• Anonym (TS)

Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos

Min bonusdotter är 22 och har köpt en lägenhet med inflytt i januari. Hon har nu bränt en större summa som skulle bli en del av kontantinsatsen till bostaden. Hon saknar nu 200 tusen för att få lån för resten av lånet hos banken. 

Hennes mamma eller pappa har inga pengar att låna ut. Jag erbjöd mig därför att låna ut 200 tusen om hon slutar att snusa helt. Hon och hennes mamma blev då vansinniga. Att jag är elak och att hennes snus har inget med det här att göra. Krasst ser jag det som en onödig utgift. Hon har inte hanterat sin ekonomi särskilt väl och kommer hamna i domstol om hon inte får en ny bank att bevilja hennes lån med den nya kontantinsatsen?

Jag kräver ingen ränta eller några extra avgifter för att hon får låna så jag tycker att jag är generös? Varför blev hennes mamma så arg fram för allt? Hon kan ju inte rädda sin egna dotter heller och jag erbjuder ju henne hjälp. Inte så jag sagt att hon ska göra något hemskt eller utsätta henne för trauma som utbyte. 

• Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos
  • Anonym (M)
    Anonym (Isvatten) skrev 2024-10-28 19:21:04 följande:
    Det bygger på att dottern är villig att driva och betala för en rättsprocess, och det finns många vuxna män som driver företag och ändå drar sig för småmål även om de har rätt, så jag hade knappast oroat mig mycket för det.
    Fast det är ju den som vill ha tillbaka sina pengar som i så fall får driva och betala för en rättsprocess. Alltså inte bonusdottern.
  • Anonym (Ts har rätt)
    Anonym (SL) skrev 2024-10-29 12:50:26 följande:
    Fast biodotterns snusande är ju inte det som orsakat problemet så på vilket sätt tar hon ansvar för sitt handlande genom att sluta snusa?

Konsekvensen av hennes handlandet är ju att hon riskerar förlora sin lägenhet. 
    Inte att hon riskerar sin hälsa med snuset. 
    Helt ologiskt.
    Det logiska hade varit att låta b-dottern själv komma på lösningar och endast låna ut pengar om b-dottern på egen hand frågat och kommit med en avbetalningsplan

Det är ju TS val att lägga in snuset som en parameter med vetskapen att bonusdottern mer eller mindre är tvingad till att tacka ja.
    Så hur mycket val bonusdottern har kan ju diskuteras...
    Ts har också val och behöver ju också ta konsekvenserna av sina handlingar.
    Vad är viktigt? Om snuset är viktigare än relationen med bonusdottern så ska hon så klart fortsätta.
    Dock kommer hon ju inte uppnå sitt mål...
    Den som kan något om mänskligt beteende och motivation vet att autonomi är en väldigt viktig aspekt i samnanhanget och att försöka tvinga fram en förändring oftast bara leder till motstånd...
    Förlåt mig, men du skriver så du ger mig intryck att du är extremt enögd.

Du får mig att ställa frågan, är du möjligen en av dem som låter dig känslomässigt påverkas på negativt sätt av att ts har god ekonomi?

Min bild är att ts på mycket generöst sätt erbjuder ett ömsesidigt samarbete till bonusdottern.
    Ts erbjuder sig mycket generöst att hjälpa bonusdottern (och hennes bioföräldrar!) ur en knipa och/eller besvärlig situation.

Själva snusandet i sig är ointressant i detta sammanhang 

Jag uppfattar det som att ts verkligen lägger sig vinning om att få en bra relation med bonusdottern. I detta ingår uppenbarligen att försöka i någon mån uppfostra det 22 åriga barnet i de delar som bioföräldrarna har misslyckats.
    För att ts ska kunna känna att samarbetet är ömsesidigt (att det inte endast är ts som ger), för att ts av eget val så generöst ska ställa upp och hjälpa bonusdottern ur hennes knipa, har ts ställt ett i sammanhanget mycket rimligt och litet krav på bonusdottern (och i viss mån på biomamman).

Jag uppfattar det som att ts ställer som villkor att bonusdottern ska förstå, komma till insikt om, att hennes handlingar och egna beslut får konsekvenser och att hon ska se till att skaffa sig tillräcklig beslutsamhet, viljestyrka och egen motivation för att fatta bra beslut och hålla sig till detta.
    Ts vill att bonusdottern visar detta genom att hon har en egen motivation att besluta sig för att sluta snusa och att hon visar styrka att hålla detta löfte.
    För mig är inte det viktiga själva saken, alltså snusandet, utan det viktiga är att bonusdottern kommer till insikt, förstår att ta ansvar för sina egna handlingar och beslut, förstår att hon är ansvarig för att fatta ett klokt beslut mot bakgrund att detta medför en mycket bra konsekvens för henne själv.

Det är upp till bonusdottern att själv fatta ett eget beslut, och det är upp till biomamman att fatta sitt eget beslut på vilket sätt hon vill stödja sin dotter, om bonusdottern (och biomamman) vill ta emot detta generösa erbjudande om ömsesidigt samarbete från ts.

Ts erbjuder en mycket generös hjälp.
    För detta begär hon att de startar ett ömsesidigt samarbete.
    Det är upp till bonusdottern att fatta sitt eget beslut om hon vill vara en part i detta ömsesidiga samarbete.

Min tolkning är att ts generösa erbjudande om samarbete är inledningen till att bygga upp ett ömsesidigt förtroende mellan bonusmamma och bonusdotter, att bygga upp relationen, och inte minst en ömsesidig förståelse för varandra och mellan dessa två individer. Båda behöver självfallet förstå den andra, förstå skillnader, förstå nackdelar och fördelar, och var och en fatta sina egna beslut hur man vill förhålla sig till den andras egenskaper och värderingar, och mycket annat. Och förstå vilka konsekvenser det får beroende på hur jag själv väljer att förhålla mig till den andra.
    På så sätt kan man börja bygga upp relationen och ett ömsesidigt förtroende.
    Men om den ena parten inte vill detta, så är det hennes eget beslut och hon får då ta konsekvenserna av detta

Jag har alltså en helt annan syn på ts erbjudande än vad många andra i tråden tycks ha.

Vad som kan anses vara logiskt eller ologiskt är för mig tämligen ointressant i det här sammanhanget.
    Om jag fick ett så generöst erbjudande av ts så kulle jag nog välja förmå mig själv, jag skulle skaffa mig egen motivation, för att tycka att det mesta skulle vara logiskt...

Vad som eventuellt av någon kan uppfattas som rättvist eller orättvist saknar för mig all betydelse.
    Bonusdottern, liksom alla människor, behöver förstå och acceptera att världen är inte rättvis och allt är inte logiskt.
    Det är bara för varje individ att själv välja på vilket sätt man vill förhålla sig till denna enkla och uppenbara verklighet.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-29 13:26:19 följande:

Alla kan göra misstag. Jag kan inte sätta en ung tjej på gatan liksom. Hon kommer bli bannlyst av mäklare och någon hyresrätt kommer hon inte få. 

Skulle du själv inte vilja göra något som sved för dina barn om dom gjort något dumt? Hon kan bedöva sig med snus 

Varför skulle hon hamna på gatan? Hon får väl bli inneboende hos någon eller flytta hem till sina föräldrar. Det är inte du som sätter henne på gatan, hon har själv satt sig i skiten.

Att bränna sin kontantinsats ser du som ett ?misstag?, men snus ser du betydligt hårdare på? 

Som sagt, du bestämmer givetvis själv, det är dina pengar. Men det låter som att du silar mygg och sväljer kameler.

Mina ungar får konsekvenser om de gör något dumt. Men det ska vara proportionerliga konsekvenser samt stå i relation till det som har hänt. 

• Anonym (M)
    Anonym (Ts har rätt) skrev 2024-10-29 14:00:54 följande:

Du får mig att ställa frågan, är du möjligen en av dem som låter dig känslomässigt påverkas på negativt sätt av att ts har god ekonomi?

Min bild är att ts på mycket generöst sätt erbjuder ett ömsesidigt samarbete till bonusdottern.
    Ts erbjuder sig mycket generöst att hjälpa bonusdottern (och hennes bioföräldrar!) ur en knipa och/eller besvärlig situation.

Jag uppfattar det som att ts verkligen lägger sig vinning om att få en bra relation med bonusdottern. I detta ingår uppenbarligen att försöka i någon mån uppfostra det 22 åriga barnet i de delar som bioföräldrarna har misslyckats.
    För att ts ska kunna känna att samarbetet är ömsesidigt (att det inte endast är ts som ger), för att ts av eget val så generöst ska ställa upp och hjälpa bonusdottern ur hennes knipa, har ts ställt ett i sammanhanget mycket rimligt och litet krav på bonusdottern (och i viss mån på biomamman).

Jag uppfattar det som att ts ställer som villkor att bonusdottern ska förstå, komma till insikt om, att hennes handlingar och egna beslut får konsekvenser och att hon ska se till att skaffa sig tillräcklig beslutsamhet, viljestyrka och egen motivation för att fatta bra beslut och hålla sig till detta.
    Ts vill att bonusdottern visar detta genom att hon har en egen motivation att besluta sig för att sluta snusa och att hon visar styrka att hålla detta löfte.
    För mig är inte det viktiga själva saken, alltså snusandet, utan det viktiga är att bonusdottern kommer till insikt, förstår att ta ansvar för sina egna handlingar och beslut, förstår att hon är ansvarig för att fatta ett klokt beslut mot bakgrund att detta medför en mycket bra konsekvens för henne själv.

Det är upp till bonusdottern att själv fatta ett eget beslut, och det är upp till biomamman att fatta sitt eget beslut på vilket sätt hon vill stödja sin dotter, om bonusdottern (och biomamman) vill ta emot detta generösa erbjudande om ömsesidigt samarbete från ts.

Det är upp till bonusdottern att fatta sitt eget beslut om hon vill vara en part i detta ömsesidiga samarbete.

Min tolkning är att ts generösa erbjudande om samarbete är inledningen till att bygga upp ett ömsesidigt förtroende mellan bonusmamma och bonusdotter, att bygga upp relationen, och inte minst en ömsesidig förståelse för varandra och mellan dessa två individer. Båda behöver självfallet förstå den andra, förstå skillnader, förstå nackdelar och fördelar, och var och en fatta sina egna beslut hur man vill förhålla sig till den andras egenskaper och värderingar, och mycket annat. Och förstå vilka konsekvenser det får beroende på hur jag själv väljer att förhålla mig till den andra.
    Men om den ena parten inte vill detta, så är det hennes eget beslut och hon får då ta konsekvenserna av detta

Jag har alltså en helt annan syn på ts erbjudande än vad många andra i tråden tycks ha.

Vad som kan anses vara logiskt eller ologiskt är för mig tämligen ointressant i det här sammanhanget.
    Om jag fick ett så generöst erbjudande av ts så kulle jag nog välja förmå mig själv, jag skulle skaffa mig egen motivation, för att tycka att det mesta skulle vara logiskt...

Vad som eventuellt av någon kan uppfattas som rättvist eller orättvist saknar för mig all betydelse.
    Bonusdottern, liksom alla människor, behöver förstå och acceptera att världen är inte rättvis och allt är inte logiskt.
    Det är bara för varje individ att själv välja på vilket sätt man vill förhålla sig till denna enkla och uppenbara verklighet.
    Ja det är onekligen generöst, TS hade ju inte behövt erbjuda något alls
    Det är ett erbjudande som borde vara svaret på ens böner kan jag tycka, om man satt sig så djupt i skiten
  • Anonym (Mamma till 3)

Du kommer inte se röken av de pengarna. 
    Man lånar inte ut pengar till någon som inte har koll på sin ekonomi.
    Ang snuset så kvittar det dig om hon mot förmodan skulle betala tillbaka.

• Anonym (Ts har rätt)
    Anonym (M) skrev 2024-10-29 14:18:38 följande:
    Ja det är onekligen generöst, TS hade ju inte behövt erbjuda något alls
    Det är ett erbjudande som borde vara svaret på ens böner kan jag tycka, om man satt sig så djupt i skiten
    Jag tycker som du att ts generösa erbjudande skulle vara att betrakta som svaret på ens böner.

Men tyvärr så tror jag att flera som skriver i tråden inte klarar av att se detta generösa erbjudande för att de tillåter sig själva få negativa känslor, låter sig själv förblindas av sina egna negativa känslor, för det enda de tycks klara att förhålla sig till är att ts har god ekonomi, vilket flera tydligen inte verkar tåla.

Om inte ts hade god ekonomi så är jag övertygad att en eller annan medlem i tråden skulle välja att bemöta henne på ett annat sätt.

Jag blir inte förvånad om någon förblindad medlem låter sina känslor spela dem ett spratt och de känner ett behov av att svara något negativt på detta mitt svar till dig...
  • Anonym (J)
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2024-10-29 14:22:11 följande:

Du kommer inte se röken av de pengarna. 
    Man lånar inte ut pengar till någon som inte har koll på sin ekonomi.
    Ang snuset så kvittar det dig om hon mot förmodan skulle betala tillbaka.

Ts bryr sig inte om pengarna inte syns till igen.

Anonym (Ts har rätt) skrev 2024-10-29 15:18:40 följande:
    Jag tycker som du att ts generösa erbjudande skulle vara att betrakta som svaret på ens böner.

Men tyvärr så tror jag att flera som skriver i tråden inte klarar av att se detta generösa erbjudande för att de tillåter sig själva få negativa känslor, låter sig själv förblindas av sina egna negativa känslor, för det enda de tycks klara att förhålla sig till är att ts har god ekonomi, vilket flera tydligen inte verkar tåla.

Om inte ts hade god ekonomi så är jag övertygad att en eller annan medlem i tråden skulle välja att bemöta henne på ett annat sätt.

Jag blir inte förvånad om någon förblindad medlem låter sina känslor spela dem ett spratt och de känner ett behov av att svara något negativt på detta mitt svar till dig...

Jag tror inte det är problemet. Detta handlar inte om avundsjuka. Absolut är det snällt, det säger man väl inget annat om. Och ja, det är ts val. Men det vi försöker få fram är att hon LÄR sig ingenting. Hoppsan, så har hon bränt 200k igen kanske? Det är inte ett misstag att råka bränna 200k på resor. Hon måste ju vetat att hon komme behöva pengarna till en kontantinsats för en nyproducerad lägenhet. Nej, då ska hon få 200k till. 

Ja herregud. 

• Anonym (SL)
    Anonym (Ts har rätt) skrev 2024-10-29 14:00:54 följande:

Nä varför skulle jag bry mig om det.
    Hur mycket pengar TS har är väl helt oviktigt i samnanhanget...Det är hur hon använder dem som maktmedel som jag vänder mig emot
    Hennes beteende-inte saldot på kontot.
    Kan du se skillnad i det?

Vad som är generöst eller inte har ju inte med pengar att göra.
    Man kan vara en väldigt generös person och erbjuda stöd utan pengar och vara en småaktig egennyttig person fast man erbjuder mycket pengar.
    Och Ts har ett tydligt egetsyfte med sitt erbjudande.
    Hon vill att bonusdottern ska sluta snusa och använder denna möjlighet att få som hon vill
    För mig är det INTE särskilt generöst även om lånesumman i sig är stor.
    För mig är det samma beteende som exempelvis lånehajar använder sig av. De vet att de som sitter i skiten inte kan säga nej och kan då ställa vilka krav som helst.
    Är deras beteende också generöst?

Jag uppfattar inte TS handlingar alls som du.
    Snusandet är centralt i TS handlande.
    I min tolkning bryr sig TS inte dugg om att få till en förändring kring ansvar utan vill endast få igenom sitt krav, dvs en snusfri bonusdotter och hon är beredd att betala ganska för att få igenom det.
    Hon vill köpa en förändring och sedan tvångstesta för att se om b-dottern följer kravet

Hade du tyckt det var lika generöst om det gällde något annat?
    Ts tycker inte kött är nyttigt och kräver att bonusdottern blir vegan.
    TS tycker inte att bonusdottern har valt en bra karriär och kräver att b-dottern ska plugga utvald utbildning.
    Ts tycker inte pojkvännen är en bra influens och kräver att b-dottern gör slut.

Handlar inte heller om rättvisa. Jag har inte nämnt ett endaste ord om rättvisa.
    Jag tycker att bonusdottern ska reda upp sitt liv själv. 
    Som den vuxna person hon är (en faktor som du verkar ha glömt bort). För mig är DET att ta ansvar. Inte för att man ska bevisa det för någon kontrollant utan för att det är en del av att vara vuxen.
    Om hon behöver stöd så får hon be om det. Hon är vuxen nu.

Och TS får landa i att man inte kan kontrollera hur andra vuxna ska leva sitt liv. 
  • Anonym (J)

Jag tycker att hon borde fått avbryta köpet. Får hon betala något så kan väl bonu-ts göra det? Bo i en hyreslägenhet alternativt hos föräldrarna så länge. Jobba och spara ihop pengarna hon brände (hon kan väl få bo gratis / nästintill gratis under den tiden? Eller bo hos bonusmamman gratis?) och lära sig av sitt misstag. Spara ihop summan igen. Sen ut på bostadsmarknaden. Då får bonus ts och hon dessutom en fin relation som någon pratade om i Tråden. Man kan inte KÖPA kärlek ändå. Och hon lär sig ALDRIG. Nästa gång super hon kanske upp pengarna på en krog i Ibiza. 

Men ts har redan bestämt sig. ingen mening att ens fortsätta diskutera.

Jag fattar bara inte hur man kan vara så otroligt slarvig att man RÅKAR slösa bort 200k som man FICK för att dessutom, på allt, få en NYPRODUKTION. När man är fjuttiga 22 år gammal. Jag fick ta en sunkig hyreslägenhet för 4k i månaden. Jag hade dock inte velat halka in på ett bananskal och få en nyproduktion. Känslan att jobba för det vs få är inte alls lika kul. Jag fick en bil. Det var betydligt roligare när jag kunde köpa bilen SJÄLV. Bilen kände som MIN då. Annars har jag ju FÅTT den. Dvs inte min.

• Anonym (J)

Men en sak är säker, hade jag fått en nyproduktion och 200k i handen hade jag ALDRIG rest / supit bort pengarna. Herrrgud!? Nyproduktion! Lägenhet! Massor med pengar! 

Men är man bortskämd så kan man ju kasta pengar runt sig 

Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos