• Jemp

Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos

Det är väldigt generöst, absolut.
    Men jag håller också med om att snuset inte har med saken att göra. Dels finns det ingen logik, vad händer tex om hon slutar men sen börjar igen strax efter inflytt? och dels är det sånt du rent krasst inte har med att göra, det blir väldigt nedlåtande att diskutera om en vuxen person får snusa eller inte. 

Villkor bör vara kopplade till ekonomin. Handlar det om att det är en onödig utgift, så sätt upp en summa hon ska betala dig per månad och låt henne avgöra vad hon ska ta de pengarna ifrån.

• Jemp
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 13:33:19 följande:
    Men hon får ett erbjudande. Hon sitter i skiten och behöver pengarna. Något måste hon ju kunna offra. Och snus är skit. Rent juridiskt hur vi tecknar ett avtal är en annan femma 

Visst, det är dina pengar och upp till dig att villkora egentligen. Hon verkar ju tackat nej till erbjudandet. 

Men jag håller fast vid att det är ologiskt. Det är rimligt att kräva ränta och återbetalning, och diskutera hur man hanterar sin ekonomi. Håller med övriga också att du behöver vara beredd att förlora pengarna mtp hur hon hamnat i sitsen (tolkar det som oansvarigt spenderade). Men att vilja lägga på ett straff kring snusandet är inte hur man behandlar vuxna människor. 

• Jemp

Däremot, att hon och särskilt mamman blir ARGA är ju helt onödigt. 

• Jemp
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 14:04:11 följande:
    För mig är snus en princip. Jag har råd att inte se pengarna igen, men jag tycker att hon inte borde snusa. Så jag ser inte hur man kan välja bort 200 tusen för att fortsatt få snusa 
    Det är ju därför du får mothugg, eftersom du passar på för att försöka utöva nån slags makt du inte har över en vuxen människa. 
Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos