• Anonym (TS)

Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos

Min bonusdotter är 22 och har köpt en lägenhet med inflytt i januari. Hon har nu bränt en större summa som skulle bli en del av kontantinsatsen till bostaden. Hon saknar nu 200 tusen för att få lån för resten av lånet hos banken. 

Hennes mamma eller pappa har inga pengar att låna ut. Jag erbjöd mig därför att låna ut 200 tusen om hon slutar att snusa helt. Hon och hennes mamma blev då vansinniga. Att jag är elak och att hennes snus har inget med det här att göra. Krasst ser jag det som en onödig utgift. Hon har inte hanterat sin ekonomi särskilt väl och kommer hamna i domstol om hon inte får en ny bank att bevilja hennes lån med den nya kontantinsatsen?

Jag kräver ingen ränta eller några extra avgifter för att hon får låna så jag tycker att jag är generös? Varför blev hennes mamma så arg fram för allt? Hon kan ju inte rädda sin egna dotter heller och jag erbjuder ju henne hjälp. Inte så jag sagt att hon ska göra något hemskt eller utsätta henne för trauma som utbyte. 

• Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos
  • Anonym (Bibbi)
    Jemp skrev 2024-10-28 14:19:41 följande:
    Det är ju därför du får mothugg, eftersom du passar på för att försöka utöva nån slags makt du inte har över en vuxen människa. 
    Om TS lånar ut pengar till henne har han makt över henne, oavsett hur villkoren ser ut. 
  • Anonym (S)

Låna bara ut pengarna om det inte gör något ifall du inte får tillbaka. Bränner hon 200000 sådär så läre nog det du lånar ut försvinna. 

Dock tycker jag att snusandet inte har något med att låna eller ej. Lite som att du försöker fostra en vuxen människa. Vilket känns väldigt märkligt, det kommer inte få bonusdottern att sluta, det kommer nog få henne till att ljuga lite bättre. 

• Rdlsgdl9922

Ser inte det konstiga i det, det är ju dels för hennes välmående och ett bra mål att sätta samtidigt som hon får en generös gåva? Sen kanske det inte ska vara ett KRAV men ja ett mål. 

Mina föräldrar gav både mig och min bror dealen att om vi inte börjar röka så betalar dom allt kring ett körkort till oss båda. Ingen av oss röker och har både bilar och körkort. 

Att mamman blir arg är konstigt. 

• Anonym (Konsekvenstänkt)

Och vad är dotterns önskan? Att kravlöst räntefritt få låna 200.000kr? Vad är hennes idé att lösa situationen?

• Anonym (SL)
    Rdlsgdl9922 skrev 2024-10-28 14:49:18 följande:

Ser inte det konstiga i det, det är ju dels för hennes välmående och ett bra mål att sätta samtidigt som hon får en generös gåva? Sen kanske det inte ska vara ett KRAV men ja ett mål. 

Mina föräldrar gav både mig och min bror dealen att om vi inte börjar röka så betalar dom allt kring ett körkort till oss båda. Ingen av oss röker och har både bilar och körkort. 

Att mamman blir arg är konstigt. 

Jag antar att ni var minderåriga när denna deal gjordes och att ni inte riskerade allvarliga konsekvenser om ni inte fick körkort inom några månader.
    För det du beskriver är något helt annat än vad TS erbjuder sin vuxna bonusdotter.
    Han vet att hon är desperat och passar på att utöva lite makt för att få till något som han tycker är viktigt.

Hur skulle du känna om era föräldrar gjorde så idag, villkorade mot en livsstilsförändring som DE tycker är viktigt men som inte har något med själva frågan i sig.

Vi är barnvakt om du går ner i vikt
    Vi kan stå som medlåntagare på lånet om du börjar träna.

Ts är absolut generös mot bonusdottern på ett sätt MEN han är även nedlåtande och behandlar henne som ett barn.
    Hon kommer inte lära sig ett smack av detta.

Hon har satt sig i skiten. Ingen annan ska rädda henne. 
    Det bästa hade varit att låtit henne själv komma på lösningen, frågat på egen hand om lånet och visat på hur hon ska betala tillbaka etc.
  • Mrs Moneybags

Som någon skrev: låna inte ut pengarna om du förväntar dig att få dem tillbaka inom en viss tid. Hon verkar vara typen som inte säkert betalar tillbaka. 

Om du kan klara dig utan pengarna för evig tid så kan du låna ut dem.

Jag skulle inte koppla det till snuset, utan hellre sätta hennes föräldrar som borgenärer så att de måste betala tillbaka om inte hon gör det. 

• Anonym (ciss)
    Anonym (Tess) skrev 2024-10-28 13:59:15 följande:

TS har rätt att bestämma vilka villkor hon vill för att låna ut pengarna. Sen är det upp till ungen om hon går med på det eller inte.
    Hade jag satt mig i en sån sits som 20-åring hade jag gladeligen slutat snusa för att få låna 200.000. 

Men med det sagt så tycker jag inte TS ska låna ut så mycket pengar till henne överhuvudtaget.

Jag hade gjort betydligt värre saker som 22 åring för att få 200.000 än att
    sluta snusa. 
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 14:04:11 följande:
    För mig är snus en princip. Jag har råd att inte se pengarna igen, men jag tycker att hon inte borde snusa. Så jag ser inte hur man kan välja bort 200 tusen för att fortsatt få snusa 
    Fast vad ska du göra om hon sen börjar snusa igen? Du lär knappast få igen pengarna
  • Mrs Moneybags
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-28 14:20:23 följande:

Haha ja detta är ju ett sätt att bränna 200k på. Och få bonusdottern att snusa i smyg. Episkt.

A fool and his money is easily parted.

Ja, det är inte så svårt att räkna ut att hon kommer "gå med på" villkoret men fortsätta snusa lika glatt som förr när TS inte är i närheten. 

Det ligger väl inte så långt ifrån bonusdotterns personlighet eftersom hon brände 200000 utan att blinka eller meddela någon. Då är det väl betydligt mindre allvarlig att ta en snus då och då. 
  • Anonym (Velma)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 13:26:04 följande:
    Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos

Min bonusdotter är 22 och har köpt en lägenhet med inflytt i januari. Hon har nu bränt en större summa som skulle bli en del av kontantinsatsen till bostaden. Hon saknar nu 200 tusen för att få lån för resten av lånet hos banken. 

Hennes mamma eller pappa har inga pengar att låna ut. Jag erbjöd mig därför att låna ut 200 tusen om hon slutar att snusa helt. Hon och hennes mamma blev då vansinniga. Att jag är elak och att hennes snus har inget med det här att göra. Krasst ser jag det som en onödig utgift. Hon har inte hanterat sin ekonomi särskilt väl och kommer hamna i domstol om hon inte får en ny bank att bevilja hennes lån med den nya kontantinsatsen?

Jag kräver ingen ränta eller några extra avgifter för att hon får låna så jag tycker att jag är generös? Varför blev hennes mamma så arg fram för allt? Hon kan ju inte rädda sin egna dotter heller och jag erbjuder ju henne hjälp. Inte så jag sagt att hon ska göra något hemskt eller utsätta henne för trauma som utbyte. 

Så fort hon visade en otacksam attityd och drog in hennes mamma i saken som också gav attityd så hade erbjudandet försvunnit direkt. 

Hennes agerande gav konsekvenser som hon får lösa på egen hand. Det är ofta det enda sättet för somliga berättigade snorungar att lära sig något. 

Å andra sidan, hade jag vart i hennes skor så hade jag visat gränslös tacksamhet och lovat dyrt och heligt att sluta snusa på studs. Sen hade jag naturligtvis fortsatt att snusa i smyg. Det är ju mycket lättare att dölja än rökning. 

Vilken idiot. Jaja, säg bara att det är slutsnackat om saken, du har ingenting med saken att göra längre, det är inte ditt problem. Gå vidare. 
Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos