• Anonym (TS)

Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos

Min bonusdotter är 22 och har köpt en lägenhet med inflytt i januari. Hon har nu bränt en större summa som skulle bli en del av kontantinsatsen till bostaden. Hon saknar nu 200 tusen för att få lån för resten av lånet hos banken. 

Hennes mamma eller pappa har inga pengar att låna ut. Jag erbjöd mig därför att låna ut 200 tusen om hon slutar att snusa helt. Hon och hennes mamma blev då vansinniga. Att jag är elak och att hennes snus har inget med det här att göra. Krasst ser jag det som en onödig utgift. Hon har inte hanterat sin ekonomi särskilt väl och kommer hamna i domstol om hon inte får en ny bank att bevilja hennes lån med den nya kontantinsatsen?

Jag kräver ingen ränta eller några extra avgifter för att hon får låna så jag tycker att jag är generös? Varför blev hennes mamma så arg fram för allt? Hon kan ju inte rädda sin egna dotter heller och jag erbjuder ju henne hjälp. Inte så jag sagt att hon ska göra något hemskt eller utsätta henne för trauma som utbyte. 

• Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 19:40:21 följande:
    Ska jag inte ställa några krav alls? 
    Hur ska du kunna kontrollera att hon följer kravet? Om hon nu tackar ja. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 19:59:36 följande:
    Då blir hon skuldsatt. 
    Då får hon bli det då
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-10-28 21:15:29 följande:
    Hur ska du kunna kontrollera att hon följer kravet? Om hon nu tackar ja. 
    Har en läkare i familjen. Det ska finnas prover att ta för att kolla detta. Hon ska kunna uppvisa att hon är ren. Inga konstigheter 
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 20:35:09 följande:

Jag är intresserad av att hon slutar snusa. Om jag får pengarna tillbaka sen är skitsamma. Tycker du man ska behandla bonusbarn och biologiska barn olika? Väldigt olika? 

Mina barn med deras pappa har miljoner sparade redan på sina sparkonton. Hans barn har inte fått i närheten av detta. 

Att du lånar ut pengar betyder inte att behandla dem lika. Har dina barn miljoner och du vill behandla dem alla lika, kan du ju ge bonusdottern en gåva. Inte ett lån.
  • elmadumle
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 20:06:12 följande:
    Hon kommer ha flera hundra tusen i skulder om hon drar sig ur. Vem skulle vilja sätta sitt barn i den sitsen? hennes föräldrar kan inte hjälpa henne 
    Hur kom hon ens på tanken att köpa en bostad när hon är så ung? Vem har lånat ut de pengarna`? och ja, mina ungar skulle få klara sig ur det själva om de gjorde en så korkad sak att bränna 200 000 på skit som skulle gått till bostaden.
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 20:16:17 följande:

Så jag ska ge bort 200 tusen för att hon sen inte ska ha någonstans att bo. Och dina csn skulder är ju mer ett skämt. Inte direkt samma krav på dessa som banklån. Man betalar ju en otroligt liten ränta så det går inte att jämföra. 

Jag är själv född med pengar. Mina föräldrar har hjälpt mig. Jag har blivit ansvarsfull när det kommer till pengar men i tonåren och som ung vuxen fick jag nog bli både räddad och pengar. 

Mina syskon har haft samma situation och vi är båda drivna och välutbildade idag. 

Det var väl det du ändå skulle göra eller? Ge bort pengar. Jo, du kunde stått för dessa pengar det kostar för att ångra köpet. Hon slipper ränta. Hon lär sig ta ansvar över pengar. Ni båda tjänar på dey. 

Men varför en starta en tråd när du bestämt dig för att ge en vuxen kvinna pengar? 

• Anonym (J)
    elmadumle skrev 2024-10-28 21:46:58 följande:
    Hur kom hon ens på tanken att köpa en bostad när hon är så ung? Vem har lånat ut de pengarna`? och ja, mina ungar skulle få klara sig ur det själva om de gjorde en så korkad sak att bränna 200 000 på skit som skulle gått till bostaden.

Precis. 

Ni borde prata med banken. Ångra köpet. förklara situationen. Se vad det skulle kosta att ångra det. Tror inte att det skulle kosta flera hundra tusen som du säger. Känns orimligt för det är väl massor som drar sig ur, av olika anledningar.

Att hon ens får sådan lyx som 20-åring med nyproduktion och 400k rakt i handen. Herregud vad bortskämt.

• Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 21:33:58 följande:
    Har en läkare i familjen. Det ska finnas prover att ta för att kolla detta. Hon ska kunna uppvisa att hon är ren. Inga konstigheter 
    Läkare får inte ha hand om familjemedlemmar. 
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 20:35:09 följande:

Jag är intresserad av att hon slutar snusa. Om jag får pengarna tillbaka sen är skitsamma. Tycker du man ska behandla bonusbarn och biologiska barn olika? Väldigt olika? 

Mina barn med deras pappa har miljoner sparade redan på sina sparkonton. Hans barn har inte fått i närheten av detta. 

Om det är skitsamma kan du väl lika gärna betala skulden det blir till att ångra köpet av lägenheten. 
  • Tow2Mater
    Anonym (J) skrev 2024-10-28 22:09:38 följande:
    Om det är skitsamma kan du väl lika gärna betala skulden det blir till att ångra köpet av lägenheten. 
    Hon vill väl bonusen ska flytta ut....
Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos