villkor bör vara kopplade till ekonomin. Handlar det om att det är en onödig utgift, så sätt upp en summa hon ska betala dig per månad och låt henne avgöra vad hon ska ta de pengarna ifrån.

• Anonym (Man 9)

Både hon å mamma behöver en näsbränna skit I de bara!

• Anonym (J)
    Jemp skrev 2024-10-28 13:31:22 följande:

Men jag håller också med om att snuset inte har med saken att göra. Dels finns det ingen logik, vad händer tex om hon slutar men sen börjar igen strax efter inflytt? och dels är det sånt du rent krasst inte har med att göra, det blir väldigt nedlåtande att diskutera om en vuxen person får snusa eller inte. 

Villkor bör vara kopplade till ekonomin. Handlar det om att det är en onödig utgift, så sätt upp en summa hon ska betala dig per månad och låt henne avgöra vad hon ska ta de pengarna ifrån.

Ja och var beredd på att du kanske inte får in pengarna varje månad för hon kanske kommer på ursäkter att hon inte har råd. Ansvaret blir ditt och poff står du istället med en skuld. Dumt. Som sagt, jag tycker hon borde få lära sig. Annars lär du henne att det är helt okej att bränna pengar man fått till en viss sak och sen får hon nya pengar! Och så kommer det hålla på.
  • Anonym (TS)
    Jemp skrev 2024-10-28 13:31:22 följande:

Men hon får ett erbjudande. Hon sitter i skiten och behöver pengarna. Något måste hon ju kunna offra. Och snus är skit. Rent juridiskt hur vi tecknar ett avtal är en annan femma 
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 13:33:19 följande:
    Men hon får ett erbjudande. Hon sitter i skiten och behöver pengarna. Något måste hon ju kunna offra. Och snus är skit. Rent juridiskt hur vi tecknar ett avtal är en annan femma 
    Kan hon inte ångra köpet av lägenheten?
  • Anonym (J)

Men kan du gödsla med pengar så kör på

• Anonym (Elin)

Jag hade hellre bara sagt nej.

För vad ska du göra om du lånar henne pengarna och sedan kommer på henne med att snusa?

Bättre att låta henne ta konsekvenserna av sitt eget handlande. 

• Anonym (J)

Jag hade då aldrig gjort det 

Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos