Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos

Min bonusdotter är 22 och har köpt en lägenhet med inflytt i januari. Hon har nu bränt en större summa som skulle bli en del av kontantinsatsen till bostaden. Hon saknar nu 200 tusen för att få lån för resten av lånet hos banken. 

Hennes mamma eller pappa har inga pengar att låna ut. Jag erbjöd mig därför att låna ut 200 tusen om hon slutar att snusa helt. Hon och hennes mamma blev då vansinniga. Att jag är elak och att hennes snus har inget med det här att göra. Krasst ser jag det som en onödig utgift. Hon har inte hanterat sin ekonomi särskilt väl och kommer hamna i domstol om hon inte får en ny bank att bevilja hennes lån med den nya kontantinsatsen?

Jag kräver ingen ränta eller några extra avgifter för att hon får låna så jag tycker att jag är generös? Varför blev hennes mamma så arg fram för allt? Hon kan ju inte rädda sin egna dotter heller och jag erbjuder ju henne hjälp. Inte så jag sagt att hon ska göra något hemskt eller utsätta henne för trauma som utbyte. 

• Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos
  • Anonym (TS)
    Jemp skrev 2024-10-28 13:31:22 följande:

Det är väldigt generöst, absolut.
    Men jag håller också med om att snuset inte har med saken att göra. Dels finns det ingen logik, vad händer tex om hon slutar men sen börjar igen strax efter inflytt? och dels är det sånt du rent krasst inte har med att göra, det blir väldigt nedlåtande att diskutera om en vuxen person får snusa eller inte. 

Villkor bör vara kopplade till ekonomin. Handlar det om att det är en onödig utgift, så sätt upp en summa hon ska betala dig per månad och låt henne avgöra vad hon ska ta de pengarna ifrån.

Men hon får ett erbjudande. Hon sitter i skiten och behöver pengarna. Något måste hon ju kunna offra. Och snus är skit. Rent juridiskt hur vi tecknar ett avtal är en annan femma 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Rl) skrev 2024-10-28 13:50:37 följande:

Att hon har slösat bort sina pengar visar bara att hon inte är mogen nog att köpa bostad eller stå i skuld till någon annan. Snus är ju en onödig utgift men det är knappast där problemet ligger. Hon har helt enkelt inget ekonomitänk. Jag snusar, men då undviker jag istället andra onödiga utgifter som dyrt smink, fransförlängningar, energidrycker. På så sätt går min ekonomi ändå ihop.

För mig är snus en princip. Jag har råd att inte se pengarna igen, men jag tycker att hon inte borde snusa. Så jag ser inte hur man kan välja bort 200 tusen för att fortsatt få snusa 
  • Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2024-10-28 19:14:19 följande:
    Varför tror du att TS är en man? 
    Jag är kvinna, jag har barn med hennes pappa? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2024-10-28 19:23:09 följande:
    Precis. Men den person jag citerade utgick från att du är en man. 
    ja många som utgår från att jag är man och vill ha makt. Jag tycker inte att hon ska snusa bara. Det är farligt och skadligt. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Elin) skrev 2024-10-28 19:34:28 följande:
    Klart att hon inte borde snusa. Men att koppla ihop det med ett eventuellt lån blir bara trassligt.
    Ska jag inte ställa några krav alls? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2024-10-28 19:51:40 följande:

Du ska inte låna ut pengarna. Det är det enda vettiga. 

Du kommer bli bitter och hon kommer känna sig skyldig dig varje dag tills pengarna är återbetalda. Och du vet lika väl som vi att du inte får tillbaka pengarna. 

Ska jag låta henne bli skuldsatt istället? Om det hade varit ditt barn, hade du inte hjälpt barnet då? Trots att den gjort fel? 

Hon kommer inte kunna få en annan bostad efter detta. Att göra såhär med en bostadsaffär är ju åt helvete 

• Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2024-10-28 19:57:09 följande:
    Det är inte ditt problem! Hon är vuxen och har bränt pengarna hon fick. Kan hon inte ångra köpet? Frågade det förut 
    Då blir hon skuldsatt. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Elin) skrev 2024-10-28 19:58:38 följande:
    Kräv att hon betalar tillbaka lånet inom en viss tid.

Hon behöver ju inte bara sluta snusa. Hon behöver börja hantera pengar på ett vettigt sätt också, vilket ju har en mycket mer naturlig koppling till lånet. 
    Jag bryr mig inte om pengarna. Jag bryr mig om snuset. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2024-10-28 20:03:59 följande:
    Men ångra köpet då? kan hon inte ta lånet själv kan hon inte äga en lägenhet! Hon SLÖSADE sina pengar.
    Hon kommer ha flera hundra tusen i skulder om hon drar sig ur. Vem skulle vilja sätta sitt barn i den sitsen? hennes föräldrar kan inte hjälpa henne 
Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos