Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos

Anonym (Konsekvenstänkt) skrev 2024-10-28 20:03:58 följande:
    Återigen, fattar hon vilka val hon har och konsekvenserna av dem? För det är väl inte ni föräldrar som kommer ringa mäklaren och fråga vad ett kontraktbrott kostar? Och lusläsa kontraktet? Låt henne ringa och fråga själv, annars är det curling deluxe.
    Vi vet ju redan detta. Det går inte att komma ur utan flera hundra tusen i skulder. Då står hon där med skulder och utan bostad 
  • Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2024-10-28 20:06:30 följande:

Nej faktiskt inte. Jag tror inte på att curla barn eller ungdomar. 

Hon kan bo i andra hand och spara ihop 200000 som så många andra får göra. 

Hon kommer få flera hundra tusen i skulder och efter detta spara. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2024-10-28 20:07:37 följande:
    Varför tog inte föräldrarna ansvar och sa till henne att hon måste spara pengarna till insatsen om hon ska ha en lägenhet då? Jag hänger inte med, vart tog pengarna ens vägen? Söp hon bort dom? kläder? smink? 
    Hon skulle resa lite bland annat 
  • Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2024-10-28 20:09:14 följande:

Hyreslägenhet! Som alla andra får göra 

typ omöjligt att få där vi bor 
  • Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2024-10-28 20:09:54 följande:
    Varför tog hon lägenheten om hon inte hade till insatsen? Alltså jag förstår inte? 
    Hon hade kontantinsatsen då. hon köpte nyproduktion
  • Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2024-10-28 20:12:24 följande:

Räddar du henne kanske hon inte lär sig. Jag har 200k i CSN. Det är inte hela världen.

Hon kan väl ha 200k skulder genom dig så du hjälpa henne betala tillbaka. Sedan får hon jobba och tjäna ihop till egen, ny insats? 

Så jag ska ge bort 200 tusen för att hon sen inte ska ha någonstans att bo. Och dina csn skulder är ju mer ett skämt. Inte direkt samma krav på dessa som banklån. Man betalar ju en otroligt liten ränta så det går inte att jämföra. 

Jag är själv född med pengar. Mina föräldrar har hjälpt mig. Jag har blivit ansvarsfull när det kommer till pengar men i tonåren och som ung vuxen fick jag nog bli både räddad och pengar. 

Mina syskon har haft samma situation och vi är båda drivna och välutbildade idag. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Konsekvenstänkt) skrev 2024-10-28 20:15:44 följande:
    Hur vet du det? Du sitter väl inte och gissar nu?

Naturligtvis kommer ett kontraktsbrott kosta men några ?flera hundra tusen? tvivlar jag på. Dessa pengar är oavsett rakt i sjön.
    Att erbjuda ett räntefritt lån räddar henne och sin framtid men har hon visat någon form av tacksamhet eller är det bara tjafs om snus? Vad säger hennes pappa om det hela?

Han är den som har koll på summan på kontraktsbrottet. Det är ingen liten summa. 

Hennes pappa tycker att mitt erbjudande är bra. Han snusar inte heller. Jag tror det dessutom skulle hjälpa henne att sluta snusa 

• Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2024-10-28 20:27:12 följande:

Du kommer inte se röken av de pengarna sedan. Låt henne ta konsekvensen av sina dåliga beslut. Det är så hon lär sig (förhoppningsvis).

Jag är intresserad av att hon slutar snusa. Om jag får pengarna tillbaka sen är skitsamma. Tycker du man ska behandla bonusbarn och biologiska barn olika? Väldigt olika? 

Mina barn med deras pappa har miljoner sparade redan på sina sparkonton. Hans barn har inte fått i närheten av detta. 

• Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-10-28 21:15:29 följande:
    Hur ska du kunna kontrollera att hon följer kravet? Om hon nu tackar ja. 
    Har en läkare i familjen. Det ska finnas prover att ta för att kolla detta. Hon ska kunna uppvisa att hon är ren. Inga konstigheter 
  • Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2024-10-28 22:08:20 följande:
    Läkare får inte ha hand om familjemedlemmar. 
    Det stämmer ju inte. Och jag vet detta utifrån att familjemedlemmen är läkare. Det finns tester, ska finnas långtidstester också. 
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2024-10-28 22:24:10 följande:
    Hon vill väl bonusen ska flytta ut....
    Hon bor inte hos mig, däremot vill jag ge henne chansen att få flytta 
  • Anonym (TS)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-28 22:29:06 följande:

Haha din skojare!

Finns inga tester som en läkare i familjen kan ta för att visa om man snusar eller inte.

Hela tråden är trams

Dessa tester har jag hört existerar från en läkare i familjen. Det är självtester om jag uppfattat det rätt. Som är en variant. Handlar om nikotintester. 

• Anonym (TS)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-28 22:35:13 följande:

Men sluta nu. Hade krävts tester flera gånger i veckan (urin etc). Ska du kolla bonusdottern så?

Du bara fabulerar.

Hur vi sköter detta håller jag privat. Vi har en plan för detta. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2024-10-28 22:39:43 följande:
    Kan jag inte tänka mig, vore oerhört märkligt. Jag jobbar på en vårdcentral själv. Man får inte ens gå in i en familjemedlems journal.

Vet många läkare som skriver ut läkemedel till sina barn, fruar, män och syskon. 

olovligen får du ju inte gå in i någons journal Och utan orsak. 

• Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2024-10-28 22:40:42 följande:
    Så ni ska kolla henne med tester på att hon inte snusar? Haha 
    Vore väl rimligt om vi gör en deal. Annars vet jag ju inte om dealen funkar? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (S) skrev 2024-10-28 23:04:46 följande:
    Som bäddat för lögner och dålig relation. Antingen lånar du ut med villkor som har med saken att göra. 

Är du en förälder som hotar barnet med att sova om hen inte äter också? Du vet om att straff som inte har med saken att göra, gör att barn bara blir duktig på att ljuga de lär sig inte göra rätt. Däremot om man får konsekvenser som hör ihop med sina misstag då lär dom sig. Tex vägra sova leder till trötthet dagen efter. Inte äta upp leder till att de blir hungrig.
    Det är mina pengar. Jag måste väl få välja, jag är bonusmamma och har noll skyldighet att ge henne något. 

Dina exempel gäller små barn. Inte en vuxen kvinna. Jag tror att hon skulle må bra av att inte snusa. hon får en belöning om hon slutar helt?. Typ blir räddad ekonomiskt och kan flytta. 
  • Anonym (TS)
    EnAnonumius skrev 2024-10-29 08:22:20 följande:
    "VI"???

Hur kan en normalfuntad fader ställa upp på sådant stollerier som du vill hålla på med mot HANS dotter?

Låter snarare som att du lyckats att kuva den mannen så hårt att han inte vågar strå upp för sin dotter.
    (Jag har skrivit att det rimliga motkravet r att man kan kräva att hon lär sig att sköta sin ekonomi).

Den verkliga frågan är, om du skulle dra till med så extrema metoder mot dina egna barn. Lånas ut pengar med orimliga irrelevanta motkrav och testa dem att de "följer kravet":.. 🙄
    Jag och mitt syskon är uppfostrade på det sättet. Vi fick inte gå runt och lalla utan vill skulle studera och i utbyte då fick jag en bostad. Skulle jag inte studerat hade mina föräldrar inte betalat. Skulle jag tacka nej till att träffa farmor för att hon är jobbig skulle det också leda till konsekvenser. Ser inget fel med detta. Man kan inte bara få saker. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-29 08:48:45 följande:

Har du slösat bort 200 000? Som du skulle haft till kontantinsats? Samt därmed fått problem med banken? 

Det är på detta sätt det har ?skitit sig? i det här fallet. Det handlar inte om småsummor eller hjälp att betala hyran någon enstaka månad. Alla kan göra misstag och alla kan hamna i skiten oförskyllt. Men TS bonusdotter verkar varken ta ansvar eller kunna hantera pengar.

Därmed inte sagt att TS villkor är rimliga. (Om tråden nu är äkta). 

Men om TS verkligen brydde sig, och var rädd om tösen, skulle hon lära henne att sköta sin ekonomi samt hjälpa henne att lägga upp en budget, i stället för att fokusera på snusandet. 

Det är inte min uppgift att lära henne hantera pengar. Det för hennes föräldrar lösa. Jag hjälper henne bara ur skiten. Hon behöver pengarna och jag tror hon skulle må bra av att inte snusa. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (SL) skrev 2024-10-29 12:50:26 följande:
    Fast biodotterns snusande är ju inte det som orsakat problemet så på vilket sätt tar hon ansvar för sitt handlande genom att sluta snusa?

Konsekvensen av hennes handlandet är ju att hon riskerar förlora sin lägenhet. 
    Inte att hon riskerar sin hälsa med snuset. 
    Helt ologiskt.
    Det logiska hade varit att låta b-dottern själv komma på lösningar och endast låna ut pengar om b-dottern på egen hand frågat och kommit med en avbetalningsplan

Det är ju TS val att lägga in snuset som en parameter med vetskapen att bonusdottern mer eller mindre är tvingad till att tacka ja.
    Så hur mycket val bonusdottern har kan ju diskuteras...
    Ts har också val och behöver ju också ta konsekvenserna av sina handlingar.
    Vad är viktigt? Om snuset är viktigare än relationen med bonusdottern så ska hon så klart fortsätta.
    Dock kommer hon ju inte uppnå sitt mål...
    Den som kan något om mänskligt beteende och motivation vet att autonomi är en väldigt viktig aspekt i samnanhanget och att försöka tvinga fram en förändring oftast bara leder till motstånd...
    Snuset kommer svida hårt att sluta med och jag tror att det på både kort och lång sikt skulle vara bra för henne 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-29 13:22:43 följande:
    Men varför är du så fixerad vid just snuset?

Samtidigt som tjejen har slösat bort 200 000 och delar av sin kontantinsats, men det verkar inte bekymra dig. Du lånar glatt ut dessa pengar för att rädda henne, som om det vore kaffepengar. 

Alla kan göra misstag. Jag kan inte sätta en ung tjej på gatan liksom. Hon kommer bli bannlyst av mäklare och någon hyresrätt kommer hon inte få. 

Skulle du själv inte vilja göra något som sved för dina barn om dom gjort något dumt? Hon kan bedöva sig med snus 

Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos