• Anonym (TS)

Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos

Min bonusdotter är 22 och har köpt en lägenhet med inflytt i januari. Hon har nu bränt en större summa som skulle bli en del av kontantinsatsen till bostaden. Hon saknar nu 200 tusen för att få lån för resten av lånet hos banken. 

Hennes mamma eller pappa har inga pengar att låna ut. Jag erbjöd mig därför att låna ut 200 tusen om hon slutar att snusa helt. Hon och hennes mamma blev då vansinniga. Att jag är elak och att hennes snus har inget med det här att göra. Krasst ser jag det som en onödig utgift. Hon har inte hanterat sin ekonomi särskilt väl och kommer hamna i domstol om hon inte får en ny bank att bevilja hennes lån med den nya kontantinsatsen?

Jag kräver ingen ränta eller några extra avgifter för att hon får låna så jag tycker att jag är generös? Varför blev hennes mamma så arg fram för allt? Hon kan ju inte rädda sin egna dotter heller och jag erbjuder ju henne hjälp. Inte så jag sagt att hon ska göra något hemskt eller utsätta henne för trauma som utbyte. 

• Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 22:29:34 följande:
    Hon bor inte hos mig, däremot vill jag ge henne chansen att få flytta 
    Så vad ville du med din tråd? Du har ju redan bestämt dig att skämma bort henne med pengar så att hon aldrig lär sig 
  • Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2024-10-28 22:39:43 följande:
    Kan jag inte tänka mig, vore oerhört märkligt. Jag jobbar på en vårdcentral själv. Man får inte ens gå in i en familjemedlems journal.

Vet många läkare som skriver ut läkemedel till sina barn, fruar, män och syskon. 

olovligen får du ju inte gå in i någons journal Och utan orsak. 

• Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2024-10-28 22:40:42 följande:
    Så ni ska kolla henne med tester på att hon inte snusar? Haha 
    Vore väl rimligt om vi gör en deal. Annars vet jag ju inte om dealen funkar? 
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 22:31:06 följande:

Dessa tester har jag hört existerar från en läkare i familjen. Det är självtester om jag uppfattat det rätt. Som är en variant. Handlar om nikotintester. 

Som bäddat för lögner och dålig relation. Antingen lånar du ut med villkor som har med saken att göra. 

Är du en förälder som hotar barnet med att sova om hen inte äter också? Du vet om att straff som inte har med saken att göra, gör att barn bara blir duktig på att ljuga de lär sig inte göra rätt. Däremot om man får konsekvenser som hör ihop med sina misstag då lär dom sig. Tex vägra sova leder till trötthet dagen efter. Inte äta upp leder till att de blir hungrig.
  • Anonym (TS)
    Anonym (S) skrev 2024-10-28 23:04:46 följande:
    Som bäddat för lögner och dålig relation. Antingen lånar du ut med villkor som har med saken att göra. 

Är du en förälder som hotar barnet med att sova om hen inte äter också? Du vet om att straff som inte har med saken att göra, gör att barn bara blir duktig på att ljuga de lär sig inte göra rätt. Däremot om man får konsekvenser som hör ihop med sina misstag då lär dom sig. Tex vägra sova leder till trötthet dagen efter. Inte äta upp leder till att de blir hungrig.
    Det är mina pengar. Jag måste väl få välja, jag är bonusmamma och har noll skyldighet att ge henne något. 

Dina exempel gäller små barn. Inte en vuxen kvinna. Jag tror att hon skulle må bra av att inte snusa. hon får en belöning om hon slutar helt?. Typ blir räddad ekonomiskt och kan flytta. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Elin)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 22:51:23 följande:
    Vore väl rimligt om vi gör en deal. Annars vet jag ju inte om dealen funkar? 
    Sannolikt kommer hon lätt att kunna ta sig ur den dealen. Jag kan inte tänka mig att det är lagligt att sätta upp den sortens villkor för ett lån, så hon kommer att kunna snusa hur mycket hon vill oavsett.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (SL) skrev 2024-10-29 06:17:07 följande:

Ju mer tråden pågår desto mer framstår TS som ett troll.

Ts och biopappas gemensamma barn har miljoner men pappan saknar helt medel själv att låna ut.
    Läkare som ska göra tester. Att bry sig så mycket om snus, som visserligen inte är nyttigt men inte så farligt att detta står i proportion. Samtidigt som hon rycker på axlarna kring pengarna och det riktiga problemet, dvs ekonomin.

Nä känns inte trovärdigt

Om hon inte är ett troll förstår man bonusdottern och biomammans reaktion mer och mer kring denna deal.
    Bonusmamman framstår kontrollerande och mycket märklig som är beredd att gå så här långt för att tvinga en vuxen att sluta snusa.

Jag tycker inte heller att tråden låter trovärdig.

TS måste ha stora tillgångar om hon är beredd att i praktiken skänka bort 200 000 kr. Medan bonusdotterns pappa tydligen inte har några tillgångar alls?

TS hänger upp sig på snuset, när det egentliga problemet är att bonusdottern inte kan hantera pengar och inte är pålitlig.

Vem sjutton bryr sig ifall en 22-åring snusar? Det är inte hälsosamt men det finns mycket som är värre.

Och vem är beredd att gå så långt för att få en ung vuxen att sluta snusa? Det är inte kriminalitet eller olagliga droger det handlar om. 

Nej, jag köper inte detta. 

• fornminne
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 23:19:41 följande:
    Det är mina pengar. Jag måste väl få välja, jag är bonusmamma och har noll skyldighet att ge henne något. 

Dina exempel gäller små barn. Inte en vuxen kvinna. Jag tror att hon skulle må bra av att inte snusa. hon får en belöning om hon slutar helt?. Typ blir räddad ekonomiskt och kan flytta. 

Du gör som du vill. Det är dina prioriteringar många i tråden reagerar på.

Du hänger upp dig på att bonusdottern snusar (onyttigt men varken olagligt eller jättefarligt), men verkar inte bry dig nämnvärt om att hon har slösat bort 200 000 (på vad?) samt satt sig i skiten?

Är att hon snusar verkligen det värsta av alltsammans? 

Ett rimligare villkor vore att du lånar ut pengarna mot att hon lär sig sköta sin ekonomi. Söker hjälp vid behov. En tydlig avbetalningsplan samt inget slösande från hennes sida. Typ som i Lyxfällan, där deltagarna får lära sig den hårda vägen att spara och planera. 

• Anonym (Mx)

Om hon är en strul-Fia med mycket känslor och hon har en lika korkad påhejande mamma i bakgrunden så ger det inte några bra förutsättningar.

Jag skulle inte lånat ut bara för att hon gjort bort sig.

Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos