• Anonym (TS)

Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos

Min bonusdotter är 22 och har köpt en lägenhet med inflytt i januari. Hon har nu bränt en större summa som skulle bli en del av kontantinsatsen till bostaden. Hon saknar nu 200 tusen för att få lån för resten av lånet hos banken. 

Hennes mamma eller pappa har inga pengar att låna ut. Jag erbjöd mig därför att låna ut 200 tusen om hon slutar att snusa helt. Hon och hennes mamma blev då vansinniga. Att jag är elak och att hennes snus har inget med det här att göra. Krasst ser jag det som en onödig utgift. Hon har inte hanterat sin ekonomi särskilt väl och kommer hamna i domstol om hon inte får en ny bank att bevilja hennes lån med den nya kontantinsatsen?

Jag kräver ingen ränta eller några extra avgifter för att hon får låna så jag tycker att jag är generös? Varför blev hennes mamma så arg fram för allt? Hon kan ju inte rädda sin egna dotter heller och jag erbjuder ju henne hjälp. Inte så jag sagt att hon ska göra något hemskt eller utsätta henne för trauma som utbyte. 

• Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos
  • Anonym (Ts har rätt)
    Anonym (SL) skrev 2024-10-28 20:48:04 följande:
    Fast nja....hon visar ju inte att hon fattat att hon är ansvarig för sina beslut. 
    Hon visar i såfall möjligtvis att hon kan lyda sin bonusmamma och följa var pengapåsen pekar...knappast samma sak...och tror chansen att hon lyckas sluta snusa på dessa premisser är minimal faktiskt...

Att sluta handlar om motivation. Inte att andra är motiverade åt en...
    Självfallet handlar det om att hon ska finna och också visa att hon äntligen har fattat och att hon själv har bestämt sig för detta,
    och därmed att det är hennes egen motivation.

Jag anser att det är precis detta jag har skrivit.

I verkliga livet gäller att alla väger fördelar och nackdelar, fattar sina egna beslut,  och tar konsekvenserna av sina egna beslut.

För mig är det fullkomligt självklart att fatta mina egna beslut och att bara göra det jag själv vill göra.
    Alla mina beslut (nästan...) grundar sig på vilka konsekvenser mitt beslut får.
    T ex väljer jag av egen fri vilja att gå och jobba, för jag vill inte ha de  konsekvenser det skulle innebära att inte jobba.
    På motsvarande sätt gör mina barn sina val och fattar sina beslut. Detta har kommit att bli helt naturligt för dem, och i dag är de vuxna.

Ts bonusdotter har liknande val att göra och beslut att fatta.
    Hennes biologiska mamman har också ett eget val att göra och ett beslut att fatta, om hon vill välja att reagera med att bli vansinnig, eller om hon vill välja att stödja sin dotter i det val och beslut dottern står inför.
    Gällande valet att sluta snusa eller inte sluta snusa är ett val och ett beslut dottern står inför, och hon väljer helt och hållet själv vilket beslut hon tar och hon vet vad konsekvenserna av hennes eget beslut blir. Hon gör sitt val grundat på konsekvenserna. En av konsekvenserna är om hon vill låna pengarna eller inte.
    Valet är helt och hållet hennes eget.
    I mina ögon borde det inte vara något problem med hennes egen motivation...

Om det viktigaste för henne är att själv få bestämma om och när hon vill eller inte vill sluta snusa så fattar hon det beslutet.
    Om hennes biologiska mamma fattar sitt eget beslut att hålla med och stötta dottern i hennes eget beslut, att hävda sin rätt gällande snusningen, så har mamman fattat sitt beslut och får ta konsekvenserna av detta.
    Och självfallet får dottern ta konsekvenserna av sitt eget beslut genom att hon själv har valt att bli utan pengar.

För mig, och jag kan garantera också för mina barn, så vore beslutet mycket enkelt.
    För det första så skulle jag ställa samma krav som ts och jag skulle stå på mig gällande mitt villkor för att låna ut, egentligen skänka, en så stor summa pengar till ett omoget barn (på 22 år...).
    Jag skulle vara extra tydlig med att det är helt och hållet upp till dottern att fatta sitt eget beslut och stå för konsekvenserna.
    Gällande mina barn så är jag fullkomligt övertygad om att de i motsvarande situation skulle fatta sitt eget beslut att välja att sluta snusa. De skulle snabbt och enkelt konstatera gällande konsekvenserna av sitt beslut så överväger det positiva att få en så stor summa pengar.

Alla ens egna viktiga beslut i livet följer med vissa konsekvenser och/eller villkor.
    Ts villkor är i mina ögon högst rimligt, särskilt med tanke på dottern som verkligen behöver mogna och lära sig något.
    Sedan är det upp till dottern, och hennes biologiska mor, att fatta sina egna beslut.

Allt detta utan att jag tycker vare sig nikotinet eller kostnaden för att snusa är några särskilt viktiga argument i detta sammanhang.
  • Anonym (Ts har rätt)
    EpicF skrev 2024-10-28 21:15:29 följande:
    Hur ska du kunna kontrollera att hon följer kravet? Om hon nu tackar ja. 
    Jag tycker att kontrollen är relativt oväsentlig i detta sammanhang.

Att bygga upp ett ömsesidigt förtroende är i så fall hundrafalt mycket viktigare.
  • Anonym (Ts har rätt)

Till den eller de medlemmar i tråden som uppenbarligen verkar nedlåta sig till att ha känslomässiga problem med att ts har god ekonomi, ni borde tänka över vad ni tillåter er avundsjuka ställa till med i era liv.
    Hur och på vilket sätt skulle du själv må bättre av att ts hade sämre ekonomi? På vilket sätt påverkar ts ekonomi dig och ditt liv? På vilket sätt skulle ditt liv vara bättre om ts hade sämre ekonomi?

• Anonym (SL)
    Anonym (Ts har rätt) skrev 2024-10-29 11:24:33 följande:
    Självfallet handlar det om att hon ska finna och också visa att hon äntligen har fattat och att hon själv har bestämt sig för detta,
    och därmed att det är hennes egen motivation.

Jag anser att det är precis detta jag har skrivit.

I verkliga livet gäller att alla väger fördelar och nackdelar, fattar sina egna beslut,  och tar konsekvenserna av sina egna beslut.

För mig är det fullkomligt självklart att fatta mina egna beslut och att bara göra det jag själv vill göra.
    Alla mina beslut (nästan...) grundar sig på vilka konsekvenser mitt beslut får.
    T ex väljer jag av egen fri vilja att gå och jobba, för jag vill inte ha de  konsekvenser det skulle innebära att inte jobba.
    På motsvarande sätt gör mina barn sina val och fattar sina beslut. Detta har kommit att bli helt naturligt för dem, och i dag är de vuxna.

Ts bonusdotter har liknande val att göra och beslut att fatta.
    Hennes biologiska mamman har också ett eget val att göra och ett beslut att fatta, om hon vill välja att reagera med att bli vansinnig, eller om hon vill välja att stödja sin dotter i det val och beslut dottern står inför.
    Gällande valet att sluta snusa eller inte sluta snusa är ett val och ett beslut dottern står inför, och hon väljer helt och hållet själv vilket beslut hon tar och hon vet vad konsekvenserna av hennes eget beslut blir. Hon gör sitt val grundat på konsekvenserna. En av konsekvenserna är om hon vill låna pengarna eller inte.
    Valet är helt och hållet hennes eget.
    I mina ögon borde det inte vara något problem med hennes egen motivation...

Om det viktigaste för henne är att själv få bestämma om och när hon vill eller inte vill sluta snusa så fattar hon det beslutet.
    Om hennes biologiska mamma fattar sitt eget beslut att hålla med och stötta dottern i hennes eget beslut, att hävda sin rätt gällande snusningen, så har mamman fattat sitt beslut och får ta konsekvenserna av detta.
    Och självfallet får dottern ta konsekvenserna av sitt eget beslut genom att hon själv har valt att bli utan pengar.

För mig, och jag kan garantera också för mina barn, så vore beslutet mycket enkelt.
    För det första så skulle jag ställa samma krav som ts och jag skulle stå på mig gällande mitt villkor för att låna ut, egentligen skänka, en så stor summa pengar till ett omoget barn (på 22 år...).
    Jag skulle vara extra tydlig med att det är helt och hållet upp till dottern att fatta sitt eget beslut och stå för konsekvenserna.
    Gällande mina barn så är jag fullkomligt övertygad om att de i motsvarande situation skulle fatta sitt eget beslut att välja att sluta snusa. De skulle snabbt och enkelt konstatera gällande konsekvenserna av sitt beslut så överväger det positiva att få en så stor summa pengar.

Alla ens egna viktiga beslut i livet följer med vissa konsekvenser och/eller villkor.
    Ts villkor är i mina ögon högst rimligt, särskilt med tanke på dottern som verkligen behöver mogna och lära sig något.
    Sedan är det upp till dottern, och hennes biologiska mor, att fatta sina egna beslut.

Allt detta utan att jag tycker vare sig nikotinet eller kostnaden för att snusa är några särskilt viktiga argument i detta sammanhang.
    Fast biodotterns snusande är ju inte det som orsakat problemet så på vilket sätt tar hon ansvar för sitt handlande genom att sluta snusa?

Konsekvensen av hennes handlandet är ju att hon riskerar förlora sin lägenhet. 
    Inte att hon riskerar sin hälsa med snuset. 
    Helt ologiskt.
    Det logiska hade varit att låta b-dottern själv komma på lösningar och endast låna ut pengar om b-dottern på egen hand frågat och kommit med en avbetalningsplan

Det är ju TS val att lägga in snuset som en parameter med vetskapen att bonusdottern mer eller mindre är tvingad till att tacka ja.
    Så hur mycket val bonusdottern har kan ju diskuteras...
    Ts har också val och behöver ju också ta konsekvenserna av sina handlingar.
    Vad är viktigt? Om snuset är viktigare än relationen med bonusdottern så ska hon så klart fortsätta.
    Dock kommer hon ju inte uppnå sitt mål...
    Den som kan något om mänskligt beteende och motivation vet att autonomi är en väldigt viktig aspekt i samnanhanget och att försöka tvinga fram en förändring oftast bara leder till motstånd...
  • Anonym (TS)
    Anonym (SL) skrev 2024-10-29 12:50:26 följande:
    Fast biodotterns snusande är ju inte det som orsakat problemet så på vilket sätt tar hon ansvar för sitt handlande genom att sluta snusa?

Konsekvensen av hennes handlandet är ju att hon riskerar förlora sin lägenhet. 
    Inte att hon riskerar sin hälsa med snuset. 
    Helt ologiskt.
    Det logiska hade varit att låta b-dottern själv komma på lösningar och endast låna ut pengar om b-dottern på egen hand frågat och kommit med en avbetalningsplan

Det är ju TS val att lägga in snuset som en parameter med vetskapen att bonusdottern mer eller mindre är tvingad till att tacka ja.
    Så hur mycket val bonusdottern har kan ju diskuteras...
    Ts har också val och behöver ju också ta konsekvenserna av sina handlingar.
    Vad är viktigt? Om snuset är viktigare än relationen med bonusdottern så ska hon så klart fortsätta.
    Dock kommer hon ju inte uppnå sitt mål...
    Den som kan något om mänskligt beteende och motivation vet att autonomi är en väldigt viktig aspekt i samnanhanget och att försöka tvinga fram en förändring oftast bara leder till motstånd...
    Snuset kommer svida hårt att sluta med och jag tror att det på både kort och lång sikt skulle vara bra för henne 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-29 13:07:12 följande:
    Snuset kommer svida hårt att sluta med och jag tror att det på både kort och lång sikt skulle vara bra för henne 
    Men varför är du så fixerad vid just snuset?

Samtidigt som tjejen har slösat bort 200 000 och delar av sin kontantinsats, men det verkar inte bekymra dig. Du lånar glatt ut dessa pengar för att rädda henne, som om det vore kaffepengar. 
  • Goneril

Vid 22 års ålder är man inte längre ett barn;  bonusdottern borde ha lärt sig lite om ekonomisk framförhållning. Insatsen skulle ha funnits på ett räntebärande placeringskonto, tillgänglig vid bostadsköpet. Hennes dröm var väl att kunna köpa en bostad och det hade hon ju kunnat!                                                                                                                                           200 000 är ett ansenligt summa, vad har hon gjort med pengarna? Krogen, kläder eller vad? Har hon något funktionshinder eller hur kommer det sig att hon inte förstår att de här pengarna skulle vara öronmärkta för bostaden? Det största problemet här är inte snuset utan hennes inställning till pengar, Lyxfällan i framtiden om inte snälla människor håller henne under armarna som TS nu gör.

• Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-29 13:22:43 följande:
    Men varför är du så fixerad vid just snuset?

Samtidigt som tjejen har slösat bort 200 000 och delar av sin kontantinsats, men det verkar inte bekymra dig. Du lånar glatt ut dessa pengar för att rädda henne, som om det vore kaffepengar. 

Alla kan göra misstag. Jag kan inte sätta en ung tjej på gatan liksom. Hon kommer bli bannlyst av mäklare och någon hyresrätt kommer hon inte få. 

Skulle du själv inte vilja göra något som sved för dina barn om dom gjort något dumt? Hon kan bedöva sig med snus 

• Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-29 13:26:19 följande:

Alla kan göra misstag. Jag kan inte sätta en ung tjej på gatan liksom. Hon kommer bli bannlyst av mäklare och någon hyresrätt kommer hon inte få. 

Skulle du själv inte vilja göra något som sved för dina barn om dom gjort något dumt? Hon kan bedöva sig med snus 

Hon hamnar inte på gatan, lägg av 
  • Anonym (S)
    fornminne skrev 2024-10-29 07:22:04 följande:

Du gör som du vill. Det är dina prioriteringar många i tråden reagerar på.

Du hänger upp dig på att bonusdottern snusar (onyttigt men varken olagligt eller jättefarligt), men verkar inte bry dig nämnvärt om att hon har slösat bort 200 000 (på vad?) samt satt sig i skiten?

Är att hon snusar verkligen det värsta av alltsammans? 

Ett rimligare villkor vore att du lånar ut pengarna mot att hon lär sig sköta sin ekonomi. Söker hjälp vid behov. En tydlig avbetalningsplan samt inget slösande från hennes sida. Typ som i Lyxfällan, där deltagarna får lära sig den hårda vägen att spara och planera. 

Där har du en poäng. Om bonusdottern  kastar bort 20000 som var till kontantinsats så vore det ju rimligt att hon ska lära sig ta ansvar över sin ekonomi. Kanske prata med en skuld och budgetrådgivare, sälja av sådant av värde, ta ansvar, strypa ned kostnader och göra en budget. Det skulle hjälpa mer. Som TS säger, hennes pengar och hon gör som hon vill. Ja så är det, vist kan hon låna ut med villkoret att dotterns ska sluta snusa men finns en stor risk att dottern lär sig ljuga istället. för vad händer om hon bryter överenskommelsen? Finns det krav på ränta då eller? Om dottern bryter överenskommelsen är risken stor att hon skäms omcljuger. 
Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos