-
Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva.Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning.Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan.
-
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
-
EpicF skrev 2024-11-20 19:39:43 följande:Jag har aldrig haft några argument, eftersoönde inte har funnits några arguemnt. Faktum är att det var inte jag som tog argument heller. Set vad du.
Vi alla vet det inte existerar ett argument här.
Utan vad det berättar är att död av en som gör abort är så sällsynt att det är irrelevant för abort.
-
Nej, det finns inte argument. Har aldrig funnits. Så varför drar du upp det gång på gång? Någotn typ av hang-ups 🤔klyban skrev 2024-11-20 20:15:12 följande:
Vi alla vet det inte existerar ett argument här.
Utan vad det berättar är att död av en som gör abort är så sällsynt att det är irrelevant för abort.
Om det är relevant för abort eller inte, är faktiskt inte upp till dig att bestämma. -
Vi vet alla att inget argument finns.EpicF skrev 2024-11-20 20:22:17 följande:Nej, det finns inte argument. Har aldrig funnits. Så varför drar du upp det gång på gång? Någotn typ av hang-ups 🤔
Om det är relevant för abort eller inte, är faktiskt inte upp till dig att bestämma. -
Så varför ta upp det hela tiden då?klyban skrev 2024-11-20 21:37:18 följande:Vi vet alla att inget argument finns.
-
Jag berättar inget argument finns och ingen vet ens vad man ska göra med något som inte skett på +20år, vet du ens varför du har hållit igång denna och när vi kom fram till det är ointressant för aborter?EpicF skrev 2024-11-20 22:07:24 följande:Så varför ta upp det hela tiden då?
-
Så igen, varför tar du upp det?klyban skrev 2024-11-21 05:56:49 följande:Jag berättar inget argument finns och ingen vet ens vad man ska göra med något som inte skett på +20år, vet du ens varför du har hållit igång denna och när vi kom fram till det är ointressant för aborter?
Jag vet redan att det inte finns något att argumentera i den fråga. Och argumentation var helle inget syfte när jag skrev faktan.
Nej, det är faktiskt intressant för endel. Att det inte är intressant för dig får stå får dig. Men sedan är inte du kvinna och kommer aldrig göra abort, så hela abortfrågan borde inte vara intressant för dig. -
klyban skrev 2024-11-20 15:51:18 följande:
Tror du dessa som aborterar på ett år försöker bli gravida och sen göra abort?
Den som förstår sex den vet också om att förnuft är något som flyger ut genom fönstret.
Du är ett pubeshår ifrån att vara en obstinat abortmotståndare, är du medveten om detta?
Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-20 12:43:08 följande:Exakt var skrev jag att alla aborter var i nödlägen? Tvärtom har det ju hela tiden varit min tes att så inte är fallet.
I så fall tror jag inte att du har förstått hur jag menat, för i flera fall har du uppfattat mig på annat sätt än jag menade.
Fakta är att det är en så galet låg prevalens att det finns inget värde att ens prata om det.
Nä, finns inget argument och har inget värde för något att diskutera, precis som min retoriska fråga antydde redan från start.
Nä, det har inte hänt här på över 20år, missat det?
Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-20 13:05:04 följande:
Jag kan göra en jämförelse med djurfrågan för att belysa. (Jag tillhör ju som jag nämnt förut inte något av de traditionella svenska åsiktslägren då jag är "vegan & christian"/ "vegan & pro life" )
När jag var i ca 20-årsåldern så tänkte jag ungefär så att jag är den siste i hela världen som blir vegetarian, men sedan blev jag övertygad åt andra hållet av den vegokristna rörelse som idag finns i den anglosaxiska världen, då jag tagit del av deras argument, och idag är jag samtidigt vegan/djurrättsaktivist och konservativ kristen (en total anomali i en svensk kontext - jag är så väl medveten om det).
Jag ändrade mig själv(alltså inget tvång), men jag gjorde det när jag hade tagit del av nya argument och kommit att sympatisera med dem. Vad jag vill säga med det är att det måste vara tillåtet att sprida nya tankar, som kan påverka folk och bidra till att de ändrar åsikter - exakt som jag till slut gjorde det i djurfrågan. JAg är idag tacksam mot de som fick mig att ändra inställning till djuren.
Nej, men faktum är att det finns många som var planerade som också inte känner livslust, så det finns också bland dem
Intressant att jag inser att det är religion med i botten, man borde hålla på med andra hobbys som inte är till för att kontrollera andra människor.
Det verkar som att du ofta inte alls förstår vad jag vill ha sagt i mina inlägg - för du tolkar dem ofta på ett sätt som jag aldrig har menat. Det är det som är lite jobbigt med att debattera med dig. Det är lättare att diskutera med de andra i tråden, även om missförstånd finns även då.
Exakt var har jag skrivit något sådant? Hur kan du tolka mig så? Jag har aldrig skrivit att de som gör abort först försöker få barn och sedan gör abort.
Exakt var skulle jag ha påstått att det var vanligt med medicinska nödfallsaborter?
Förväxlar du mig med någon annan?
(Det enda sammanhang jag nämnt sådan är när jag svarat någon att jag inte invänder mot att - om inte 2 liv kan räddas - rädda kvinnan.)
Exakt var har jag skrivit att jag ska kontrollera någon? Du verkar inte ha läst en enda rad av mina inlägg. Vad då kontrollera?
Exakt vad hindrar en person att göra tvärtemot vad jag föresrpåkar? Exakt hur skulle jag ha någon som helst kontroll?
Jag deltar inte så mycket i debatten om juridik- utan jag förespråkar ett visst sätt att leva. Kontrollera = lagstiftning, och det är något helt annat än jag skriver om.
Min tro är inge hobby utan den är min övertygelse, och den har i sig inget syfte alls. Man väljer ju inte att ha den övertygelse man har. Den har man ju pga den bedömning av verkligheten man gör -bedömningen av vad som är troligtvis sant- inte för att man vill det
Vadd då insett? Jag har väl från första början varit tydlig med att jag tror att ett foster har ett värde i Jesu ögon. Jag tänker fortsätta vara kyrkligt aktiv vad du än säger, Min tro är någonting som du inte tar från mig
-
EpicF skrev 2024-11-21 10:18:49 följande:Så igen, varför tar du upp det?
Jag vet redan att det inte finns något att argumentera i den fråga. Och argumentation var helle inget syfte när jag skrev faktan.
Nej, det är faktiskt intressant för endel. Att det inte är intressant för dig får stå får dig. Men sedan är inte du kvinna och kommer aldrig göra abort, så hela abortfrågan borde inte vara intressant för dig.Jag vet, det är helt obetydligt det du gav oss, kanske som sido kuriosa.
Jag vet inte varför du tog upp det och när det var så irrelevant, vet du ens själv?
Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-21 11:59:17 följande:Det verkar som att du ofta inte alls förstår vad jag vill ha sagt i mina inlägg - för du tolkar dem ofta på ett sätt som jag aldrig har menat. Det är det som är lite jobbigt med att debattera med dig. Det är lättare att diskutera med de andra i tråden, även om missförstånd finns även då.
Exakt var har jag skrivit något sådant? Hur kan du tolka mig så? Jag har aldrig skrivit att de som gör abort först försöker få barn och sedan gör abort.
Exakt var skulle jag ha påstått att det var vanligt med medicinska nödfallsaborter?
(Det enda sammanhang jag nämnt sådan är när jag svarat någon att jag inte invänder mot att - om inte 2 liv kan räddas - rädda kvinnan.)
Exakt var har jag skrivit att jag ska kontrollera någon? Du verkar inte ha läst en enda rad av mina inlägg. Vad då kontrollera?
Exakt vad hindrar en person att göra tvärtemot vad jag föresrpåkar? Exakt hur skulle jag ha någon som helst kontroll?
Jag deltar inte så mycket i debatten om juridik- utan jag förespråkar ett visst sätt att leva. Kontrollera = lagstiftning, och det är något helt annat än jag skriver om.
Min tro är inge hobby utan den är min övertygelse, och den har i sig inget syfte alls. Man väljer ju inte att ha den övertygelse man har. Den har man ju pga den bedömning av verkligheten man gör -bedömningen av vad som är troligtvis sant- inte för att man vill det
Vadd då insett? Jag har väl från första början varit tydlig med att jag tror att ett foster har ett värde i Jesu ögon. Jag tänker fortsätta vara kyrkligt aktiv vad du än säger, Min tro är någonting som du inte tar från mig
Jesus är död, så varför hen är inblandad är en gåta.
Dock den åsikt du tagit, den är ett hårstrå ifrån de kristna fundamentala som vill förbjuda abort.
Och ditt vapen är moralisera de som gör abort och att det är fel.
Och den insikt jag har, det är ett riktigt mellanläge och jag moraliserar inte en enda för min åsikt.
-
Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-21 11:59:17 följande:
Det verkar som att du ofta inte alls förstår vad jag vill ha sagt i mina inlägg - för du tolkar dem ofta på ett sätt som jag aldrig har menat. Det är det som är lite jobbigt med att debattera med dig. Det är lättare att diskutera med de andra i tråden, även om missförstånd finns även då.
Kan du förstå att som du känner för din rätt att tro känner jag för min rätt till min kropp.
Om du tycker att det är ok för dig att förespråka att mina värderingar är fel, då kan det väl inte vara fel att jag påpekar att din tro är problematisk och behöver omvändas?
-
Nu måste du lära dig skilja på vad som är obetydligt för dig och vad som är för andra. Det som är obetydligt flr dig behöver inte vara obetydligt för oss andra.klyban skrev 2024-11-21 15:43:13 följande:
Jag vet, det är helt obetydligt det du gav oss, kanske som sido kuriosa.
Jag vet inte varför du tog upp det och när det var så irrelevant, vet du ens själv?
Människan är en individ, innebär att vi tycker olika, har olika åsikter, har olika intressen etc. Självklart kan vi ha samma intressen, åsikter och tycka samma som andra med det är inget måste, just för att vi är olika individer.
Jag frågade dig varför DU tog upp det. Det svarar du aldrig på. Varför? -
Kul, kan vi inte få slippa se tråden eller vill folk verkligen fortsätta meningslösa "diskussioner" ?
nevermind ser användarna -
Om inte obetydligt, vad är argumentet?EpicF skrev 2024-11-21 17:41:10 följande:Nu måste du lära dig skilja på vad som är obetydligt för dig och vad som är för andra. Det som är obetydligt flr dig behöver inte vara obetydligt för oss andra.
Människan är en individ, innebär att vi tycker olika, har olika åsikter, har olika intressen etc. Självklart kan vi ha samma intressen, åsikter och tycka samma som andra med det är inget måste, just för att vi är olika individer.
Jag frågade dig varför DU tog upp det. Det svarar du aldrig på. Varför?
Ohh, vänta nu, det fanns inget argument sade du = obetydligt och irrelevant för aborter. -
Att det inte är obetydligt för alla har inget att göra med att det finns något argument. Dessa två är inte sammankopplade.klyban skrev 2024-11-21 19:02:49 följande:Om inte obetydligt, vad är argumentet?
Ohh, vänta nu, det fanns inget argument sade du = obetydligt och irrelevant för aborter.
Det är obetydligt och irrelevant för aborter för dig. För andra är det inte obetydligt och relevant för aborter. Hur kan det vara svårt att förstå? 🤔 -
EpicF skrev 2024-11-21 19:07:22 följande:Att det inte är obetydligt för alla har inget att göra med att det finns något argument. Dessa två är inte sammankopplade.
Det är obetydligt och irrelevant för aborter för dig. För andra är det inte obetydligt och relevant för aborter. Hur kan det vara svårt att förstå? 🤔+20år berättar att det är obetydligt och saknar argument OCH är irrelevant för abort.
Varför tar du upp detta hela tiden?
För vi landar bara på en enda plats varje gång = Irrelevant för abort.
-
För DIG ja.klyban skrev 2024-11-21 20:12:47 följande:
+20år berättar att det är obetydligt och saknar argument OCH är irrelevant för abort.
Varför tar du upp detta hela tiden?
För vi landar bara på en enda plats varje gång = Irrelevant för abort.
Du har noll förmåga att förstå att människor fungerar olika, därför tas det upp igen. Och igen. Och igen.