Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos

Anonym (SL) skrev 2024-10-29 06:17:07 följande:

Ju mer tråden pågår desto mer framstår TS som ett troll.

Ts och biopappas gemensamma barn har miljoner men pappan saknar helt medel själv att låna ut.
    Läkare som ska göra tester. Att bry sig så mycket om snus, som visserligen inte är nyttigt men inte så farligt att detta står i proportion. Samtidigt som hon rycker på axlarna kring pengarna och det riktiga problemet, dvs ekonomin.

Nä känns inte trovärdigt

Om hon inte är ett troll förstår man bonusdottern och biomammans reaktion mer och mer kring denna deal.
    Bonusmamman framstår kontrollerande och mycket märklig som är beredd att gå så här långt för att tvinga en vuxen att sluta snusa.

Jag tycker inte heller att tråden låter trovärdig.

TS måste ha stora tillgångar om hon är beredd att i praktiken skänka bort 200 000 kr. Medan bonusdotterns pappa tydligen inte har några tillgångar alls?

TS hänger upp sig på snuset, när det egentliga problemet är att bonusdottern inte kan hantera pengar och inte är pålitlig.

Vem sjutton bryr sig ifall en 22-åring snusar? Det är inte hälsosamt men det finns mycket som är värre.

Och vem är beredd att gå så långt för att få en ung vuxen att sluta snusa? Det är inte kriminalitet eller olagliga droger det handlar om. 

Nej, jag köper inte detta. 

Anonym (Mammamu) skrev 2024-10-29 08:10:02 följande:

Ts!

Jag har förvisso aldrig riktigt eller snusat. Men det låter som något min pappa skulle kunna ha sagt medan han levde. Han krävde aldrig pengar tillbaka när det sket sig för han visste hur svårt det kan vara, men han önskade att jag lärde mig något annat.

Du kan inte kräva både pengar tillbaka och sluta med snus. Antingen betalat hon tillbaka lånet och du hjälper henne göra en plan, eller så får hon pengarna mot att hon verkligen kämpar med att sluta. 

Men va i så fall noga med att berätta att du är rädd om henne, vill att hon är frisk och lever ett hälsosamt liv. Jag tycker du låter som någon som bryr sig. Som vill hjälpa till när ingen annan kan. Men tänk på ordvalen. Stor kram på dig!

Har du slösat bort 200 000? Som du skulle haft till kontantinsats? Samt därmed fått problem med banken? 

Det är på detta sätt det har ?skitit sig? i det här fallet. Det handlar inte om småsummor eller hjälp att betala hyran någon enstaka månad. Alla kan göra misstag och alla kan hamna i skiten oförskyllt. Men TS bonusdotter verkar varken ta ansvar eller kunna hantera pengar.

Därmed inte sagt att TS villkor är rimliga. (Om tråden nu är äkta). 

Men om TS verkligen brydde sig, och var rädd om tösen, skulle hon lära henne att sköta sin ekonomi samt hjälpa henne att lägga upp en budget, i stället för att fokusera på snusandet. 

Anonym (TS) skrev 2024-10-29 08:56:42 följande:
    Det är inte min uppgift att lära henne hantera pengar. Det för hennes föräldrar lösa. Jag hjälper henne bara ur skiten. Hon behöver pengarna och jag tror hon skulle må bra av att inte snusa. 
    Varför hjälper du henne ur skiten? Varför kan inte hennes föräldrar lösa det också? De kan väl själva ta lån om de nu inte kan hosta upp 200 000 och inte vill att deras vuxna dotter ska ta smällen av sitt eget slarv.

Får hon bara pengarna av dig, lär hon sig ingenting och hon kan fortsätta snusa i smyg. Vad du och hon än kommer överens om.
    Anonym (TS) skrev 2024-10-29 13:07:12 följande:
    Snuset kommer svida hårt att sluta med och jag tror att det på både kort och lång sikt skulle vara bra för henne 
    Men varför är du så fixerad vid just snuset?

Samtidigt som tjejen har slösat bort 200 000 och delar av sin kontantinsats, men det verkar inte bekymra dig. Du lånar glatt ut dessa pengar för att rädda henne, som om det vore kaffepengar. 
    Anonym (TS) skrev 2024-10-29 13:26:19 följande:

Alla kan göra misstag. Jag kan inte sätta en ung tjej på gatan liksom. Hon kommer bli bannlyst av mäklare och någon hyresrätt kommer hon inte få. 

Skulle du själv inte vilja göra något som sved för dina barn om dom gjort något dumt? Hon kan bedöva sig med snus 

Varför skulle hon hamna på gatan? Hon får väl bli inneboende hos någon eller flytta hem till sina föräldrar. Det är inte du som sätter henne på gatan, hon har själv satt sig i skiten.

Att bränna sin kontantinsats ser du som ett ?misstag?, men snus ser du betydligt hårdare på? 

Som sagt, du bestämmer givetvis själv, det är dina pengar. Men det låter som att du silar mygg och sväljer kameler.

Mina ungar får konsekvenser om de gör något dumt. Men det ska vara proportionerliga konsekvenser samt stå i relation till det som har hänt. 

Anonym (Mammamu) skrev 2024-10-29 18:24:47 följande:

Blir mer mörkrädd över alla som tycker att TS bonusdotter ska behöva lära sig den hårda vägen. Hade ni själva gjort så mot ert barn i samma situation? Med risk för en prick i registret och skuldsatt för många år framåt? TS har ju pengar och erbjuder sig sin hjälp till en tjej som har hela livet framför sig och gjort dumma beslut. En del får herpes, några gör en abort, nån får fortkörningsböter och några gör av med mer pengar än de borde.

Jag gissar att pengarna inte försvunnit i ett svep utan att det har skett gradvis. Tösen har förmodligen tänkt på vägen att det löser sig och att hon ska tjäna in pengarna igen. Hon har mest troligen haft eller har enormt mycket ångest över det här. Hon står trots allt i en situation där hon får säga hejdå till ett efterlängtat boende med risk för att hon döms kontraktsbrott och blir kraftigt skuldsatt. 

Mammans reaktion är ju beklagligt. Det säger en del om var dottern fått sitt ekonomiska tänk ifrån. Mamman verkar ju inte hjälpa tösen särskilt mycket med situationen varken ekonomiskt eller emotionellt.

Det bästa hade kanske varit om föräldrarna kunde hjälpa henne häva köpet utan påföljder. Då får hon ändå stå utan eget boende och kontantinsats men slipper påföljderna.

Fast pengarna har knappast försvunnit gradvis om det handlar om ett bostadsköp? Då betalar man väl in kontantinsatsen, eller ser till att den finns, innan köpet godkänns eller går igenom. Man slösar inte bort hälften och budar sedan på en lägenhet. 

Jag hade försökt rädda mina egna barn ur en sådan knipa om jag kunde, men bara till en viss gräns. Och inte bonusbarn eller någon annans barn. Men TS har tydligen gott om pengar att avvara och vill hjälpa till. Som jag har skrivit tidigare, är det självklart hennes val.

Jag tycker dock att dotterns köp borde kunna hävas utan andra påföljder än möjligen en straffavgift. Det blir en nyttig läxa, plus att hon inte får lägenheten. Men hon får ingen prick och blir inte skuldsatt för livet. Hennes föräldrar borde kunna stötta henne i detta, även om hon är vuxen.
Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos