• Anonym (TS)

Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos

Min bonusdotter är 22 och har köpt en lägenhet med inflytt i januari. Hon har nu bränt en större summa som skulle bli en del av kontantinsatsen till bostaden. Hon saknar nu 200 tusen för att få lån för resten av lånet hos banken. 

Hennes mamma eller pappa har inga pengar att låna ut. Jag erbjöd mig därför att låna ut 200 tusen om hon slutar att snusa helt. Hon och hennes mamma blev då vansinniga. Att jag är elak och att hennes snus har inget med det här att göra. Krasst ser jag det som en onödig utgift. Hon har inte hanterat sin ekonomi särskilt väl och kommer hamna i domstol om hon inte får en ny bank att bevilja hennes lån med den nya kontantinsatsen?

Jag kräver ingen ränta eller några extra avgifter för att hon får låna så jag tycker att jag är generös? Varför blev hennes mamma så arg fram för allt? Hon kan ju inte rädda sin egna dotter heller och jag erbjuder ju henne hjälp. Inte så jag sagt att hon ska göra något hemskt eller utsätta henne för trauma som utbyte. 

• Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos
  • Anonym (J)

Dom pengarna jobbar hon ju snabbt ihop ändå om hon bor hemma liksom, inga problem. Borde det inte vara iallafall. 

• Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2024-10-29 15:49:08 följande:

Ts bryr sig inte om pengarna inte syns till igen.

Anonym (Ts har rätt) skrev 2024-10-29 15:18:40 följande:
    Jag tycker som du att ts generösa erbjudande skulle vara att betrakta som svaret på ens böner.

Men tyvärr så tror jag att flera som skriver i tråden inte klarar av att se detta generösa erbjudande för att de tillåter sig själva få negativa känslor, låter sig själv förblindas av sina egna negativa känslor, för det enda de tycks klara att förhålla sig till är att ts har god ekonomi, vilket flera tydligen inte verkar tåla.

Om inte ts hade god ekonomi så är jag övertygad att en eller annan medlem i tråden skulle välja att bemöta henne på ett annat sätt.

Jag blir inte förvånad om någon förblindad medlem låter sina känslor spela dem ett spratt och de känner ett behov av att svara något negativt på detta mitt svar till dig...

Jag tror inte det är problemet. Detta handlar inte om avundsjuka. Absolut är det snällt, det säger man väl inget annat om. Och ja, det är ts val. Men det vi försöker få fram är att hon LÄR sig ingenting. Hoppsan, så har hon bränt 200k igen kanske? Det är inte ett misstag att råka bränna 200k på resor. Hon måste ju vetat att hon komme behöva pengarna till en kontantinsats för en nyproducerad lägenhet. Nej, då ska hon få 200k till. 

Ja herregud. 

Fast som jag förstår TS så är snusandet viktigast, inte att hon ska lära sig nåt, och ja det är väl heller inte TS uppgift att lära bonusdottern om ekonomi. TS gillar inte snusandet, upp till henne vad hon vill uppnå
  • Anonym (J)
    Anonym (M) skrev 2024-10-29 15:56:46 följande:
    Fast som jag förstår TS så är snusandet viktigast, inte att hon ska lära sig nåt, och ja det är väl heller inte TS uppgift att lära bonusdottern om ekonomi. TS gillar inte snusandet, upp till henne vad hon vill uppnå
    Det är ju också skumt. Undra vad föräldrarna tycker om att hon ska ge henne 200k. är väl ändå dom som bestämmer i grunden? 
  • Anonym (SL)
    Anonym (J) skrev 2024-10-29 15:57:27 följande:
    Det är ju också skumt. Undra vad föräldrarna tycker om att hon ska ge henne 200k. är väl ändå dom som bestämmer i grunden? 
    Hon är VUXEN.
  • Anonym (SL)
    Anonym (Ts har rätt) skrev 2024-10-29 14:00:54 följande:
    Min bild är att ts på mycket generöst sätt erbjuder ett ömsesidigt samarbete till bonusdottern.
    Ts erbjuder sig mycket generöst att hjälpa bonusdottern (och hennes bioföräldrar!) ur en knipa och/eller besvärlig situation.

Själva snusandet i sig är ointressant i detta sammanhang 

Jag uppfattar det som att ts verkligen lägger sig vinning om att få en bra relation med bonusdottern. I detta ingår uppenbarligen att försöka i någon mån uppfostra det 22 åriga barnet i de delar som bioföräldrarna har misslyckats.
    För att ts ska kunna känna att samarbetet är ömsesidigt (att det inte endast är ts som ger), för att ts av eget val så generöst ska ställa upp och hjälpa bonusdottern ur hennes knipa, har ts ställt ett i sammanhanget mycket rimligt och litet krav på bonusdottern (och i viss mån på biomamman).

Jag uppfattar det som att ts ställer som villkor att bonusdottern ska förstå, komma till insikt om, att hennes handlingar och egna beslut får konsekvenser och att hon ska se till att skaffa sig tillräcklig beslutsamhet, viljestyrka och egen motivation för att fatta bra beslut och hålla sig till detta.
    Ts vill att bonusdottern visar detta genom att hon har en egen motivation att besluta sig för att sluta snusa och att hon visar styrka att hålla detta löfte.
    För mig är inte det viktiga själva saken, alltså snusandet, utan det viktiga är att bonusdottern kommer till insikt, förstår att ta ansvar för sina egna handlingar och beslut, förstår att hon är ansvarig för att fatta ett klokt beslut mot bakgrund att detta medför en mycket bra konsekvens för henne själv.

Det är upp till bonusdottern att själv fatta ett eget beslut, och det är upp till biomamman att fatta sitt eget beslut på vilket sätt hon vill stödja sin dotter, om bonusdottern (och biomamman) vill ta emot detta generösa erbjudande om ömsesidigt samarbete från ts.

Ts erbjuder en mycket generös hjälp.
    För detta begär hon att de startar ett ömsesidigt samarbete.
    Det är upp till bonusdottern att fatta sitt eget beslut om hon vill vara en part i detta ömsesidiga samarbete.

Min tolkning är att ts generösa erbjudande om samarbete är inledningen till att bygga upp ett ömsesidigt förtroende mellan bonusmamma och bonusdotter, att bygga upp relationen, och inte minst en ömsesidig förståelse för varandra och mellan dessa två individer. Båda behöver självfallet förstå den andra, förstå skillnader, förstå nackdelar och fördelar, och var och en fatta sina egna beslut hur man vill förhålla sig till den andras egenskaper och värderingar, och mycket annat. Och förstå vilka konsekvenser det får beroende på hur jag själv väljer att förhålla mig till den andra.
    På så sätt kan man börja bygga upp relationen och ett ömsesidigt förtroende.
    Men om den ena parten inte vill detta, så är det hennes eget beslut och hon får då ta konsekvenserna av detta

Jag har alltså en helt annan syn på ts erbjudande än vad många andra i tråden tycks ha.

Vad som kan anses vara logiskt eller ologiskt är för mig tämligen ointressant i det här sammanhanget.
    Om jag fick ett så generöst erbjudande av ts så kulle jag nog välja förmå mig själv, jag skulle skaffa mig egen motivation, för att tycka att det mesta skulle vara logiskt...

Vad som eventuellt av någon kan uppfattas som rättvist eller orättvist saknar för mig all betydelse.
    Bonusdottern, liksom alla människor, behöver förstå och acceptera att världen är inte rättvis och allt är inte logiskt.
    Det är bara för varje individ att själv välja på vilket sätt man vill förhålla sig till denna enkla och uppenbara verklighet.
    Visa med citat från TS inlägg var du hittar belägg för dessa tolkningar (det som är understruket)
    Framförallt att TS vill bygga upp en fin ömsesidig relation baserad på gemensam förståelse och att TS gör detta för att bonusdottern ska komma till insikt och förstår att ta ansvar för ditt handlande.

Och att det inte handlar om snusat för DIG är faktiskt helt oviktig information i sammanhanget. TS skriver åtskilliga gånger att det handlar just om snuset.
  • Anonym (Mammamu)

Blir mer mörkrädd över alla som tycker att TS bonusdotter ska behöva lära sig den hårda vägen. Hade ni själva gjort så mot ert barn i samma situation? Med risk för en prick i registret och skuldsatt för många år framåt? TS har ju pengar och erbjuder sig sin hjälp till en tjej som har hela livet framför sig och gjort dumma beslut. En del får herpes, några gör en abort, nån får fortkörningsböter och några gör av med mer pengar än de borde.

Jag gissar att pengarna inte försvunnit i ett svep utan att det har skett gradvis. Tösen har förmodligen tänkt på vägen att det löser sig och att hon ska tjäna in pengarna igen. Hon har mest troligen haft eller har enormt mycket ångest över det här. Hon står trots allt i en situation där hon får säga hejdå till ett efterlängtat boende med risk för att hon döms kontraktsbrott och blir kraftigt skuldsatt. 

Mammans reaktion är ju beklagligt. Det säger en del om var dottern fått sitt ekonomiska tänk ifrån. Mamman verkar ju inte hjälpa tösen särskilt mycket med situationen varken ekonomiskt eller emotionellt.

Det bästa hade kanske varit om föräldrarna kunde hjälpa henne häva köpet utan påföljder. Då får hon ändå stå utan eget boende och kontantinsats men slipper påföljderna.

• Anonym (SL)
    Anonym (Mammamu) skrev 2024-10-29 18:24:47 följande:

Blir mer mörkrädd över alla som tycker att TS bonusdotter ska behöva lära sig den hårda vägen. Hade ni själva gjort så mot ert barn i samma situation? Med risk för en prick i registret och skuldsatt för många år framåt? TS har ju pengar och erbjuder sig sin hjälp till en tjej som har hela livet framför sig och gjort dumma beslut. En del får herpes, några gör en abort, nån får fortkörningsböter och några gör av med mer pengar än de borde.

Jag gissar att pengarna inte försvunnit i ett svep utan att det har skett gradvis. Tösen har förmodligen tänkt på vägen att det löser sig och att hon ska tjäna in pengarna igen. Hon har mest troligen haft eller har enormt mycket ångest över det här. Hon står trots allt i en situation där hon får säga hejdå till ett efterlängtat boende med risk för att hon döms kontraktsbrott och blir kraftigt skuldsatt. 

Mammans reaktion är ju beklagligt. Det säger en del om var dottern fått sitt ekonomiska tänk ifrån. Mamman verkar ju inte hjälpa tösen särskilt mycket med situationen varken ekonomiskt eller emotionellt.

Det bästa hade kanske varit om föräldrarna kunde hjälpa henne häva köpet utan påföljder. Då får hon ändå stå utan eget boende och kontantinsats men slipper påföljderna.

Att själv behöva ta ansvar och hitta lösningar?
    Är det den hårda vägen?

Jag skulle ha stöttat mitt barn att hitta kloka lösningar men inte swoopat in och löst det åt hen av den enkla anledningen att jag tror att det sistnämda är förödande och kontraproduktivt.
    Jag har jobbat i över deccenium som ekonomisk  rådgivare och sett mängder av fall med föräldrar som glider in och löser sina vuxna barns ekonomiska problem. I de flesta fall lär sig barnen ingenting utan fortsätter medan föräldrarna sliter sitt hår, tjatar och försöker förmå barnet till förändring. I många fall tar föräldrarna ur egen ficka eller lånar själva för att barnen inte ska drabbas negativt av det egna beteendet.
    Och eftersom föräldrarna löser det ständigt behöver barnet aldrig möta det tuffa och hitta lösningar själv.

Ofta är det föräldern som ringer för att boka tid ihopp att någon annan (alltså jag) ska få det vuxna barnet att lyssna.
    De få gånger jag bokat in (gör oftast inte det för det är lönlöst) är föräldern jättemotiverad och huvudpersonen kan låtsas vara det men fullföljer sedan inte kontakten.

De gånger det blir bra är när föräldern enbart följer med som stöd och lägger över ansvaret på barnet.
    Då är det barnet själv som bokat tid och är motiverad att förändra sitt beteende.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Mammamu) skrev 2024-10-29 18:24:47 följande:

Fast pengarna har knappast försvunnit gradvis om det handlar om ett bostadsköp? Då betalar man väl in kontantinsatsen, eller ser till att den finns, innan köpet godkänns eller går igenom. Man slösar inte bort hälften och budar sedan på en lägenhet. 

Jag hade försökt rädda mina egna barn ur en sådan knipa om jag kunde, men bara till en viss gräns. Och inte bonusbarn eller någon annans barn. Men TS har tydligen gott om pengar att avvara och vill hjälpa till. Som jag har skrivit tidigare, är det självklart hennes val.

Jag tycker dock att dotterns köp borde kunna hävas utan andra påföljder än möjligen en straffavgift. Det blir en nyttig läxa, plus att hon inte får lägenheten. Men hon får ingen prick och blir inte skuldsatt för livet. Hennes föräldrar borde kunna stötta henne i detta, även om hon är vuxen.
  • Anonym (Mammamu)
    Anonym (SL) skrev 2024-10-29 19:05:47 följande:
    Att själv behöva ta ansvar och hitta lösningar?
    Är det den hårda vägen?

Jag skulle ha stöttat mitt barn att hitta kloka lösningar men inte swoopat in och löst det åt hen av den enkla anledningen att jag tror att det sistnämda är förödande och kontraproduktivt.
    Jag har jobbat i över deccenium som ekonomisk  rådgivare och sett mängder av fall med föräldrar som glider in och löser sina vuxna barns ekonomiska problem. I de flesta fall lär sig barnen ingenting utan fortsätter medan föräldrarna sliter sitt hår, tjatar och försöker förmå barnet till förändring. I många fall tar föräldrarna ur egen ficka eller lånar själva för att barnen inte ska drabbas negativt av det egna beteendet.
    Och eftersom föräldrarna löser det ständigt behöver barnet aldrig möta det tuffa och hitta lösningar själv.

Ofta är det föräldern som ringer för att boka tid ihopp att någon annan (alltså jag) ska få det vuxna barnet att lyssna.
    De få gånger jag bokat in (gör oftast inte det för det är lönlöst) är föräldern jättemotiverad och huvudpersonen kan låtsas vara det men fullföljer sedan inte kontakten.

De gånger det blir bra är när föräldern enbart följer med som stöd och lägger över ansvaret på barnet.
    Då är det barnet själv som bokat tid och är motiverad att förändra sitt beteende.
    Det här köper jag fullt ut. Låter vettigt. Det som skaver för mig är att det är en ganska stor konsekvens som bonusdottern råkar ut för om inget görs. Enligt TS är situationen att bonusdottern antingen får pengar någonstans ifrån eller riskerar bli skuldsatt upp över öronen och dömd för kontraktsbrott. På det svårigheter att ens få kontrakt på en hyresrätt efteråt. Det kanske finns omständigheter som gör att tösen behöver den läxan, men jag tycker det låter otroligt hårt. Men förlora bostaden och börja om på noll - absolut!
  • Queen81

Jag kan förstå tanken att snuset inte har med något att göra. Och helt omöjligt att skriva ett avtal.

Men den mer brännande frågan är - varför i hela friden ska hon få låna ännu mer pengar när hon redan fått låna och valt att bränna 200'?! Redan första gången hon fick låna var det generöst!

Och hon har väl ganska tydligt visat att hon inte kan hantera pengar - alls. Du kommer antagligen aldrig få tillbaka dina pengar.

Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos