Anonym (SL) skrev 2024-10-28 20:48:04 följande:
Fast nja....hon visar ju inte att hon fattat att hon är ansvarig för sina beslut.
Hon visar i såfall möjligtvis att hon kan lyda sin bonusmamma och följa var pengapåsen pekar...knappast samma sak...och tror chansen att hon lyckas sluta snusa på dessa premisser är minimal faktiskt...
Att sluta handlar om motivation. Inte att andra är motiverade åt en...
Självfallet handlar det om att hon ska finna och också visa att hon äntligen har fattat och att hon själv har bestämt sig för detta,
och därmed att det är hennes egen motivation.
Jag anser att det är precis detta jag har skrivit.
I verkliga livet gäller att alla väger fördelar och nackdelar, fattar sina egna beslut, och tar konsekvenserna av sina egna beslut.
För mig är det fullkomligt självklart att fatta mina egna beslut och att bara göra det jag själv vill göra.
Alla mina beslut (nästan...) grundar sig på vilka konsekvenser mitt beslut får.
T ex väljer jag av egen fri vilja att gå och jobba, för jag vill inte ha de konsekvenser det skulle innebära att inte jobba.
På motsvarande sätt gör mina barn sina val och fattar sina beslut. Detta har kommit att bli helt naturligt för dem, och i dag är de vuxna.
Ts bonusdotter har liknande val att göra och beslut att fatta.
Hennes biologiska mamman har också ett eget val att göra och ett beslut att fatta, om hon vill välja att reagera med att bli vansinnig, eller om hon vill välja att stödja sin dotter i det val och beslut dottern står inför.
Gällande valet att sluta snusa eller inte sluta snusa är ett val och ett beslut dottern står inför, och hon väljer helt och hållet själv vilket beslut hon tar och hon vet vad konsekvenserna av hennes eget beslut blir. Hon gör sitt val grundat på konsekvenserna. En av konsekvenserna är om hon vill låna pengarna eller inte.
Valet är helt och hållet hennes eget.
I mina ögon borde det inte vara något problem med hennes egen motivation...
Om det viktigaste för henne är att själv få bestämma om och när hon vill eller inte vill sluta snusa så fattar hon det beslutet.
Om hennes biologiska mamma fattar sitt eget beslut att hålla med och stötta dottern i hennes eget beslut, att hävda sin rätt gällande snusningen, så har mamman fattat sitt beslut och får ta konsekvenserna av detta.
Och självfallet får dottern ta konsekvenserna av sitt eget beslut genom att hon själv har valt att bli utan pengar.
För mig, och jag kan garantera också för mina barn, så vore beslutet mycket enkelt.
För det första så skulle jag ställa samma krav som ts och jag skulle stå på mig gällande mitt villkor för att låna ut, egentligen skänka, en så stor summa pengar till ett omoget barn (på 22 år...).
Jag skulle vara extra tydlig med att det är helt och hållet upp till dottern att fatta sitt eget beslut och stå för konsekvenserna.
Gällande mina barn så är jag fullkomligt övertygad om att de i motsvarande situation skulle fatta sitt eget beslut att välja att sluta snusa. De skulle snabbt och enkelt konstatera gällande konsekvenserna av sitt beslut så överväger det positiva att få en så stor summa pengar.
Alla ens egna viktiga beslut i livet följer med vissa konsekvenser och/eller villkor.
Ts villkor är i mina ögon högst rimligt, särskilt med tanke på dottern som verkligen behöver mogna och lära sig något.
Sedan är det upp till dottern, och hennes biologiska mor, att fatta sina egna beslut.
Allt detta utan att jag tycker vare sig nikotinet eller kostnaden för att snusa är några särskilt viktiga argument i detta sammanhang.