• Anonym (TS)

Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos

Min bonusdotter är 22 och har köpt en lägenhet med inflytt i januari. Hon har nu bränt en större summa som skulle bli en del av kontantinsatsen till bostaden. Hon saknar nu 200 tusen för att få lån för resten av lånet hos banken. 

Hennes mamma eller pappa har inga pengar att låna ut. Jag erbjöd mig därför att låna ut 200 tusen om hon slutar att snusa helt. Hon och hennes mamma blev då vansinniga. Att jag är elak och att hennes snus har inget med det här att göra. Krasst ser jag det som en onödig utgift. Hon har inte hanterat sin ekonomi särskilt väl och kommer hamna i domstol om hon inte får en ny bank att bevilja hennes lån med den nya kontantinsatsen?

Jag kräver ingen ränta eller några extra avgifter för att hon får låna så jag tycker att jag är generös? Varför blev hennes mamma så arg fram för allt? Hon kan ju inte rädda sin egna dotter heller och jag erbjuder ju henne hjälp. Inte så jag sagt att hon ska göra något hemskt eller utsätta henne för trauma som utbyte. 

• Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos
  • Maac

Om du gör detta är du helt overkligt generös.

Var väldigt försiktig, se till att ni skriver papper på lånet och kom överens om när och hur pengarna ska betalas till dig.

Skit i snuset, det är upp till henne hur hon prioriterar sina utgifter. 

Personligen hade jag inte vågat ställa upp på detta, om inte annat så för risken att relationerna blir konstiga. 

• Anonym (J)

Jag satt i skiten och fick återkrav av CSN på mina 30k när jag var 20. Hade ingen som helst inkomst och inte heller gått klart gymnasiet. Pappa lånade mig 15k och problemet var löst. det fick jag snällt betala tillbaka. Oerhört tacksam. 

Hade jag håvst ut pengarna på kläder istället så hade jag fått världens utställning och det hade väl inte varit mer än rätt 

Men det där var ?bara? 15k, detta är 200 (!!) k. 

• Anonym (J)

Ställ inte upp. 

Annars,som sagt  var beredd på att du kanske får ångra dig. Hon borde kunna ångra köpet av lägenheten? Hon får jobba och spara ihop till en ny insats, tycke jag. Hon brände ju det hon fick.

• Anonym (J)

Sen vill hon ha nya 200k :) till nåt annat 

• elmadumle

Låna inte ut så mycket pengar till någon annans barn! när du kräver pengarna tillbaka kommer de skrika och kalla dig fula saker för att du är elak som inte fattar att hon inte har råd. Låt ungen stå sitt kast och lära sig av sitt misstag här.

• Anonym (Konsekvenstänkt)

Bryter hon kontraktet och inte fullföljer köpet av lägenheten är det kontraktsbrott och kommer få ekonomiska konsekvenser. Mäklaren och säljaren ska kompenseras, det betyder inte automatiskt att man hamnar i domstol, men det kommer kosta.

Det är hon själv som satt sig i denna sits, är hon ens medveten om vad det innebär att skriva på ett köpeavtal? 

Så valen hon har är att:
    Betala för kontraktsbrottet (okänd summa)
    Fixa lån till kontantinsats på annat sätt
    Få låna av dig och sluta snusa.

En mogen person med konsekvenstänk inser då att hennes möjligheter inte är helt stängda. Om man släpper på prestigen och ylandet. Det mest skrämmande är att hon uppenbarligen inte fattat vad hon skrivit på.

• Anonym (K)

Herregud så många fel här...

Låna inte ut pengar till andras ungar.
    Låna inte ut pengar med såna idiotiska motkrav där du lägger dig i hur andra lever sitt liv.

• Anonym (Konsekvenstänkt)

.... och jag tror också att dina 200.000kr kan du se i månen efter. Även om hon skärper sig kommer det ta många år att ens reflektera över att börja betala tillbaka.

• EnAnonumius
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 13:26:04 följande:
    Hennes mamma eller pappa har inga pengar att låna ut. Jag erbjöd mig därför att låna ut 200 tusen om hon slutar att snusa helt. Hon och hennes mamma blev då vansinniga. Att jag är elak och att hennes snus har inget med det här att göra. Krasst ser jag det som en onödig utgift. Hon har inte hanterat sin ekonomi särskilt väl och kommer hamna i domstol om hon inte får en ny bank att bevilja hennes lån med den nya kontantinsatsen?

(Huruvida det är bra att snusa eller inte hör inte hit och skall inte diskuteras. )

Jag har faktiskt en VISS förståelse för att biomor och tjejen blev vansinniga..  Snusandet har inget med saken att göra om huruvida tjejen har dålig ekonomi eller inte.
    Man kan faktiskt ha en utmärkt välskött ekonomi även om man nyttjar tobaksvaror. Och man kan ha en urusel ekonomi fast man inte utnyttjar tobaksvaror.

Det hade ju varit mer rimligt och vettigare, om du ville ställa motkrav för´att du skall låna ut, att du hade bett tjejen lära sig att hantera sina pengar, och lär sig att sköta sin ekonomi som grundkrav.. Men du kan ju knappast gå in och toppstyra hur hon skall gå tillväga och vad hon får handla och inte handla. Det i sig är ju bara överförmynderi.

Det är som sagt en sak att låna ut pengar (räntefritt) med motkrav. Det är en helt annan sak att lägga sig i en individs liv.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Jemp
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 13:33:19 följande:
    Men hon får ett erbjudande. Hon sitter i skiten och behöver pengarna. Något måste hon ju kunna offra. Och snus är skit. Rent juridiskt hur vi tecknar ett avtal är en annan femma 

Visst, det är dina pengar och upp till dig att villkora egentligen. Hon verkar ju tackat nej till erbjudandet. 

Men jag håller fast vid att det är ologiskt. Det är rimligt att kräva ränta och återbetalning, och diskutera hur man hanterar sin ekonomi. Håller med övriga också att du behöver vara beredd att förlora pengarna mtp hur hon hamnat i sitsen (tolkar det som oansvarigt spenderade). Men att vilja lägga på ett straff kring snusandet är inte hur man behandlar vuxna människor. 

Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos