• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-18 22:42:28 följande:
    Det får du gärna länka till. 
    Det var länge sedan jag såg , Jag minns inte exakt artikel. Jag minns inte var publicerat
  • Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-18 23:05:15 följande:
    Som ett svar på din fråga så eftersom han anser att man ska undvika abort för att fostret har ett högre värde så kan det lätt tolkas som att han anser att det har ett högre värde än kvinnan.
    Om han menar något annat så får han gärna förtydliga det.
    Jag har faktiskt aldrig skrivit "HÖGRE " värde. Det är snarare du som läst in det i mina  meningar.
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-18 22:39:01 följande:
    Du tycker inte hon ska få göra abort och därav tvingas hon gå igenom en graviditet och förlossning som hon i utgångspunkt inte önskade. 
    EXAKT VAR har jag skrivit det? Du svarar ju på vad du tror att jag tycker - vad du väntar dig att jag skall skriva - inte det jag FAKISKT skriver.
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-18 22:44:45 följande:
    Det finns en anledning till att man tar abort med en oönskad graviditet och det är för att sen aldrig kommer bli önskad hur mycket omständigheter man ändrar på. 

"Gör abort" brukar man säga rent svensk-språkligt. 

I vissa fall som människor själva berättat om har de faktiskt ändrat inställning med tiden. Så du kan inte generellt påstå att det aldrig har hänt.

• Anonym (Mamma)

ALLA som kan tänka fattar att om man förbjuder abort så går verksamheten under jorden! Drömmen om kvinnor som ska fylla på med barn till adoptionskön tror jag inte på!

• molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 11:56:32 följande:

OK, men jag tänker att även före vecka 9 finns ett värde.

Exakt var har jag skrivit något om att tvingas?

Sant, men det är också så att det är inte alls alla aborter som sker vid stereotypa krisgraviditeter. Tvärtom finns i en hel del fall relativt stora möjligheter för de biologiska föräldrarna att ta hand om barnet

Sedan blir i en del fall det barn som först varit "ovälkommet" senare "välkommet".

Dessutom- Om du frågar personer som inte var "välkomna" om de önskar att dödas tror jag majoriteten svarar nekande på frågan.

Ja,men frågan är om du anser att det har ett högre värde än kvinnan,då du verkar anse att hon ska genomgå en graviditet och förlossning med de komplikationer som kan uppstå.
    Du har ju skrivit att du är emot blodsutgjutelse,
    Men det finns t om kvinnor som kan dö av de komplikationer som kan uppstå.

Detta har jag förklarat tidigare,men kan upprepa det igen.
    'Du anser att man ska undvika abort.
    Men hur menar du då att det inte är ett tvång om kvinnan måste behålla och föda barnet mot sin vilja?

Du kan aldrig fråga ett ofött barn om det vill leva eller inte.
    Det kan inte tänka sådana tankar.
  • EpicF
    klyban skrev 2024-11-19 07:09:15 följande:

Ett icke problem, finns inget argumentiellt värde ÖVERHUVUDTAGET för något.
    Det är vad 0,0000015% berättar, och en siffra som bara blir lägre och lägre också.

Men för all del berätta vad argumentet är för och som har en saklig mening i något, och det vore komiskt om du fastnar i min fråga om det ens är en.
    För det berättar ju bara att du redan vet om att det inte finns något argument för något om du gör så.

Att det överhuvudtaget har hänt är fruktansvärt. Och pga det senaste (år 2003) så kom det nya föreskrifterna. Vilket är bra. 

Att dödsfall har hänt vid legala aborter i Sverige finns inte ens något att argumentet om. Fakta är att det har hänt. Du hade fel. Punktum. 
  • Anonym (Vinklad tråd)

Jag tycker det är rättvist om abortgränsen skulle sänkas. 
    Sex fungerar redan inte som något annat i samhället. 
    Aborter uppstår oftast efter man gjort det somnkallad "ingen mänsklig rättighet, inget behov, och ett privilegium.

• EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 11:56:32 följande:

OK, men jag tänker att även före vecka 9 finns ett värde.

Exakt var har jag skrivit något om att tvingas?

Sant, men det är också så att det är inte alls alla aborter som sker vid stereotypa krisgraviditeter. Tvärtom finns i en hel del fall relativt stora möjligheter för de biologiska föräldrarna att ta hand om barnet

Sedan blir i en del fall det barn som först varit "ovälkommet" senare "välkommet".

Dessutom- Om du frågar personer som inte var "välkomna" om de önskar att dödas tror jag majoriteten svarar nekande på frågan.

Nej, du har inte skrivit exakt ordet tvingande". Men eftersom anser att ett foster/embryo har högre värden än en kvinna och att kvinnan inte ska få göra abort så leder resonemanget till att kvinnor ska tvingas genomgå en graviditet och en förlossning av ett barn de aldrig ville ha. 
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 11:59:28 följande:

Du glömmer en sak där. En 3:e möjlig situation/ en 3:e möjlig hållning också där.

Ett par kan vara i et läget att de både försöker undvika graviditet och samtidigt är beredda att fullfölja den om den ändå uppstår. Ett sådant par kan i princip leva livet ut i hela äktenskapet utan att få något barn alls.

Ja,men då är det ju en annan sak. Då är de ju ändå beredda att ta det ansvar det innebär. Till skillnad från de som absolut inte vill eller kan.
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 12:03:04 följande:

För det första har jag aldrig någonsin sagt något om att vare sig ett embryo eller ett foster har högre värde än kvinnan. Tvärtom har jag sagt att jag inte invänder moraliskt mot en en abort som görs i ett medicinskt nödläge för att rädda kvinnan. Att rädda det mer mogna livet som min konservative präst vid konfirmationen om jag minns korrekt uttrycket saken.

Däremot anser jag för det andra att både ett embryo och ett foster ändå har ett värde.

Förstår du min ståndpunkt bättre när jag uttrycker mig på sådant vis?

Om inte jag minns fel så har du t om skrivit att ett foster har ett högre värde.
    Om du med det inte menar att det ha ett högre värde än kvinnan så får du gärna förklara hur du menar.

Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?