• Anonym (TS)

Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos

Min bonusdotter är 22 och har köpt en lägenhet med inflytt i januari. Hon har nu bränt en större summa som skulle bli en del av kontantinsatsen till bostaden. Hon saknar nu 200 tusen för att få lån för resten av lånet hos banken. 

Hennes mamma eller pappa har inga pengar att låna ut. Jag erbjöd mig därför att låna ut 200 tusen om hon slutar att snusa helt. Hon och hennes mamma blev då vansinniga. Att jag är elak och att hennes snus har inget med det här att göra. Krasst ser jag det som en onödig utgift. Hon har inte hanterat sin ekonomi särskilt väl och kommer hamna i domstol om hon inte får en ny bank att bevilja hennes lån med den nya kontantinsatsen?

Jag kräver ingen ränta eller några extra avgifter för att hon får låna så jag tycker att jag är generös? Varför blev hennes mamma så arg fram för allt? Hon kan ju inte rädda sin egna dotter heller och jag erbjuder ju henne hjälp. Inte så jag sagt att hon ska göra något hemskt eller utsätta henne för trauma som utbyte. 

• Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos
  • Anonym (Mammamu)

Ts!

Jag har förvisso aldrig riktigt eller snusat. Men det låter som något min pappa skulle kunna ha sagt medan han levde. Han krävde aldrig pengar tillbaka när det sket sig för han visste hur svårt det kan vara, men han önskade att jag lärde mig något annat.

Du kan inte kräva både pengar tillbaka och sluta med snus. Antingen betalat hon tillbaka lånet och du hjälper henne göra en plan, eller så får hon pengarna mot att hon verkligen kämpar med att sluta. 

Men va i så fall noga med att berätta att du är rädd om henne, vill att hon är frisk och lever ett hälsosamt liv. Jag tycker du låter som någon som bryr sig. Som vill hjälpa till när ingen annan kan. Men tänk på ordvalen. Stor kram på dig!

• Anonym (Mx)
    Anonym (Mammamu) skrev 2024-10-29 08:10:02 följande:

Ts!

Jag har förvisso aldrig riktigt eller snusat. Men det låter som något min pappa skulle kunna ha sagt medan han levde. Han krävde aldrig pengar tillbaka när det sket sig för han visste hur svårt det kan vara, men han önskade att jag lärde mig något annat.

Du kan inte kräva både pengar tillbaka och sluta med snus. Antingen betalat hon tillbaka lånet och du hjälper henne göra en plan, eller så får hon pengarna mot att hon verkligen kämpar med att sluta. 

Men va i så fall noga med att berätta att du är rädd om henne, vill att hon är frisk och lever ett hälsosamt liv. Jag tycker du låter som någon som bryr sig. Som vill hjälpa till när ingen annan kan. Men tänk på ordvalen. Stor kram på dig!

Han krävde aldrig något tillbaka för han visste hur svårt det kunde vara?

Du min vän är curlad. Visst, man vill hjälpa sina barn, men även förbereda sina barn för världen utanför. 

• EnAnonumius
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 22:36:51 följande:
    Hur vi sköter detta håller jag privat. Vi har en plan för detta. 
    "VI"???

Hur kan en normalfuntad fader ställa upp på sådant stollerier som du vill hålla på med mot HANS dotter?

Låter snarare som att du lyckats att kuva den mannen så hårt att han inte vågar strå upp för sin dotter.
    (Jag har skrivit att det rimliga motkravet r att man kan kräva att hon lär sig att sköta sin ekonomi).

Den verkliga frågan är, om du skulle dra till med så extrema metoder mot dina egna barn. Lånas ut pengar med orimliga irrelevanta motkrav och testa dem att de "följer kravet":.. 🙄

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Mammamu) skrev 2024-10-29 08:10:02 följande:

Ts!

Har du slösat bort 200 000? Som du skulle haft till kontantinsats? Samt därmed fått problem med banken? 

Det är på detta sätt det har ?skitit sig? i det här fallet. Det handlar inte om småsummor eller hjälp att betala hyran någon enstaka månad. Alla kan göra misstag och alla kan hamna i skiten oförskyllt. Men TS bonusdotter verkar varken ta ansvar eller kunna hantera pengar.

Därmed inte sagt att TS villkor är rimliga. (Om tråden nu är äkta). 

Men om TS verkligen brydde sig, och var rädd om tösen, skulle hon lära henne att sköta sin ekonomi samt hjälpa henne att lägga upp en budget, i stället för att fokusera på snusandet. 

• Anonym (TS)
    EnAnonumius skrev 2024-10-29 08:22:20 följande:
    "VI"???

Hur kan en normalfuntad fader ställa upp på sådant stollerier som du vill hålla på med mot HANS dotter?

Låter snarare som att du lyckats att kuva den mannen så hårt att han inte vågar strå upp för sin dotter.
    (Jag har skrivit att det rimliga motkravet r att man kan kräva att hon lär sig att sköta sin ekonomi).

Den verkliga frågan är, om du skulle dra till med så extrema metoder mot dina egna barn. Lånas ut pengar med orimliga irrelevanta motkrav och testa dem att de "följer kravet":.. 🙄
    Jag och mitt syskon är uppfostrade på det sättet. Vi fick inte gå runt och lalla utan vill skulle studera och i utbyte då fick jag en bostad. Skulle jag inte studerat hade mina föräldrar inte betalat. Skulle jag tacka nej till att träffa farmor för att hon är jobbig skulle det också leda till konsekvenser. Ser inget fel med detta. Man kan inte bara få saker. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-29 08:48:45 följande:

Har du slösat bort 200 000? Som du skulle haft till kontantinsats? Samt därmed fått problem med banken? 

Det är på detta sätt det har ?skitit sig? i det här fallet. Det handlar inte om småsummor eller hjälp att betala hyran någon enstaka månad. Alla kan göra misstag och alla kan hamna i skiten oförskyllt. Men TS bonusdotter verkar varken ta ansvar eller kunna hantera pengar.

Därmed inte sagt att TS villkor är rimliga. (Om tråden nu är äkta). 

Men om TS verkligen brydde sig, och var rädd om tösen, skulle hon lära henne att sköta sin ekonomi samt hjälpa henne att lägga upp en budget, i stället för att fokusera på snusandet. 

Det är inte min uppgift att lära henne hantera pengar. Det för hennes föräldrar lösa. Jag hjälper henne bara ur skiten. Hon behöver pengarna och jag tror hon skulle må bra av att inte snusa. 
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-29 08:54:13 följande:
    Jag och mitt syskon är uppfostrade på det sättet. Vi fick inte gå runt och lalla utan vill skulle studera och i utbyte då fick jag en bostad. Skulle jag inte studerat hade mina föräldrar inte betalat. Skulle jag tacka nej till att träffa farmor för att hon är jobbig skulle det också leda till konsekvenser. Ser inget fel med detta. Man kan inte bara få saker. 

Det är ju det denna tjejen kommer få, bara få saker. 

Tror inte heller att du är seriös med tråden. 

• Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-29 08:56:42 följande:
    Det är inte min uppgift att lära henne hantera pengar. Det för hennes föräldrar lösa. Jag hjälper henne bara ur skiten. Hon behöver pengarna och jag tror hon skulle må bra av att inte snusa. 
    Du stjälper henne.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-29 08:56:42 följande:
    Varför hjälper du henne ur skiten? Varför kan inte hennes föräldrar lösa det också? De kan väl själva ta lån om de nu inte kan hosta upp 200 000 och inte vill att deras vuxna dotter ska ta smällen av sitt eget slarv.

Får hon bara pengarna av dig, lär hon sig ingenting och hon kan fortsätta snusa i smyg. Vad du och hon än kommer överens om.
  • EnAnonumius
    Anonym (TS) skrev 2024-10-29 08:54:13 följande:
    Nej man kan inte bara få saker.
    Och det är ju bra att ingen i denna tråden har hävdat det heller.

Så vad får du ut av att fara med osanning?
    Jag har ej heller hävdat att DU skall lära henne att sköta sin ekonomi.

Det jag har sagt att det är ett rimligt krav att ställa att hjon lär sig att sköta ekonomin om hon skall låna pengar. Ser du och förstår den signifikanta skillnaden?
    Eller har skattebetalarna kastat pengarna i sjön när du utbildade dig?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos