-
Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva.Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning.Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan.
-
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
-
Vad är det för argument som skulle finnas och mot vad?klyban skrev 2024-11-19 22:24:17 följande:
Älskar fakta och steg två att inget argument finns att hitta.
Att det inte har inträffat? Där säger faktan raka motsatsen, att det har inträffat. Och det kan tyvärr inträffa igen.
Du älskar enbart den faktan du säger även om det oftast bara är "fakta". -
EpicF skrev 2024-11-19 23:07:37 följande:Vad är det för argument som skulle finnas och mot vad?
Att det inte har inträffat? Där säger faktan raka motsatsen, att det har inträffat. Och det kan tyvärr inträffa igen.
Du älskar enbart den faktan du säger även om det oftast bara är "fakta".Inget argument finns och hitta och jag som frågade dig vad argumentet var.
Vill du försöka igen, för enda jag är är precis ingenting och att det saknar betydelse för allt om abort.
Faktan är vad den är, vad är ditt argument?
Fakta är är att det är betydelselöst med den prevalensen och har ingen plats i abortdiskussionen ÖVERHUVUDTAGET.
-
EpicF skrev 2024-11-19 23:05:28 följande:Och jag har aldrig påstått att det existerar argument heller. Det du som började babbla om argument hit och dit. Har du glömt det? 🤔
Vad skulle det finns att argumentera om?
Fakta är att det har hänt. Prevalensen är inte noll eftersom det har hänt. Att det har hänt gör att det inte finns något att argumentera om.
Jag bryr faktiskt inte alls om din retoriska fråga, då den är helt irrelevant för det jag skrev.
Så bra att du "älskar fakta". Då kanske du kan ta in och förstå fakta. Ta in och förstå fakta som inte kommer från dig.SÅ varför pratar du nu om något som saknar betydelse?
Och prevalensen finns i procentsiffran jag gav dig, den hade många nollor i sig innan en siffra kom
Ja, du har rätt, det är fullständigt irrelevant för abort gjord på korrekt sätt.
Och intressant att du inte förstod vad en retorisk fråga är och om det ens finns en, det verkar som du inte förstår enkla uttryck.
Och svaret var att det knappt ingen alls på över 20år på detta, så jag var ju inte fel ute alls.
-
molly50 skrev 2024-11-19 14:26:48 följande:1. Ja,det är så jag har uppfattat det.
2. Javisst,men hon kan ju också känna sig pressad att behålla.
3. Absolut. Men frågan är hur du skulle ställa dig till det.
4. Självklart inte! Nu överdriver du.Jag talar inte specifikt till någon enskild person utan jag vill vara en liten kugge i att påverka det allmänna värderingsklimatet till fostrets fördel.
Så stort intryck gör absolut inte lilla jag. Jag skriver långsiktigt och allmänt med det allmänna värderingsklimatet som fokus.
Hur menar du? Om någon ändrar sin värdering i en fråga till att mera lika min värdering i samma fråga ser jag såklart positivt på det. Sedan må det gälla vad som helst, tex abortfrågan/djurfrågan/ pacifism-frågan etc etc
Vad jag försökte säga var att det finns många personer som från början var oplanerade som vill leva och att de individerna också har ett värde. -
klyban skrev 2024-11-19 15:32:26 följande:
Du har inget mellanläge i frågan, och inte ens nära.
Men för all del, du kan börja räkna upp saker du är för som en abortmotståndare är emot.
För allt går ju ut på att du inte vill någon ska göra abort.
EpicF skrev 2024-11-19 12:23:38 följande:Att det överhuvudtaget har hänt är fruktansvärt. Och pga det senaste (år 2003) så kom det nya föreskrifterna. Vilket är bra.
Att dödsfall har hänt vid legala aborter i Sverige finns inte ens något att argumentet om. Fakta är att det har hänt. Du hade fel. Punktum.Vad är argumentet?????
Och en annan intresant fråga i min fråga, är att den är retorisk, och det visade sig att prevalensen är så extremt låg att det kunde lika gärna varit noll och pga det är ingen skillnad för argumentet och 0,0000015% är för lite.
Vi behöver inte fler barn som ingen inblandad vill ha.
Och komiskt nog måste man undra varför den ska sänkas?
Jag anser det är en mänskligrättighet för kvinnan att äga sin egen kropp.
Jag svarar här på det du svarade till mig personligen.
Just ordet "mellanläge" använde jag inte om min egen position, utan om par som å ena sidan skyddar sig mot graviditet, men som å ena sidan tar emot den om den blir ett faktum trots skydden,
DÄREMOT sa jag att jag har en 3:e åsikt själv, och det är precis just jämnt vad jag har.
Orden "abortanhängare" och "abortmotsåndare" är alldeles för förenklade och man kan vara något ur olika aspekter, och dessutom finns även där många mellanåsikter på olika sätt, MEN något som SKILJER mig från den VANLIGA s.k. "abortmotståndaren" i många trådar att är min argumentation är inte "skärp lagstiftningen". D
ET SKILJER. VAD JAG SÄGER är i stället att jag talar för att avstå från abort ÄVEN OM statens lag tillåter aborten. Ser du SKILLNADEN? En etisk debatt - inte en juridisk. Alla andra i de 2 vanliga lägren talar enbart m lagstiftningen.
-
EpicF skrev 2024-11-19 20:00:17 följande:Alla abort är inte och blir inte medicinsk nödläge.
Jodå, jag har läst allt du har skrivit.Exakt var skrev jag att alla aborter var i nödlägen? Tvärtom har det ju hela tiden varit min tes att så inte är fallet.
I så fall tror jag inte att du har förstått hur jag menat, för i flera fall har du uppfattat mig på annat sätt än jag menade.
-
Inte enbart.EpicF skrev 2024-11-19 20:01:37 följande:Vilker också innehåller endel pseudovetenskap.
-
Jag vet att det är så, men det innebär inte att jag vill sluta tala för mina övertygelser.EpicF skrev 2024-11-19 20:03:11 följande:Nej, alla behöver inte göra. Endel gör dock det.
Du får nog vackert acceptera att det finns både män och kvinnor som är för abort av alla orsaker, även pga man har slarvar med p-medel eller blivit gravid trots p-medel. -
EpicF skrev 2024-11-19 20:06:10 följande:I denna diskussionen, i meningen så är det rätt normalt att det tolkas som att det är i jämförelse med kvinnan. Så tyvärr så tar jag sitt påstående som en efterhandskonstruktion.
Då tar du fel, Begreppet "högre värde" är vedertaget som term för t.ex högre i förhållande till materiella värden. Jag syftade på universella eller andliga värden.
det var absolut så jag menade och jag sa TYDLIGT FLERA GÅNGER att i ett fall där inte 2 liv kan räddas så invände jag inte mot att man väljer att rädda det mer mogna livet, dvs kvinnans. Det har jag skrivit tydligt FLERA GÅNGER.
Och det skulle jag aldrig ha skrivit om jag ansåg att kvinnans eget värde var ett lägre. -
Ok. Då har jag missuppfattat det då.Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-20 12:33:14 följande:
Jag talar inte specifikt till någon enskild person utan jag vill vara en liten kugge i att påverka det allmänna värderingsklimatet till fostrets fördel.
Så stort intryck gör absolut inte lilla jag. Jag skriver långsiktigt och allmänt med det allmänna värderingsklimatet som fokus.
Hur menar du? Om någon ändrar sin värdering i en fråga till att mera lika min värdering i samma fråga ser jag såklart positivt på det. Sedan må det gälla vad som helst, tex abortfrågan/djurfrågan/ pacifism-frågan etc etc
Vad jag försökte säga var att det finns många personer som från början var oplanerade som vill leva och att de individerna också har ett värde.
Ja,om man frivilligt ändrar sig så är det ju en sak.
Men en annan om man känner sig pressad till att behålla.
Ja,men tror du att alla som föds oönskade mår bra av det och vill leva vidare?